Styrkänslan är trevlig, med provkörningsbilens elektroniskt kontrollerade stötdämpare är karosskrängningen måttlig samtidigt som 19-tums lågprofilsdäck ger väggrepp i överflöd på de torra vägarna. Tjälskottsskador och potthål var okända fenomen längs provkörningsrutten, men de få skavanker och fartgupp som trots allt fanns hanterade B 220d övertygande.
"För den som värdesätter fina utrymmen bör valet mellan A- och B-klass vara enkelt."
I Europa är högbyggda bilar i den mindre mellanklassen populära. Stora innerutrymmen med ett förhållandevis litet fysiskt avtryck är attraktiva egenskaper i prångiga italienska gränder, stökiga gator i Paris och p-platssnåla London. B-klass generation tre har växt något jämfört med utgående modell. Tre centimeter längre axelavstånd ger ett rymligt baksäte. En förhållandevis låg sidolinje innebär att även kortare personer ser ut. På tillvalslistan finns skjutbart baksäte.
Bagageutrymmet sväljer från 445 till 704 liter beroende på baksätets läge och det dubbla lastgolvets position. Baksätet kan fällas i 40/20/40 proportion och rymmer då 1 540 liter last, det är några liter mindre än tidigare. Motsvarande siffror för A-klass är 420 liter respektive 1 365 liter. Modell-unika lastlösningar saknas men 12-voltsuttag, lastsäkringsöglor och elastiska band som håller småpinaler och plock på plats, finns.
Motorutbudet spänner initialt från 116 till 190 hästkrafter fördelat över två bensinmotorer och tre dieslar. De fyrcylindriga bensinmotorerna på 1,3 liter är utvecklade i samarbete med Renault/Nissan, effektuttaget är 136 eller 163 hästkrafter. Provkörningsbilen har den kraftigare dieselmotorn på 190 hästkrafter. En modern maskin som vi bland annat hittar i C-, E- och GLE-klass. Gången är kraftfull och vibrationsfri, jag upplever att den går tystare på låga varv än vad den gör i exempelvis E-klass. En åttaväxlad dubbelkopplingsautomat gör debut i B-klass. Växellådan känns snabb och effektiv, men jämfört med Mercedes konventionella automatlådor med momentomvandlare fattas förfiningsgrad. B-klass är i grunden framhjulsdriven. Fyrhjulsdrift kommer att finnas som tillval.
B-klass ger ett genomarbetat intryck. Komforten, liksom säkerhetsnivån, är hög. För den som värdesätter fina utrymmen bör valet mellan A- och B-klass vara enkelt: B – för Bättre!
Diskutera: Vad tycker du om Mercedes-Benz B-klass?
Pris, från kr: Ej fastställt. Instegsversion (B 180) från cirka 250.000 kr.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 442/B 180 /H 156.
Bagagevolym, l: 445/705.
Tjänstevikt, kg: 1 545.
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad turbodiesel. Volym 1 950 cm3. Max effekt 190 hk vid 3 800 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 600 v/min.
Kraftöverföring: Tvärmonterad motor, framhjulsdrift, åttaväxlad automatlåda av dubbelkopplingstyp.
Prestanda: Toppfart 234 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,2 s.
Deklarerad förbrukning: 4,5 l/100 km. CO2-utsläpp: 119 g/km.
Konkurrenter: BMW 2-serie Active Touring, Citroën C4 Spacetourer, Renault Scenic och VW Golf Sportsvan. Konkurrenter som trillat bort: Seat Altea, Toyota Verso, Opel Meriva med flera.
Plus: Komfort, utrymmen, utrustningsmöjligheter, säkerhetsnivå.
Minus: Gissningsvis kommer den att bli ganska dyr.
Vad nytt? En ny praktisk kaross på Mercedes A-klass.
För vem? Alla som vill ha kombiutrymmen i kompaktformat.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.