Nästa artikel
Provkörning: Mercedes GLC (2019)
Provkörning

Provkörning: Mercedes GLC (2019)

Publicerad 7 september 2019 (uppdaterad 7 september 2019)
Mercedes GLC älskar långkörning och gör resan tyst och behaglig för passagerarna.
Mercedes GLC är märkets populäraste suv. Nu uppdateras modellen som är en förklädd skogsmulle med racingambitioner.
Två karossversioner, fem olika grillar, fyra varianter för att styra multimediasystemet och snudd på oräkneliga körlägen för att passa allt från racing till tuff terräng, är några av alla de möjligheter som stuvats in i Mercedes populära mellansuv. 

Modellen tog över efter GLK och uppdateras nu med en ansiktslyftning, mer plikttrogen än nödvändig. 

GLC har fått multimedia-systemet MBUX, Mercedes Benz User Experience och tillsammans med en 10,25 tum stor display kan föraren sköta hela sin vardag. Välj sedan om du vill trycka på displayen, vifta med handen framför eller styra systemet via den lilla musmattan i mittkonsolen för att sköta alla ärenden. Om inte det passar kan du istället prata med din GLC via röststyrningen ”Hej Mercedes” som sedan höjer volymen, hittar vägen eller svarar i telefon. 

Den stora displayen innehåller det nya multimediasystemet MBUX som sköter allt digitalt.

Lyktorna har uppdaterats, blivit slankare, nu med LED både bak och fram som standard. Stötfångarna och grillen har fått mer krom för att förstärka terrängkänslan. 

GLC har faktiskt terrängkänsla, på riktigt. Jag testkör på en utmanande terrängbana med overkligt branta backar, både utför/uppför och i sidled, men också på rejält knölig väg, där GLC kan höjas för ytterligare markfrigång. Den fixar enkelt den tuffaste terräng om nu någon skulle få för sig att ge sig ut i skogen. 

"I högt motorvägstempo förvandlas bilen till en tyst och skön lounge för passagerarna."

GLC:s motorer, alla fyrcylindriga, har uppdaterats och blivit snålare, men direkt miljövänlig är bara bränslecellsversionen. GLC F-Cell drivs av en elmotor samt ett 13,5 kWh stort batteri som kan laddas via elnätet eller  med hjälp av bränsleceller. Bilen känns precis som en traditionell elbil, tyst, stark och ja, i övrigt som GLC. Problemet är att bränslecellerna drivs av vätgas och vätgasmackar har vi knappt ens en handfull i Sverige. 

I utbudet finns två bensinmotorer och tre diesel. Jag testar både bensinversionen GLC 300 med 258 hästkrafter och dieselversionen GLC 300d med 245 hästkrafter. Inga lågförbrukare, mer rejäla kraftpaket som enkelt, tyst och bekvämt tar sig fram på tysk autobahn där vi befinner oss för provkörning. Långkörning i högt motorvägstempo är de båda motorernas styrka och bilen förvandlas till en tyst och skön lounge för passagerarna. Automatlådan, 9G-Tronic, med nio växlar är sömlös men har så klart växel-paddlar på ratten när sportläge är inkopplat och föraren önskar manuell växling.
 

GLC finns både som suv och Coupé, samma motoralternativ och alla fyrhjulsdrivna tillsammans med automatlådan. Senare kommer också en AMG-version, med fyraliters V8 och 510 hästkrafter. 

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes GLC?
Mercedes-Benz GLC 300 4Matic SUV

Pris, från kr: 524 900. 

Svensk lansering: Säljs nu. 

Mått, cm: L 469/B 189/H 164.

Bagagevolym, l: 580–1 150.

Tjänstevikt, kg: 1 805.

Dragvikt, kg: 2 405.

Motor: Fyrcylindrig bensinmotor. 

4 vent/cyl. Volym 1 991 cm3. Max effekt 258 hk vid 5 800–6 100 v/min. Max vridmoment 370 Nm vid 1 800–4 000 v/min. 

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, 9-växlad automatlåda, 9G-Tronic. 

Prestanda: Toppfart 240 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,2 s. 

Deklarerad förbrukning: 7,1–7,4 l/100 km. CO2-utsläpp: 162–169 g/km.

Konkurrenter: BMW X3 men också BMW X4. Audi Q5. Även Volvo XC60 kan konkurrera. 

 

Plus: Lyxigt bekväm långkörare, goda terräng-egenskaper. 

Minus: Bara en bränslecellsversion som miljöalibi.



Vad nytt? Senaste multimediasystemet, snålare motorer. 

För vem? Lyxsökaren med terrängkörningsdrömmar.  

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.