Den kromade grillen omges av en svart sarg vilket ger koppling till EQ-modellerna. Runt grillens kromsarg finns en LED-ljusslinga som accentuerar formen. Elektriskt utfällbara dörrhandtag.

Nästa artikel
Provkörning: Mercedes E-klass (2023)
Provkörning

Provkörning: Mercedes E-klass (2023)

Publicerad 15 augusti 2023

Den kromade grillen omges av en svart sarg vilket ger koppling till EQ-modellerna. Runt grillens kromsarg finns en LED-ljusslinga som accentuerar formen. Elektriskt utfällbara dörrhandtag.

Den är större, bekvämare och har lägre utsläpp än någonsin, men det Mercedes framhåller mest med nya E-klass är den höga graden av digitalisering. Är skärminnehåll allt? Vi provkör.

Vad gör egentligen en bil ny? Karossen? Chassit? Instrumentpanelens form? Eller är ett förändrat gränssnitt, en ”app” eller bilens sätt att processa data viktigast? Att döma av pressmaterialet till åttonde generationens E-klass kan det senare vara fallet. Av pressmaterialets 60 textsidor ägnas närmare 20 åt att beskriva bilens digitala funktioner. 

Exempelvis: Dekorbelysning som kan koordineras med musik. En smartklocka eller telefon kan fungera som startnyckel. Det finns möjlighet att hålla videosamtal via kameran i instrumentpanelen. Eller varför inte ta ett självporträtt och lägga upp bilden/videon på Tiktok? Samtidigt kan passageraren roa sig med spel eller titta på Youtube. Sensorer och skärmteknik gör det omöjligt för föraren att se rörligt material om bilen inte står still. Samma sensorer justerar även instrumentdisplayen för att ge tredimensionellt djup åt navigationskartan. 

Funktionen ”Rutiner” lär sig användarmönster. Om exempelvis sidofönstret sänks regelbundet vid en viss plats och tid kan bilen föreslå att det görs automatiskt vid just den punkten. En onödig funktion? Kanske det, men dagens yngre köpare är mer funktionssökande än tidigare generationer. En ”cool” digitalfunktion kan locka till köp väl så mycket som ett solitt ”dörrtjoff” eller en komfortabel fjädring. 

”Demonstrationen avbryts och jag lotsar ut nya E-klass i den analoga verkligheten”

En form som känns igen från EQE. Här med tre skärmar (en framför passageraren). De mittersta friskluftsutblåsen kan justeras elektriskt. 

I sammanhanget kan det vara värt att veta att Mercedes huvudmarknad sett till volym är Kina. Där är den genomsnittlige Mercedesköparen cirka 36 år. Den genomsnittlige europeiska köparen är över 50. Mercedes menar att E-klass är en brobyggare mellan det traditionella och digitala, något man under presentationen vill illustrera med att göra ett videosamtal mellan två bilar. Till ansvariges förtret kan samtalet inte kopplas fram. Demonstrationen avbryts och jag lotsar ut nya E-klass i den analoga verkligheten.

Kupén är inbjudande ljus och luftig och instrumentpanelen sobert formgiven. Självjusterande friskluftutblås känns som en gimmick och justeras lättast manuellt. De fåtal knappar (egentligen tryckkänsliga ytor) som finns har väl valda funktioner. Skärmgrafiken är kristallklar. Känslan för detaljer är oklanderlig. Mitt i det digitala finns här fortfarande en god portion klassisk Mercedeskänsla. Vilken förstärks ytterligare av att jag sitter i en bil i ”Exclusive”-utförande vilket innebär traditionell grill och en stående stjärna.

Här färdas man gärna. Med glastak påverkas takhöjden negativt.

Under motorhuven överensstämmer utbudet i stort med  utgående generation. Instegsversionen är E200 med 204 hästkrafter, toppversionen är 381 hästkrafter starka E450 4Matic med sexcylindrig bensinmotor. Dieselalternativet är E220d på 197 hk. Provkörningsbilen är bakhjulsdrivna bensinladdhybriden E300e. Hybridbatteriet är stort och ger 115 km räckvidd på el men kostar också 170 liter bagagevolym. 370 liter är Golfklassnivå, men till skillnad från föregångaren är det i alla fall lättlastat. E300e går även att få med dieselmotor. 

