Nästa artikel
Provkörning: Mercedes-Benz GLB (2019)
Provkörning

Provkörning: Mercedes-Benz GLB (2019)

Publicerad 19 januari 2020
Ett kantigare utseende än vad vi har vant oss vid från Mercedes de senaste åren. Visst ger det raka linjespelet GLB karaktär?
Mercedes utökar sin snåriga modellpalett och lanserar märkets nionde suv, GLB. Finns det verkligen plats mellan GLA och GLC?
Jag stirrar ut i tomma intet. Hade det inte varit för den framåtseende kameran hade vyn kunnat vara från ett flygplansfönster. Nu visar skärmen att ond bråd död är nära förestående. Med det lugn och den saklighet bara en tysk körinstruktör kan förmedla lättar jag på bromsen och färden ut för terrängbanans avgrund börjar.

"Att som vuxen pressa sig in på den extra stolsraden balanserar på gränsen mellan hjältedåd och galenskap."

Mercedes GLB är suvvarianten av märkets högbyggda familjebil B-klass. Eller rättare sagt, den tekniska basen är densamma men hjulupphängningar och liknande chassikomponenter har anpassats för att fungera med GLB:s högre markfrigång. Med en kaross på 463 centimeter skiljer det bara sex centimeter upp till storasyskonet GLC. Den diminutiva skillnaden beror dels på att GLC förväntas växa till nästa generation. Dels på att GLB kan beställas med en extra sätesrad.

Att göra en så kort bil sjusitsig är en bedrift. Att som vuxen pressa sig in på den extra stolsraden balanserar på gränsen mellan hjältedåd och galenskap. Med alla stolar på plats rymmer bagageutrymmet 130 liter. För att kunna prioritera baksätespassagerarnas (2:a rad) väl och ve är det skjutbart i längdled, lågt skuren midjelinje ger fin utsikt. För den som behöver lasta långa föremål kan passagerarstolen vikas framåt.

En bekant syn för den som tidigare har stiftat bekantskap med B-klass.

Instrumentpanelen ärvs från B-klass. Pekskärmen gör en fin insats för att förarmiljön ska upplevas lättskött och tillgänglig trots en myriad av funktioner. Enligt chefsdesigner Gorden Wagener ska kupéns blanksvarta dekorpanler signalera ”digitalisering och modernitet” och visst är GLB uppkopplad, men ingen uppdatering i världen lär hjälpa mot repiga paneler.

Det suger till i magen och jag hänger mot bältet. Inställd för en maxhastighet av 4 km/tim gör elektroniken resan nedför avgrunden odramatisk. GLB fördelar normalt kraften 70/30 mellan fram och bakaxel, med körprogram ”Offroad” ändras kraftförhållandet till 50/50 och bilen klättrar obekymrat upp för det som tidigare var en avgrund.  

Utanför terrängbanan rullar GLB 220 d 4Matic likt B-klass civiliserat avspänt. Runt de krokigaste svängarna blir den något högre tyngdpunkten märkbar men i stort sett är körupplevelsen identisk.

För mig upplevdes sittställningen som märkligt hög, men med bra komfort. Den enda riktigt allvarliga anmärkning jag noterade över knappt 20 mils körning på spanska vägar är att en hel del däckljud hittar in i kupén.

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes GLB?
Mercedes GLB 220 d 4Matic

Pris, från kr: 429 900.

Svensk lansering: Beställningsbar, bilar till Sverige i februari.  

Mått, cm: L 463/B 183/H 166.

Markfrigång, cm: 20.

Bagagevolym, l: 170, 570–1 805.

Tjänstevikt kg: 1 735.

Motor: Fyrcylindrig turbodiesel. Volym 1 950 cm3. Max effekt 190 hk vid 3 800 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 600 v/min.

Kraftöverföring: Åttaväxlad automatlåda av dubbelkopplingstyp. Fyrhjulsdrift.

Prestanda: Toppfart 217 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,6 s.

Deklarerad förbrukning: 5,5 l/100 km. CO2-utsläpp: 146 g/km.

Konkurrenter: Skoda Kodiaq, DS 7 Crossback, Peugeot 5008, VW Tiguan Allspace med flera. 

 

Plus: Rymlig, fjädringskomfort, finns med framhjulsdrift.

Minus: Vägljud, sittställningen kan upplevas väl hög.



Vad nytt? En suv baserad på B-klass.

För vem? De med behov av utrymmen och framkomlighet  

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.