"Att som vuxen pressa sig in på den extra stolsraden balanserar på gränsen mellan hjältedåd och galenskap."
Att göra en så kort bil sjusitsig är en bedrift. Att som vuxen pressa sig in på den extra stolsraden balanserar på gränsen mellan hjältedåd och galenskap. Med alla stolar på plats rymmer bagageutrymmet 130 liter. För att kunna prioritera baksätespassagerarnas (2:a rad) väl och ve är det skjutbart i längdled, lågt skuren midjelinje ger fin utsikt. För den som behöver lasta långa föremål kan passagerarstolen vikas framåt.
Det suger till i magen och jag hänger mot bältet. Inställd för en maxhastighet av 4 km/tim gör elektroniken resan nedför avgrunden odramatisk. GLB fördelar normalt kraften 70/30 mellan fram och bakaxel, med körprogram ”Offroad” ändras kraftförhållandet till 50/50 och bilen klättrar obekymrat upp för det som tidigare var en avgrund.
Utanför terrängbanan rullar GLB 220 d 4Matic likt B-klass civiliserat avspänt. Runt de krokigaste svängarna blir den något högre tyngdpunkten märkbar men i stort sett är körupplevelsen identisk.
För mig upplevdes sittställningen som märkligt hög, men med bra komfort. Den enda riktigt allvarliga anmärkning jag noterade över knappt 20 mils körning på spanska vägar är att en hel del däckljud hittar in i kupén.
Diskutera: Vad tycker du om Mercedes GLB?
Pris, från kr: 429 900.
Svensk lansering: Beställningsbar, bilar till Sverige i februari.
Mått, cm: L 463/B 183/H 166.
Markfrigång, cm: 20.
Bagagevolym, l: 170, 570–1 805.
Tjänstevikt kg: 1 735.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel. Volym 1 950 cm3. Max effekt 190 hk vid 3 800 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 600 v/min.
Kraftöverföring: Åttaväxlad automatlåda av dubbelkopplingstyp. Fyrhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 217 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,6 s.
Deklarerad förbrukning: 5,5 l/100 km. CO2-utsläpp: 146 g/km.
Konkurrenter: Skoda Kodiaq, DS 7 Crossback, Peugeot 5008, VW Tiguan Allspace med flera.
Plus: Rymlig, fjädringskomfort, finns med framhjulsdrift.
Minus: Vägljud, sittställningen kan upplevas väl hög.
Vad nytt? En suv baserad på B-klass.
För vem? De med behov av utrymmen och framkomlighet
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.