Nästa artikel
Provkörning: Mini Cooper (2014)
Provkörning

Provkörning: Mini Cooper (2014)

Publicerad 9 april 2014 (uppdaterad 8 maj 2014)
Lägre vikt och de pigga trecylindriga motorerna ser till att körglädjen består, trots att tredje generationens Mini Cooper växt på både längden och bredden.

Designutvecklingen av Mini påminner om en ballong. För varje generation har ballongen blåsts upp en aning mer. Inte minst syns det på strålkastarna som på den klassiska Hundkojan stod helt vertikalt och nu är utdragna långt över framskärmarna. En viktig anledning till att bilens front ser ut som den gör är förbättrad fotgängarsäkerhet.
– Vi har sänkt grillen och därigenom fick bilen samtidigt ett sportigare utseende. Vi försöker vända utmaningarna till vår fördel. Vi var också tvungna att göra bilen lite längre för att kunna klara reglerna om fotgängarsäkerhet, berättar designern Christopher Weil.

Som tillval finns också ett förarassistentpaket som bland annat varnar vid risk för kollision med en fotgängare. Om föraren inte reagerar bromsar bilen till slut till – men den bromsar inte tills bilen stannat.

Den generation som nu börjat tillverkas är den tredje sedan den nya Minin lanserades år 2000. Varje ny generation har blivit lite större och lite lättare. Nya Mini Cooper är fem kilo lättare. Den här gången är längdökningen påtaglig: 98 mm. Bredden har ökat med 44 mm och hjulbasen med 28 mm. Det ökade utrymmet har utnyttjats till djupare säten, bättre benutrymme och enklare insteg till baksätet. Bagageutrymme har inte varit Minins paradgren men har nu ökat med 51 liter till 211. Sammantaget gör det Mini lite mer praktisk och lättare att leva med.

Motorerna är också helt nya. Gemensamt är att de har vad Mini kallar TwinPower Turbo, det vill säga turboladdning, direktinsprutning och variabla ventiler. Den klassiska hundkojans minsta motorer var bara på 850 kubik, men de var alltid fyrcylindriga. Det nya motorprogrammet består nästan enbart av trecylindriga bensin- och dieselmotorer. Bara toppmodellen Cooper S har en fyrcylindrig motor på två liter.

Jag provkör Coopermodellen på 136 hk. Att den bara har tre cylindrar är absolut ingenting som märks. Varken på motorljudet eller motorns karaktär. På pin kiv trycker jag gasen i botten på en alldeles för hög växel – det är absolut inget problem för Mini Cooper som accelererar villigt. Som standard har Mini en nyutvecklad sexväxlad manuell låda. Som tillval finns en sexväxlad automat för alla modellalternativ utom One D. Cooper S kan fås med en sexväxlad ”sportautomat” med möjligheten att växla manuellt med paddlar vid ratten.

Provkörningen av den nya generationen Mini hölls i Puerto Rico i Karibien. Exotiska platser bjuder ofta på slät asfalt som på få sätt påminner om svensk vägbeläggning. Men asfalten på småvägarna som Mini förlagt provkörningen till är både grov och full av hål så stora att de nästan rymmer en Mini. Vägskadorna tvingar mig att prova om den här bilen verkligen är lika direktstyrd och har den så kallade gokart-känslan som tidigare generationer. Trots att jag styr undan bara några meter från potthålet svänger Mini villigt och glatt. Den må ha blivit större men den är lika kul att köra som äldre Mini.

Jämför vi motoralternativet Mini Cooper med sin föregångare är den på flera sätt förbättrad. Motorn har 14 hk mer och automatversionen är  2,6 sekunder snabbare till 100 km/tim. Trots det är bensinförbrukningen enligt officiella siffror, hela 27 procent lägre.

De frekventa vägskadorna på de puertoricanska vägarna avslöjar hur stötig Mini är. Det här är ingen bil man åker bekvämt och avslappnat i – den är roligare om man kör aktivt. Provkörningsbilen har 17-tumsfälgar. Att inte välja större hjul än de 15-tumsfälgar som är standard är ett sätt att få en mer komfortinriktad Mini Cooper. Ett annat är att välja till ”Dynamic Damper Control” då kan man välja komfortläge som minskar stötigheten.

