Sänkt markfrigång och en påkostad multilänkbakaxel skulle borga för personbilslika köregenskaper samtidigt som materialval och komfort skulle förstärka känslan av ”äkta Mercedes”. När nu modellen fått sin första puts våren 2019 vrider Mercedes ytterligare ett varv på förfiningskranarna.
Sittställningen är som tidigare upprätt. Känslan av buss är påtaglig, inget ont i det då man sitter bra och högre upp än i många suvar. A-stolparna är breda men stör inte sikten nämnvärt, sidospeglarna borde ha bättre vinklingsmöjligheter. Sammantaget är runtomsikten mer än väl godkänd.
Min körställning innebär att högerbenet får det trångt mot mittkonsolen. Mer störande är att ratten till ryggstödet sitter så illa till att man i stort sett behöver vara ormmänniska för att nå vredet.
Listan över tillvalsutrustning innehåller bland annat eluppvärmda/kylda säten på alla sittplatser, glastak och stämningsbelysning i instrumentpanelen. Flitigt tillvalskryssande framkallar en lyxbilskänsla som inte kan matchas av främsta rivalen VW Multivan.
Bland de mer praktiska tillvalen finns hård bagagerumshylla vilken delar in bagageutrymmet i två delar enligt våningssängsprincipen. ”Körhjälpspaket” ger bland annat dödavinkelvarning och kurshållningsassistent. Nytt för året är förbättrad autobromsfunktion och adaptiv ljusbild. V-klass krocktestades av Euro Ncap 2014 och fick ett femstjärnigt betyg.
"Lämna de sjusitsiga stora suvarna där hän och satsa på en familjebuss!"
Den sjuväxlade automatlådan har pensionerats till förmån för en nioväxlad juvel. Växlingarna passerar som en jordgubbe genom nyvispad grädde. Vid 110 km/tim varvar motorn extremt låga 1 400 v/min. Den 239 hästkrafter starka motorn ger det krafttillskott som den 2,5 ton tunga familjebussen behöver för att kännas personbilspigg.
De elektroniskt kontrollerade stötdämparna expedierar vägbulorna värdigt mjukt. Trots att karossen mäter 514 centimeter upplever jag bilen överraskande smidig. Vändcirkeldiameter är 11,8 meter, det är bara fyra decimeter mer än Volvo V90.
De mer kultiverade motorerna och höjd säkerhetsnivå gör V-klass mer personbilsmässig än någonsin. Till den som har tre eller fler barn och det ekonomiska utrymmet att lägga närmare 600 000 kronor på familjens transportlösning har jag bara en sak att säga: lämna de sjusitsiga stora suvarna där hän och satsa på en familjebuss! V-klass är ett väl så bekvämt, flexibelt, rymligt och intressant familjebilsval.
Diskutera: Vad tycker du om Mercedes V-klass?
Pris, från kr: 573 400.
Svensk lansering: Nu.
Mått, cm: L 514/B 193/H 188.
Bagagevolym, l: 1 030–4 630.
Tjänstevikt, kg: Cirka 2 500.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel. Volym 1 950 cm3, turbo. Max effekt 239 hk vid 4 200 v/min. Max vridmoment 500 Nm vid 1 600 v/min.
Kraftöverföring: Nioväxlad automatlåda, bakhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 220 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,9 s.
Deklarerad förbrukning: 6,1 l/100 km. CO2-utsläpp: 161 g/km.
Konkurrenter: VW Multivan.
Plus: Lyxkänsla, utrymmen, drivlina, utrustningsmöjligheter.
Minus: Pris, visst transmissionsvinande på 3:e rad.
Vad nytt? Motorer, växellåda och säkerhetsfunktioner.
För vem? Livsnjutare med stor familj eller taxirörelse.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.