Ansiktslyftningar är inget ovanligt för Mercedes-Benz men de brukar vara diskreta. Bästa exemplet är kanske hur den nedtonade S-klass (W202) från 1998 ändrades inför 2002 års utgåva.
I höst kommer en ny S-klass men några av de tekniska nyheterna i den finns redan nu i den ansiktslyfta versionen av E-klass, "taximersan", och här är det inte fråga om förändringar man måste leta efter för att upptäcka.
Front- och bakparti är kraftigt omgjorda, med nya strålkastare/baklampor, nya stötfångare (de främre med luftintag i Ferrariklass och nu utan lampor), ny motorhuv och nedanför den en kylargrill som ser olika ut beroende på utförande.
Precis som på C-klass har Avantgarde en grill med sportig framtoning, två rejäla kromribbor och en stor stjärna mitt i. Standard och Elegance får en mer klassiskt elegant Mercedesgrill och med den kromade stjärnan sedvanligt placerad i motorhuvens framkant.
De markerade ridbyxlåren över bakskärmarna har fasats bort. I mitt tycke vann E-klass på operationen. Skarpögda upptäcker nytt i interiören, exempelvis att föraren nu har tre och inte fem instrumentrundlar framför sig, att klockan placerats mellan ventilationsgallren mitt på panelen och att själva panelen och även ratten fått modifierade linjer. Displayen för det omfattande infotainmentsystemet COMAND har dels större skärm än tidigare, dels ny, distinkt grafik. Grundfunktionerna och -greppen har inte ändrats.
Val- och kombinationsmöjligheterna har ökat och man ska i princip kunna få vilken färg, klädsel, utrustning och stil till vilken motorversion och modellnivå som helst. Det torde betyda ett oändligt antal kombinationer.
Omkring en miljard euro har åtgärderna kostat. Nuvarande E-klassgenerationen W212 har sålts i cirka 600 000 exemplar och kombin i cirka 100 000 sedan starten 2009 (E-klass alla generationer är uppe i 13 miljoner). Rejäla siffror, men faktum är att Mercedes-Benz, som en gång skapade den här klassen med stora, komfortabla och slitstarka sedanmodeller, blivit omkört av BMW 5-serie och Audi A6 i försäljning.
Under skalet finns mycket nytt. E-klass, och många andra bilar på denna nivå, är så oerhört proppade med finesser att ett par timmars provkörning inte räcker för att mer än skrapa på ytan. Mercedes har samlat armadan av säkerhets- och komfortteknikaliteter under devisen ”Intelligent drive”, här ett smakprov på det smörgåsbordet:
BAS PLUS med konstantsfart-assistent, aktiv kurshållningsassistent, PRE-SAFE bromsar med fotgängarigenkänning och automatisk stadsbromsfunktion (upp till 50 km/tim), DISTRONIC PLUS med styrningsassistent, aktiv dödvinkelassistent, PRE-SAFE Plus, 360-graderskamera, aktiv parkeringsassistent som också kan parkera bilen vinkelrätt in i p-fickor, Attention Assist med förbättrat verksamhetsområde, COLLISION PREVENTION ASSIST, trafikskylt-igenkänning med större register än tidigare…
På ett flygfält provade jag under ledning av Frank-Werner Mohn, systemansvarig (”Jag har mer eller mindre bott i Arjeplog i flera år, fantastiskt, fantastiskt!”) hur stadsbromsfunktionen och den aktiva mötesassistenten fungerade. Vi körde under tämligen okoncentrerade former en E-klass mot en leende provdocka och jag var säker på att smällen skulle komma – det gjorde den inte för bilen tvärnitade av sig själv. Bromsningen sker inte bara inför föremål framför bilen, en ny funktion gör också att systemet ser åt sidorna och vidtar lämplig åtgärd.
Nästa moment var skarpt läge; en E-klass med en riktig, levande förare kom allt närmare oss till mötes medan vår bil obevekligt gled över i motstående körfält och … pang! Nej, inte alls, genom att bromsarna på höger sida nöp åt alldeles beräknat mycket gled vår bil undan mjukt och odramatiskt från den otäcka situationen. Hoppas att grabben i bilen mitt emot hade bra traktamente!
LED-insatserna är inte bara distinkta från utseendesynpunkt, de inrymmer alla ljusfunktioner framåt och trollar med ljuskäglan så att man kan köra med påslaget helljus nätterna igenom medan ljuset anpassar sig efter och – det är detta som är det märkliga – runt mötande och upphinnande trafik. När det kommer en bil (eller flera) skärmas ljuset helt enkelt av just där medan övrigt helljus behålls. Betydligt mer avancerat än automatisk nedbländning.
