– Det ser ut som om B-klass har säckat ihop!
Kommentaren från kollegan var kanske inte så snäll, men ger en indikation om hur Mercedes B-klass nya linjeföring kan uppfattas.
En titt i databladet avslöjar att B-klass tappat fem centimeter på höjden. Dock har innerutrymmena vuxit och bilen är numera riktigt rymlig. Som tillval går det att få baksätet med 14 cm skjutmån vilket i sin tur ger en bagagevolym som går att variera mellan 488 och 666 liter.
Liksom föregående generation, har den nya modellen dubbelt golv. Skillnaden är att den här gången löper det från förarsätet och bakåt i bilen. Det dubbla golvet ger utrymme för kommande framdrivnings- och drivmedelsteknik.
B-klass kommer att kunna fås med gasdrift, batterielektrisk drift och måhända väntar än mer exotiska lösningar såsom bränsleceller och plugin-hybridsystem runt hörnet.
Flera fördelar
Att dubbelgolvet inte längre löper under hela bilen ger flera fördelar. Tidigare klev man upp i B-klass men satt sedan nära golvet med benen utsträckta framför sig, lite som i en sportbil. Nya B-klass är i detta avseende mer lik andra moderna högbyggen.
Man sitter upprätt med benen rakt ned, vilket är gynnsamt för kupéutrymmet. Även med storväxta framsätespassagerare finns det gott om plats för vuxna i baksätet.
Det här är en helt ny bil och Mercedes excellerar i bränslesparande finesser och säkerhetsdetaljer som ska hålla bilen modern fram till slutet av 2010-talet. B-klass bygger på den nya plattform som alla kommande framhjulsdrivna Mercedesbilarna ska dela under de närmaste åren.
Bland nyheterna märks bland annat ett nytt standardmonterat, radarbaserat kollisionsvarningssystem som larmar om bilen kommer alltför nära framförvarande.
Under huven döljs nya motorer och växellådor. Mest imponerar den smidiga bensinmotorn i basmodellen B 180 Blue Efficiency. Trots en cylindervolym på bara 1,6 liter är maskinen ovanligt dragstark redan från mycket låga varv.
Turboladdning och direktinsprutning ger prestanda vars like man tidigare bara hittat hos dieselmotorer. För den som prioriterar riktigt låg förbrukning blir det dock till att välja dieselalternativet. Dieseln är nykonstruerad och ger tillräckligt låg förbrukning för att B 180 CDI ska kvala in som miljöbil och därmed skattebefrias i fem år.
Helt okej
Vid vår provkörning fanns att tillgå enbart bilar som utrustats med sportpaket (à 15 200 kr), vilket inkluderar hårdare chassi och större 17 tums hjul. Trots det är åkkomforten helt okej, även på sämre vägar. När asfalten blir grov sprider sig däremot ett elakt däckmuller i kupén. Måhända blir det mindre påträngande med mjukare fjädring och smalare däck.
Nya B-klass är lättkörd på ett nästan japansk sätt. Hasighetsberoende servostyrning är standard vilket ger att ratten går mycket lätt vid parkeringsmanövrar men styvnar ju snabbare man kör. Också den manuella växellådan är extremt lättskött och kopplingen är smidig.
Vägegenskaperna är säkra. Vid en hastig undanmanöver håller B-klass spåret och bakvagnen har en medstyrande konstruktion som hjälper föraren runt i svängarna.
Hög kvalitet
Inredningen håller med några få undantag hög kvalitet. De flesta material känns bra att ta i men det finns också detaljer där det märks att Mercedes har snålat.
Förarmiljön är mycket bra och Mercedes har möblerat om bland rattreglagen. Numera sitter farthållares spak monterad under den traditionella kombispaken. Därmed är det slut på nybörjarchaufförernas förtvivlade kamp för att blinka med farthållaren.
Visst är nya B-klass dyrare än alla andra högbyggda kombibilar i klassen men jämfört med föregående generation har bilen blivit några tusenlappar billigare. All tänkbar utrustning finns att beställa för den som vill och har råd, men redan grundutförandet innehåller det mesta man behöver.
Succén dröjer
Med nya B-klass hoppas Mercedes på en inbrytning på tjänstebilsmarknaden i Sverige. Det är ingen omöjlighet men den verkliga succén dröjer förmodligen till nästa år då bilen kommer i gasutförande. Till skillnad från etanol och hybridbilarna, behåller biogasbilarna sin gynnade ställning med 40 procents rabatt på förmånsvärdet.
