Nästa artikel
Provkörning: Mercedes-Benz G500 (2018)
Provkörning

Provkörning: Mercedes-Benz G500 (2018)

Publicerad 19 januari 2019 (uppdaterad 5 februari 2019)
Försiktig formutveckling. G-klass har kvar de kantiga linjerna från 70-talet.
Påve Franciskus favoritvagn är en saftig plusmeny. En bil som ger massor, men också kräver en hel del.
Blotta tanken på att styra ner i diket ger en klump i magen och jag har svårt att se logotypen i dörrmynningen som något annat än en betydelselös skrytdetalj. Det lilla emblemet med texten ”Schöckl Proved” skvallrar om rediga terrängegenskaper, men jag får ändå inte ihop det. Alcantaran i taket, inredningen för 136 000 kronor extra och alla meter av LED-slingor som skänker någon form av nattklubbskänsla är omöjlig att para ihop med traktorstigen framför den platta vindrutan. Att fortsätta skulle kännas som att spela squash med Koh-i-Noor.

Mercedes G-klass lanserades 1979. Med avskalad interiör, korta överhäng och hög markfrigång blev den snabbt ett populärt val bland myndigheter och militärer, vilka uppskattade enkel- och framkomligheten. Designen har utvecklats varsamt under åren, men under de senaste decennierna har man adderat mer lyx och flärd, tillsammans med allt biffigare drivlinor, en trend som startades 2004 när man lanserade den första AMG-modellen G55.

Rejält luftig förarplats med god ergonomi. Den stora skärmen i mitten är lättmanövrerad och logisk.

G-klass är luftig invändigt. Kupén har vuxit på alla ledder, där skillnaden är störst i baksätet. Bäst sitter du dock fram. Sikten runt bilen är svårslagen och trots att karossen känns stor är bilen lättmanövrerad i trånga utrymmen, något vi kan tacka den fyrkantiga formen för. Nytt för året är möjligheten att få automatisk parkeringsfunktion, vilket kom med införandet av elektriskt styrservo.

Känslan i ratten är förvånansvärt bra och trots karossens höjd om 193 cm är krängningen måttlig. En del av förklaringen ligger i den låga tyngdpunkten. G-klass är ett rambygge och karossen är till stora delar byggd av aluminium. Endast a- och b-stolpen är av stål och totalt har Mercedes bantat 170 kilo från tidigare version. Någon lättviktare är det dock inte tal om, men den saftiga tjänstevikten på 2,6 ton stör inte. Bilen rör sig myndigt och förvånansvärt pricksäkert, utan att kännas diffus.

"Priset är lika svårnått som taket med tvättsvampen."

Drivlinan bidrar till det mogna uppträdandet. Samspelet mellan den fyllnadsstarka biturboåttan och den niostegade automatlådan är nära nog perfekt. Kombinationen passar bilen utmärkt, men bränsletörsten är uppåt väggarna. Att få ner milförbrukningen under en liter förefaller omöjligt och stående vid pumpen, fyllande den 75 liter stora tanken (100 liter för G63 AMG) är det svårt att inte drabbas av klimatångest. Snålare och mer miljövänliga alternativ saknas i skrivande läge. Dieselversioner är på gång och ryktet säger att även en laddhybrid finns i pipeline. Gott så, för bortsett från den otidsenliga törsten är nya Geländewagen svår att gnälla på.

Just det, priset kanske bör nämnas. Ett insteg på 1,1 miljon kanske inte är mycket för påven, men för oss andra är det lika svårnått som taket med tvättsvampen.

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes-Benz G500?
Mercedes-Benz G500 Geländewagen

Pris, från kr: 1 099 000.
Säljstart: Säljs nu.
Mått, cm: L 482/B 193/H 197.
Bagageutrymme, l: 1 941.
Tjänstevikt, kg: 2 595.
Max dragvikt, kg: 750. 1 100 med utökad behörighet. Max dragvikt 3 500.
Motor: Längsmonterad V8 bensin med biturbo, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Volym 3 982 cm3. Max effekt 422 hk (310 kW) vid 5 250–5 500 v/min. Max vridmoment 610 Nm vid 2 250–4 750 v/min.
Kraftöverföring: Permanent fyrhjulsdrift med differentialspärr
på alla tre axlar.
Prestanda: Toppfart 210 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 5,9 s.
Deklarerad förbrukning: 14,6 l/100 km, CO2-utsläpp 340 g/km (blandad körning enligt WLTP).
Konkurrenter: Land Rover Range Rover, Toyota Land Cruiser.
 

Plus: Svårslagen komfort och fina terrängegenskaper.
Minus: Otidsenlig törst och en prislapp som heter duga.

Vad nytt? Helt ny version av Mercedes-Benz bruksigaste.
För vem? Godsägare på jakt med djupa fickor och bilintresse.

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.