Jag körde E 250, en ny bensinmotorversion med turbo, volym två liter och effekt 211 hk. Den gick fantastiskt mjukt, råstarkt och tyst och kan säkert förändra den klassiska dieselstämpeln på E-klass en smula.
I övrigt: hög åkkomfort, låg ljudnivå, väl avvägd fjädring, solid känsla och tilltagen prislapp. Men dyr? Egentligen? Jag vet inte det.
Diskutera: Vad tycker du om uppdaterade Mercedes E-klass?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Mercedes E 250 KombiBetyg
PRIS, FRÅN KR: 419 900.
SÄLJSTART: Nu.
MÅTT, CM: L 491/B 185/H 151.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 785.
MOTOR: Rak 4-cyl. längsmonterad bensin, 2 överl. kamaxlar, 4 vent./cyl, direktinsprutning, turbo. Volym 1 991 cm3. Max effekt 211 hk (155 kW) vid 5 500 v/min. Max vridmoment 350 Nm vid 1 200–4 000 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Bakhjulsdrift. 7-växlad automatlåda.
PRESTANDA: Toppfart 243 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,4 s.
FÖRBRUKNING: 6,3 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 147 g/km.
KONKURRENTER: Audi A6, BMW 5-serie.
Vad nytt? Utseende, vissa motorer, nya säkerhetslösningar.
För vem? Den som vill ha en riktig, klassisk sedan eller kombi.
Plus: Åk- och fjädringskomfort, säkerhet, utförande, utrymmen, bränsleekonomi.
Minus: Hur håller de tekniska finesserna?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det här är sannerligen värt att kallas för BIL.
Synd att den är utom räckhåll!
Som sagt, visst är den inte billig men inte heller längre svindyr.
Nästan så att man kan kalla den för prisvärd med tanke på vad man får för pengarna, men bara nästan...
Men så får man kanske inte säga högt här, host host... ;-)
Tänk att det finns de som anser att man bara betalar för märket på en sån här bil. Detta är en premiumbil. Om man vill förstå vad som menas med premium så föreslår jag en provkörning.
Jag gillar inte riktigt bakpartiet på sedanen, men det kompenseras på kombin.... vilken majestätisk bil!
Det verkar vara väldigt små rutor och dålig bakåtsikt. Personen i bilen ser väldigt instängd ut, jag tycker att Cirtoen C5 ser snyggare och luftigare ut
Verkligen imponerande teknikuppvisning!
Dyr? Nja, med tanke på att en Passat bara är 100 laxar billigare, så tycker inte jag det. Till och med Audifil som jag blir lite lätt sugen. Fast då med 4WD, förstås;-)
Ja, den där skulle jag inte skämmas för.
Men även om jag kört mycket bakhjulsdrivet så föredrar jag ändå framhjulsdrivet till vardags. Mer avspänt på vintervägarna. Visst, alla hjälpsystem finns förvisso, men de får jobba mindre med framhjulsdrivet.
Så den här finge man väl få ta med fyrhjulsdrift.
För många år sen tittade jag in i en Jaguar och tyckte det var ganska korkat med en lång rad av identiska knappar. De var inte ens försedda med stora, tydliga symboler, utan med text som man alltså måste läsa för att välja rätt. Och hade man lärt sig var de vanligaste knapparna satt så fick man ju ändå räkna sig fram genom raden.
Numer verkar de flesta ha återgått till den idiotin. Så även denna Merca.
Vet inte vilken version utav dessa säkerhetssystem som fanns i den bil som Fifth Gear testade men jag antar att det var de senaste då bilen testades tillsammans med Up! och V40.
Jämfört med V40 så klarade sig Mercan inte alls särskilt bra och det är förståss inte så bra på en mer än dubbelt så dyr bil.
Men tekniken blir allt bättre och eftersom att EuroNcap har uppmärksammat tekniken så kommer systemen snart att bli standard i alla bilar som vill få toppbetyg i EuroNcap.
Något test där man mötte en annan bil gjordes dock inte i programmet så det är möjligt att Mercan är bättre i en sådan situation!?
Riktigt fin bil för övrigt med imponerande prestanda redan ifrån grundmodellerna.
Tänk om någon skulle ha pratat om att en 4 cyl motor skulle duga långt i en MB eller en Bmw för bara några år sedan...
Vore kul att veta den verkliga förbrukningen dock men den imponerar helt klart på pappret.
Tycker faktiskt den var snyggare innan facelift... Gillar dock E-klassen skarpt, men liksom Roy så vill jag ha en fyrhjulsdriven och då springer priset iväg tyvärr även på begagnat. Lite märkligt egentligen, man kan ju tycka att intresset för en 4-hjulsdriven E-klass skulle vara ganska stort i Sverige.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.