Gångkulturen är sofistikerad och elmotorn så sömlöst integrerad med den nioväxlade automatlådan att man behöver titta på varvräknarnålen för att avgöra vilken motor som arbetar.

E-klass är 495 centimeter lång men förhållandevis nätta A- och C-stolpar gör det lätt att få överblick över karossen. 

Styrningen reagerar snabbt, inte på ett ”sportigt” nervöst vis utan mer som en signal att bilen är vaken och alert. Provbilens fyrhjulsstyrning är ett tillval väl värt att överväga.

Menystrukturen och utseendet är det samma som används i EQS/EQE. Kameran ovan panelen används för videosamtal och självporträtt. 

Sedan urminnes tider har komfort varit Mercedes adelsmärke, E-klass vansläktas inte. Stolens inställningsmöjligheter gör att de flesta kroppstyper bör hitta en bekväm körställning. En nyhet är ”vibrationselement” i stolen som förstärker ljudupplevelsen från stereon. Registreras en oundviklig sidokrock aktiveras en mindre krockkudde i stolen med syfte att flytta passageraren längre från dörrsidan.

Jämfört med föregångaren har axelavståndet växt något vilket gynnar benutrymmet bak. Bakom en 185 centimeter lång förare finns bra plats för benen men under stolarna är det ganska trångt för fötterna. Ryggstödsvinkeln är något mer upprätt än tidigare vilket ger mer ”vuxen” och enligt mig bekvämare sittställning. För att bygga upp stolarnas och baksätets skumstruktur har Mercedes använt delvis återvunna material.

”Bitvis riktigt slitna österrikiska vägar påverkar inte nämnvärt den låga ljudnivå i kupén”

Bitvis riktigt slitna österrikiska vägar påverkar inte nämnvärt den låga ljudnivå i kupén, vilket bådar gott inför mötet med svensk asfalt. Luftfjädringen arbetar med bra flyt över vägens ojämnheter. Möjligen skulle Prinsessan på ärten klaga på att små ojämnheter stundtals inte helt filtreras bort. 

Efter första mötet med E-klass är det svårt att inte börja tala i termer om klassledare. BMW har dock nyligen lanserat en helt ny 5-serie samtidigt som Audi finputsat A6. Ett kommande test får avgöra vilken som är den tyska premiumelitens mästare. 

Plus: Komfort, säkerhetsfunktioner, baksäteskomfort, el-räckvidd (laddhybrid). 

Minus: Bagageutrymme (laddhybrid), pris?

Vad nytt? En ny utmanare till Audi A6 och BMW 5-serie från Stuttgart.

För vem? Komfort-, teknik- och stilmedvetna.

Mercedes-Benz E300e

PRIS, FRÅN KR: Ej fastställt. 

Skatt, kr/år: 360 kr, 360 (år 4–).

SVENSK LANSERING: Hösten 2023.  

MÅTT, CM: L 495/B 188/H 147. 

Bagagevolym, l: 370.

TJÄNSTEVIKT, KG: 2 210.

MOTOR: Hybrid. Fyrcylindrig bensin, 1 999 cm3, max effekt 204 hk (150 kW) vid 6 100 v/min. Max vridmoment 320 Nm vid 2 000 v/min. Elmotor, 129 hk (95 kW)/440 Nm. Systemkapacitet, 313 hk/550 Nm.  

Batteri: 19,5 kWh, max laddeffekt standard/snabb 11/60 kW.

KRAFTÖVERFÖRING: Bakhjulsdrift, nioväxlad automatlåda. 

PRESTANDA: Toppfart 236 km/tim, acceleration 0–100 km/tim 6,4 s. 

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 0,8 l/100 km. CO2-utsläpp: 18 g/km.

KONKURRENTER: Audi A6, BMW 5, Jaguar XF, Lexus ES och Volvo S90. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (3)

  • 16 augusti 2023 Det är sorgligt att fler o…
  • 15 augusti 2023 EasyMan skrev: Då kan jag…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.