Mercedes G-klass lanserades 1979. Med avskalad interiör, korta överhäng och hög markfrigång blev den snabbt ett populärt val bland myndigheter och militärer, vilka uppskattade enkel- och framkomligheten. Designen har utvecklats varsamt under åren, men under de senaste decennierna har man adderat mer lyx och flärd, tillsammans med allt biffigare drivlinor, en trend som startades 2004 när man lanserade den första AMG-modellen G55.
Känslan i ratten är förvånansvärt bra och trots karossens höjd om 193 cm är krängningen måttlig. En del av förklaringen ligger i den låga tyngdpunkten. G-klass är ett rambygge och karossen är till stora delar byggd av aluminium. Endast a- och b-stolpen är av stål och totalt har Mercedes bantat 170 kilo från tidigare version. Någon lättviktare är det dock inte tal om, men den saftiga tjänstevikten på 2,6 ton stör inte. Bilen rör sig myndigt och förvånansvärt pricksäkert, utan att kännas diffus.
"Priset är lika svårnått som taket med tvättsvampen."
Just det, priset kanske bör nämnas. Ett insteg på 1,1 miljon kanske inte är mycket för påven, men för oss andra är det lika svårnått som taket med tvättsvampen.
Diskutera: Vad tycker du om Mercedes-Benz G500?
Pris, från kr: 1 099 000.
Säljstart: Säljs nu.
Mått, cm: L 482/B 193/H 197.
Bagageutrymme, l: 1 941.
Tjänstevikt, kg: 2 595.
Max dragvikt, kg: 750. 1 100 med utökad behörighet. Max dragvikt 3 500.
Motor: Längsmonterad V8 bensin med biturbo, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Volym 3 982 cm3. Max effekt 422 hk (310 kW) vid 5 250–5 500 v/min. Max vridmoment 610 Nm vid 2 250–4 750 v/min.
Kraftöverföring: Permanent fyrhjulsdrift med differentialspärr
på alla tre axlar.
Prestanda: Toppfart 210 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 5,9 s.
Deklarerad förbrukning: 14,6 l/100 km, CO2-utsläpp 340 g/km (blandad körning enligt WLTP).
Konkurrenter: Land Rover Range Rover, Toyota Land Cruiser.
Plus: Svårslagen komfort och fina terrängegenskaper.
Minus: Otidsenlig törst och en prislapp som heter duga.
Vad nytt? Helt ny version av Mercedes-Benz bruksigaste.
För vem? Godsägare på jakt med djupa fickor och bilintresse.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.