Inredningen har blivit snyggare och känns mer välbyggd. Ett designmanér på de två tidigare generationerna har varit centralt placerade instrument som på den klassiska hundkojan. Nu kan föraren äntligen få all relevant information rakt framför sig. I mitten finns en stor skärm som används för att göra inställningar. Som tillval kan man få funktioner som gör att man kan använda Facebook, få trafikinformation, lyssna på webbradio och på andra sätt använda Internet i bilen. Kort sagt har Mini inte vuxit sig för stor, men väl blivit mer mogen.

Den som beställer en ny Mini kan komma att få sin bil byggd i Nederländerna! Mini vill utöka sin produktionskapacitet och därför kommer den här Mini-modellen både att byggas i Oxford, England och i det som var Volvofabriken i Born.

Diskutera: Vad tycker du om nya Mini Cooper?

MINI COOPER (2014)

PRIS, FRÅN KR: 179 000 kr.
MODELL: Fyrsitsig småbil.
SÄLJSTART: 15 mars.
MÅTT, CM: L 382/B 172/H 141.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 160.
MOTOR: Rak 3-cylindrig tvärställd bensinmotor. 4 ventiler per cylinder. Volym 1 499 cm3. Max effekt 136 hk (100 kW) vid 4 500–6 000 v/min. Max vridmoment 220 (overboost 230) Nm vid 1 250–4 000 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift. Sexväxlad manuell låda alt. sexväxlad automat.
PRESTANDA: Toppfart 210 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,9 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING:
4,5–4,6/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 105–107 g/km.
KONKURRENTER: Fiat 500, Volkswagen Up.
FÖR VEM? Körentusiaster och esteter med små behov av bagageutrymme.
PLUS: Körglädje, motor och infotainmentsystem.
MINUS: Stötig och hård fjädring.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-04-09 17:20
ENTJ1

Synd att fronten är så ful,tror de missar köpare på denna design.

#2 • Uppdaterat: 2014-04-09 18:59
Gäst (ej verifierad)

Gillar verkligen Mini, (den här vanliga alltså och Clubman), övriga femtioelva modeller är bara fel däremot.

Snygg och egen design men rakt framifrån så har den ju en helt förstörd front. Påminner om nån dum akvariefisk...

#3 • Uppdaterat: 2014-04-09 19:13
Ernvoyé

Nej nu är det ju FEL!
Vad är det för någon "ryggsäck" som hängts över framaxeln?
Och TRE-cylindrigt är under all värdighet!
Ingen kan påstå att det ger försvarbara bränslebesparingar!
En liten motor tvingas arbeta hårdare och förlorar verkningsgrad på det.

Proportionerna blev fel på denna generation!
Jag sålde min som det nu kan tyckas sista egentliga och totallyckade generation 2 med 11000 totalt bekymmersfria och felfria mil med värdeminskning som man inte kunde ana. Billigaste av alla 48 bilar jag ägt.
Mini ska vara Mini COOPer och CLUBMAN, inget annat, varför urvattna alla och allt, man tappar bilintresset?!

#4 • Uppdaterat: 2014-04-12 11:42
Reverend Benny

Ser fortfarande ok ut, men har lite svårt för baklyktorna som svällt upp och ser ut att komma från biltema.
Motorn har fått riktigt bra kritik, så den är nog inte fel.

Men jag kommer nog att börja se mig om efter en generation2 som känns mer Mini i desigen.
De sista som tillverkats 2013 bör ju ha alla barnsjukdomar och elfel fixade.

#5 • Uppdaterat: 2014-05-15 10:25
Håkans Bilblogg

Jag var också lite skeptisk till en trecylindrig motor i en MINI Cooper, men efter att kört den tillsammans med Fredrik Nyblad i Puerto Rico så måste jag säga att den imponerade stort på mig. Härligt drag och skönt ljud. Utseendet är alltid en fråga om personliga preferenser. Själv tyckte jag att den var riktigt snygg och de fräcka LED lamporna runt framljusen, var riktigt effektfulla.

Ny MINI Cooper är en ny bil. Med BMW:s bottenplatta så har den vuxit 9.8 cm på längden men fortfarande behållit den karaktäristiska gokart känslan. Det mesta i bilen har genomgått en uppgradering till det bättre, så såga den inte utan att testa den själv. Jag tror ni kliver ur bilen med ett leende på läpparna.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.