Det betyder i klartext att för tjänstebilisten blir det billigare att åka gasdriven Mercedes än att köra en fossilt driven småbil av något annat märke.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Mercedes B 180 Blue Efficiency/B 180 CDI Blue EfficiencyBetyg
Pris, från kr: 224 900/234 900.
Säljstart: November.
Modell: femsitsig halvkombi med fem dörrar.
Mått, cm: L 436/B 178/H 158.
Tjänstevikt, kg: 1 395/1 475.
Släpvagnsvikt, kg: 1 200.
Motor: 4-cyl bensinmotor/ 4-cyl dieselmotor. Cylindervolym: 1 595/1 796 cm3. Max effekt: 122/109 hk vid 5 000/3 200 v/min. Max vridmoment: 200/250 Nm vid 1 250 v/1 400 v/min.
Kraftöverföring: 6-växlad manuell låda alt. 7 stegs dubbelkopplingslåda med automatisk växling (+ 21 900 kr). Stopp/start-system. Framhjulsdrift. ESP.
Prestanda: Acc 0 – 100 km/tim 10,4/10,9 s. Toppfart 190/190 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,9/4,4 l/100 km. CO2-utsläpp: 137/114 g/km.
Konkurrenter: Ford Focus C-Max, Seat Altea XL, Renault Scenic, Citroën C4 Picasso
Vad nytt? Helt ny bil.
För vem? För familjen som vill ha en praktisk bil med lite stjärnglans
Bra köp? Visst, om du har råd. B-klass är en rymlig och ytterst modern bil men med en rejäl prislapp.
Plus: Rymlig, god förarmiljö, många tillval
Minus: Högt pris, däckbuller
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Suveränt med kollisionsvarningssystem som standard! Nu återstår Euro-ncap test för att fastställa krocksäkerheten också. Jag tvivlar inte på att Mercedes gör toppresultat.
Jag tycker att priserna ändå inte är speciellt höga. 5600 kr för metalic-lack. Det kostar 7000 kr till en Volvo V50
"– Det ser ut som om B-klass har säckat ihop!"
Precis vad jag tycker och detta utseende har Bmw 1-serie med.
Varför vill designern ha en design som ser ut att ha "säckat ihop"?
Synd på en annars hyfsat trevlig modell.
Ja, hade det inte varit för det där vecket ...
Vecket är inget man direkt tänker på när man ser den i verkligheten. Den ser rätt trevlig ut.
Utseende är ju en smaksak men jag tycker att det berömda vecket ger trevligare linjer än på t.ex. c-klasskombin. Det verkar som man försökt ge den nåt Maybachstuk och åtminstone jag tycker den är så ful från sidan(även bakifrån). Kanske ni har rätt i att B-modellen blir lite framtung på nåt sätt men jag föredrar ändå det framför Maybachstuket.
Snygg bil, är själv intresserad av den. Den gamla B-klassen såg helt deformerad ut.
Detta blir ett intressant alternativ, särskilt i gasutförande. Lägre pris och mer normal sittställning fram lovar gott!
Som Thommys skriver: 5600 för metallic är som hittat. (Om man är riktigt petig så var det 5650.) Synd bara att man inte kan köpa lacken, utan att betala en kvarts miljon för den vidhäftade skorven. (Om man vidare ska jämföra med V50 så är farthållaren i B-klass minst 10 miljoner procent dyrare. (0 resp. 2900 kr.) I denna prisklass bör en bil givetvis ha farthållare som standard. Det fattar Volvo. Men det fattar inte MB:s kunder. Undrar om inte MB har bilvärldens mest lättlurade kundkrets. (OBS, farthållare kostar ca 70 kr att fabriksmontera.) PS. Att även en del andra märken tar ockerpriser för billigt extra ändrar inte min uppfattning om MB-kunder.
Rymligare invändigt trots kompaktare yttermått Leifer? Dessutom betydligt billigare. Riktigt vettig biltyp enligt mig.
Iofs har du rätt Rålle. Men de flesta köper en merca för statusvärdet. Och en B-klass har bara B i statusvärde. (Att sen merca-ägare , istället för bilen, lika gärna kunde köpa sej en keps med texten "Jag är ett fån", det fattar dom liksom inte.)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.