Körandes upp mot berget Teide på Teneriffa med en annan SLK framför mig, ser jag inte bara lite av storebror SL i formerna. När omkörningen till slut klarats av, de smala och kurviga vägarna till trots, ser jag en bil i backspegeln som oblygt även plockar anletsdrag från extrema SLS AMG.
Nya SLK är bara 31 millimeter längre och 33 millimeter bredare än föregångaren. Axelavståndet är oförändrat. Men proportionerna måste förskjutits, för motorhuven känns nu evighetslång och var den slutar lär du dig aldrig utan parkeringsassistans.
Nya SLK är inget för den som längtar efter en rå och brutal sportbilsupplevelse. SLK 350 har en V6-motor på 306 hästkrafter. Bilen bjuder visserligen på ett imponerande grepp uppför serpentinerna på väg mot toppen av berget, men kraftflödet är linjärt och den sjuväxlade standardmonterade automatväxellådan är både så silkesmjuk och reptilsnabb att någon nerv inte infinner sig.
Utöver 350-motorn bjuds två fyrcylindriga 1,8-litersmasikner. Ett stort hopp i kubik, men med turbohjälp desto mindre gällande effekt. SLK 200 (393 900 kronor) ger 184 hk/270N Nm och SLK 250 (422 900 kronor) rasslar fram 204 hk/310 Nm. Båda dessa motorer kombineras med sexväxlade manuella lådor, sjustegade automaten är tillval för 19 900 kronor. Önskas paddlar på ratten för växling adderas ytterligare 2 700 kronor.
Från och med tredje kvartalet erbjuds för första gången SLK med dieseldrift. Då under benämningen SLK 250 CDI med en motor som ger 204 hästkrafter och rejäla 500 Nm i vridmoment.
Den som vill ha det allra snabbaste får vänta till nästa år när prestandamodellen SLK 55 AMG debuterar.
Mer eller mindre genomskinligt
För stunden fungerar SLK 350 riktigt bra. Jag förbereder mig för att fälla ner plåttaket, en operation på 18 sekunder. Men först ska nya tekniska innovationen Magic Sky Control undersökas. Glasytan ovanpå taket kan skifta blixtsnabbt i sin transparens genom att ström tillförs, eller inte tillförs, speciella partiklar i glaset.
En av fördelarna är att även om du får maximalt ljusinsläpp så begränsas UV-strålningen. Vid tester i Death Valley, USA, har Mercedes personal uppmätt solljusets energiinnehåll till 1 000–1 100 W per kvadratmeter när SLK står i solen utan tak. Med taket uppe och ström kopplad till glaset, som då blir genomskinligt, sjunker energin till 200 W. När strömmen kopplas bort och glaset blir svart sjunker energiinnehållet till 40–50 W.
För att skydda bilens interiör slår taket automatiskt om till svart läge när bilen stängs av. En läcker funktion, helt klart. Men 23 000 kronor är lite väl salt när ett vanligt glastak kostar 4 700 kronor. Plåttak får du utan extra kostnad.
Känner turbulensen
Färden går taklös upp mot Teide och när temperaturen sjunker känner jag av turbulensen. Nätet mellan rundslagningsskydden gör måttlig nytta för att stävja blåsten i mitt hår. Som alternativ finns nyheten Air Guide, två vindtunnelutprovade plexiglasskivor, en på varje rundslagningsskydd. Pris 3 300 kronor, men förutsätter aluminiuminlägg på störtbågarna för 2 300 kronor.
Testbilen hade inte Air Guide, utan bara nätet som för övrigt kostar 1 700 kronor. Standard är emellertid uppskattade Airscarf, varmluftsfläktarna i nackstöden.
Vid en utsiktsplats parkerar jag och tar upp taket. Med taket uppe rymmer bagageutrymmet till 335 liter. Med nedfällt tak återstår bara 225 liter lastvolym, i ett utrymme med tillträde typ brevlådeinkast.
Interiören har tagit sjumilakliv jämfört med föregångaren. Renare och mer mogna former, snyggare material. Handbromsen är numera elektriskt och aktiveras med brytare nere till vänster om ratten. Detta ger en renare kardantunnel med bra förvaringsfack och dubbla dryckeshållare.
Fläktutblåsen från SLS AMG är ett välkommet inslag. Men schackrutigt mönster i botten på mätartavlorna känns helfel och grafiken i färddatorn mellan instrument-rundlarna håller inte samma flerfärgade och påkostade gränssnitt som i till exempel uppdaterade C-klass och nya CLS.
Mina mycket över medel långa ben ryms gott och väl, och vinklas stolen upp i framkant är lårstödet också utmärkt. Skinnklädsel och aluminiumdekor är standard. Tillval är något av tre sorters trä.
Gott om säkerhetsutrustning
SLK har ännu inte genomgått något oberoende krocktest, men har gott om säkerhetsutrustning. Stolarna har, trots inbyggda värmefläktutblås, aktiva nackstöd för att motverka whiplashskador.
Krockkuddarna är sex till antalet vilket inkluderar speciella sidokrockkuddar som skyddar hela vägen upp till huvudet. Som tillval finns också systemet Pre-Safe som drar åt säkerhetsbälten och skickar upp fönstren vid en olycka. Likaså går det att få radarfarthållare med aktiv bromsfunktion.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Mercedes SLK 350 Blue EfficiencyBetyg
Pris, kr från: 524 900.
Säljstart: Nu.
Modell: Tvåsitsig cabriolet.
Mått, cm: L 413/B 181/H 157.
Tjänstevikt, kg: Cirka 1 540.
Motor: Sexcylindrig (V) bensinmotor. Dubbla överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Cylindervolym 3 498 cm3. Max effekt: 306 hk vid 6 500 r/min. Max vridmoment 370 Nm vid 3 500 r/min.
Prestanda: 0–100 km/tim på 5,6 s. Toppfart 250 km/tim (begränsad).
Förbrukning: 7,1 l/100 km.
CO2-utsläpp: 167 g/km.
Närmaste konkurrenter: BMW Z4, Audi TT, Porsche Cayman, Nissan 370Z.
Vad nytt? Hela bilen, även om bottenplattan är densamma som tidigare.
För vem? Det välbeställda paret eller dito singeln med god smak.
Bra köp? Nej. Grov värdeminskning – men man lever bara en gång.
Plus: Vuxnare former och bättre materialval än tidigare.
Minus: För mycket turbulens trots vindskydd.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Snygg bil.
Inredningen är fin sånär som på det gråsvarta plastshabraket till instrumentpanel. Lite rött skinn där med skulle sitta fint
En trevlig liten pärla.
Snygg! Skönt att slippa se en massa silverfärgad plast på instrumentbrädan, ser billigt ut.
Tyvärr är rostskyddet på tyska bilar inte lika vackert...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.