Modellen tog över efter GLK och uppdateras nu med en ansiktslyftning, mer plikttrogen än nödvändig.
GLC har fått multimedia-systemet MBUX, Mercedes Benz User Experience och tillsammans med en 10,25 tum stor display kan föraren sköta hela sin vardag. Välj sedan om du vill trycka på displayen, vifta med handen framför eller styra systemet via den lilla musmattan i mittkonsolen för att sköta alla ärenden. Om inte det passar kan du istället prata med din GLC via röststyrningen ”Hej Mercedes” som sedan höjer volymen, hittar vägen eller svarar i telefon.
GLC har faktiskt terrängkänsla, på riktigt. Jag testkör på en utmanande terrängbana med overkligt branta backar, både utför/uppför och i sidled, men också på rejält knölig väg, där GLC kan höjas för ytterligare markfrigång. Den fixar enkelt den tuffaste terräng om nu någon skulle få för sig att ge sig ut i skogen.
"I högt motorvägstempo förvandlas bilen till en tyst och skön lounge för passagerarna."
I utbudet finns två bensinmotorer och tre diesel. Jag testar både bensinversionen GLC 300 med 258 hästkrafter och dieselversionen GLC 300d med 245 hästkrafter. Inga lågförbrukare, mer rejäla kraftpaket som enkelt, tyst och bekvämt tar sig fram på tysk autobahn där vi befinner oss för provkörning. Långkörning i högt motorvägstempo är de båda motorernas styrka och bilen förvandlas till en tyst och skön lounge för passagerarna. Automatlådan, 9G-Tronic, med nio växlar är sömlös men har så klart växel-paddlar på ratten när sportläge är inkopplat och föraren önskar manuell växling.
GLC finns både som suv och Coupé, samma motoralternativ och alla fyrhjulsdrivna tillsammans med automatlådan. Senare kommer också en AMG-version, med fyraliters V8 och 510 hästkrafter.
Diskutera: Vad tycker du om Mercedes GLC?
Pris, från kr: 524 900.
Svensk lansering: Säljs nu.
Mått, cm: L 469/B 189/H 164.
Bagagevolym, l: 580–1 150.
Tjänstevikt, kg: 1 805.
Dragvikt, kg: 2 405.
Motor: Fyrcylindrig bensinmotor.
4 vent/cyl. Volym 1 991 cm3. Max effekt 258 hk vid 5 800–6 100 v/min. Max vridmoment 370 Nm vid 1 800–4 000 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, 9-växlad automatlåda, 9G-Tronic.
Prestanda: Toppfart 240 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,2 s.
Deklarerad förbrukning: 7,1–7,4 l/100 km. CO2-utsläpp: 162–169 g/km.
Konkurrenter: BMW X3 men också BMW X4. Audi Q5. Även Volvo XC60 kan konkurrera.
Plus: Lyxigt bekväm långkörare, goda terräng-egenskaper.
Minus: Bara en bränslecellsversion som miljöalibi.
Vad nytt? Senaste multimediasystemet, snålare motorer.
För vem? Lyxsökaren med terrängkörningsdrömmar.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.