Nästa artikel
Provkörning: Mercedes C-klass
Provkörning

Provkörning: Mercedes C-klass

Publicerad 19 april 2004 (uppdaterad 8 maj 2014)
Fyra år och 1,26 miljoner sålda bilar efter att Mercedes släppte senaste generationen av C-klass är det dags för det som kallas face-lift. Resultatet är "alla tiders bästa C-klass" som Mercedes kan utlova tämligen riskfritt. Under senvåren kommer den till Sverige, som sedan, kombi och sportcoupé. Till dessa tre karosser finns elva olika motorer att välja på, bland annat kan C 55 AMG fås med en V8:a på 367 hästar.

Face-liften har inriktat sig på förbättringar av teknologi, utrustning och design. För den som inte är stor Mercedes-kännare är det sistnämnda inte lätt att se. En uppfräschad grill, nedre front, 16-tums hjul, 12 millimeter utökad spårvidd fram, sidokjolar. Ambitionen har varit att ge Mercedes en sportigare och kraftfullare karaktär, både till utseende och vad gäller köregenskaper.

Interiört har den stora, centralt placerade hastighetsmätaren ersatts av två lika stora mätare för hastighet respektive varvtal. För övrigt har C-klass en inredning som vittnar om mycket hög kvalitet i materialval och detaljarbete.

De svenska priserna för nya C-klass är inte klara men med tanke på att en C 200 med kompressor och manuell låda i senaste prislistan (januari) kostade 289 900 kr har det varit rent svagt att klimatanläggning inte ingått. Den bristen är åtgärdad med nya C-klass som fått en automatisk klimatkontroll (Thermatic) som standard.

Hur mycket det påverkar priset återstår att se.

Standard är också en ny lacktyp som ska skydda bättre mot repor och ge en mera långlivad glans.

Vi provkörde en C 200, 1,8-liters rak fyra med kompressor på 163 hästkrafter, kompletterad med en sexväxlad manuell låda. Karaktären är inte så sportig som exteriören kan ge sken av men grundkraften är obändig (vridmomentet är 240 Nm) och sex växlar skulle kunna avfärdas som en överdrift om det inte vore för att lådan är så - skön.

Trångt i framstolen

Lite synd att C-klass är så kompakt invändigt att det inte blir plats över för ett naturligt läge för växlingshanden. För den vill man använda ofta!

Det kan också kännas trångt i framstolen, särskilt om medpassageraren lägger beslag på mittkonsollens armstöd. Baksätet är inte bekvämt för tre och bagageutrymmet med de inklädda jättegångjärnen imponerar inte med sin trånga lastöppning.

Annars är det mycket hög kvalitet både vad gäller sitt- och ljudkomfort. C-klass går så tyst, så tyst, åtminstone på släta sydeuropeiska vägar. Och stolarna är rena hälsokuren för trötta ryggar.

Säkerhetsbetyget hos Euro NCAP är fem stjärnor. Sex krockkuddar och antisladdsystem (som kom till användning vid ett par tillfällen på    regnhala vägar) är standard. Nya C-klass kan också förses med en ny säkerhetsfiness som extra-utrustning. Bi-xenon-ljuset kan kombineras med ett kurvljus som svänger med hjulen.

Slutsatsen är alltså att nya C-klass är i toppklass vad gäller säkerhet, komfort, teknik och för all del även design. Frågan är: vad kostar stjärnan?
 

Testad i Vi Bilägare nummer: 3/2004

Mercedes Benz C-klass

Modell: Fyradörrars sedan.
Pris: ingen uppgift. Längd/ bredd/höjd: 453/173/143.
Motor: 4-cyl, fyra v/cyl, kompressor. Volym: 1 796 cm3. Effekt: 163 hk (120 kW. Max vridmoment: 240 Nm. Prestanda: 0-100 km/tim på 9,1 sek. Toppfart: 234 km/tim. För-brukning, bl körning: 8,6 l/100 km. Närmaste konkurrenter: Volvo S60, Audi A4, BMW 3-serien.

+ Säkerhet, komfort.
- Utrymmen i baksätet och och trång lastöppning.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.