Nästa artikel
Provkörning: Mercedes C-klass Kombi
Provkörning

Provkörning: Mercedes C-klass Kombi

Publicerad 21 september 2007 (uppdaterad 8 maj 2014)
Första provkörningen lovar gott. Nya Mercedes C-klass Kombi är både rymligare och smartare disponerad än föregångaren. Den är också alertare att köra och skönare att åka i.

Fyra golfbagar får plats i bagageutrymmet på utan att baksätet behöver fällas, lovar Mercedes stolt när den nya C-klasskombin premiärvisas.


Med nedfällt baksäte ökar lastvolymen till 1 500 liter och därmed klår C-klass Kombi både BMW 3-serien Touring och Audi A4 Avant med god marginal.      


Mersans kombiutrymme är smart disponerat och under det dubbla lastgolvet döljer sig en uppfällbar lastkorg och flera extrafack för mindre prylar. Den som verkligen vill organisera sin last har dessutom ett helt batteri av olika tillbehör att välja på. Elekriskt utfällbar dragkrock är annan nyttig finess på den nya Mersa-kombin.    


Precis som vanliga C-klass finns den nya kombin med två olika utseenden i fronten. Väljer man utrustningsnivån Avantgarde följer en bredribbad sportgrill med stjärna i mitten och ett hårdare strängat chassi med på köpet. Classic och Elegance har traditionell grill med stjärnan uppe på huven och en behagligare fjädringskomfort.


Körmässigt är nya C-klass Kombi ett kliv framåt jämfört med den gamla modellen. Fjädringskomforten är behaglig, samtidigt som väghållning och kurvegenskaper ligger på en nivå som borde tillfredsställa även kräsna chaufförer.


I Sverige blir med all säkerhet C180 Kompressor och C 200 CDI de mest sålda versionerna, eftersom båda kryper precis under den kritiska tjänstebilsgränsen på 7,5 basbelopp.


Den svenska generalagenten räknar med att 60 procent av alla nya Mercedes C-klass som säljs kommer att vara kombibilar. För den gamla modellen var förhållandet tvärt om: 60/40 till sedanversionens fördel.  

För den som inte nöjer sig med en vanlig C-klass Kombi kan vi också avslöja att Mercedestrimmaren AMG tagit fram en specialversion med en 6,3-liters V8 på 457 hk som kraftkälla. Den låter som en racer och går nästan lika fort. AMG-kombin börjar säljas en bit in på nästa år och prislappen lär hamna runt miljonen.

Mercedes C-klass Kombi

Pris: 301 900 (C180)-465 900 kr (C320 CDI 4-Matic).

Modell: Femdörrars kombi.

Säljstart: November 2007.

Mått, cm: L 460/B 177/H 146.

Maxlast: Ca 530 kg.

Släpvikt: Från 1 800 kg.

Bagagevolym min/max (VDA): 485/1 500 liter.

Motorer: Fem bensinalternativ från 1,8 l/156 hk till 3,5 l V6/272 hk. Tre dieslar från 2,1 l/136 hk till 3,0 l V6 224 hk.

Kraftöverföring: Bakhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda. Sex- eller sjustegad automat är standard på de motorstarkare versionerna.

Prestanda: Toppfart från 208 km/tim (C 200 CDI) till 250 km/tim (C 350). 0-100 km/tim från 10,8 s (C 200 CDI) till 6,5 s (C 350).

Bränsleförbrukning: Från 6,0 l/100 km (C 200 CDI) till 10,1 l/100 km (C 350).

CO2-utsläpp: Från 157 g/km (C 200 CDI) till 242 g/km (C 350) .

Konkurrenter: BMW 3-serien Touring, Audi A4 Avant, Alfa Romeo 159 SW.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2007-09-24 14:17
Sten-Åke Waller (ej verifierad)

Det låter lovande. Men vad lovar man när det gäller lacken?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.