Mercedes-Benz E-klass är – som vi har konstaterat många gånger tidigare – en mycket kompetent resekamrat som bjuder på högsta tänkbara komfort. Ljudnivån i den rymliga kupén är mycket låg redan i fossilt utförande och med eldrift blir det näst intill knäpptyst. I motorvägsfart letar sig endast ett mycket svagt vindbrus in till öronen, vilket är mer gemytligt än störande.
Förarmiljön är en av klassens mest genomtänkta och följer Mercedes senaste ideal. Logiskt och korrekt är receptet, med fysiska knappar för bland annat klimatanläggning och volym. Tack för det. Eldrift behöver inte alltid paras samman med överdriven tekniklusta för att kännas framtid. Däremot hade jag gärna sett Mercedes senaste meny- och skärmsystem. Här saknas touchfunktionen på skärmarna och menyerna är bättre i den efterföljande mjukvaran.
Modellen startar alltid i hybridläge, något som känns märkligt. Prioriteringen av eldrift är dock så pass hög så länge batteriet har laddning att man efter ett tag slutar fundera över saken. När batteriet är tomt smyger dieselmotorn sig in i leken näst intill obemärkt och samspelet med den nioväxlade automatlådan är föredömligt.
Räckvidden då? Mercedes själva anger 52 kilometer i enlighet med WLTP. Under testperioden klarade vi som mest 40 km, förvisso med inslag av motorvägskörning. Att kliva ner under 19 kWh/100 km är inte lätt, men görbart, vilket skapar en liknande aktionsradie som värsta konkurrenten Passat GTE, vilken är utrustad med ett batteri på 13 kWh mot Mercedes 13,5.
E 300 de rör sig lätt och smidigt i alla situationer och fjädringskomforten är på topp, likaså styrkänslan. De standardmonterade hjulen mäter 18 tum i diameter, vilket innebär att det fortfarande finns en del dämpande gummi mellan dig och asfalten. Varför man valt så hysteriskt breda däck är dock en gåta. E 300 de är utrustad med 245/45 fram och 275/40 bak, vilket knappast gör gott för räckvidden.
"I E 300 de möts den lastande av en decimeterhög vägg en bit in i bagageutrymmet."
Med relativt raka kaross-sidor och brant baklucka sväljer modellen rediga mängder last, vilket gjort den till en favorit bland stora kombibilar. Med detta i bakhuvudet är det en gåta varför man låtit placeringen av batteriet näst intill tillintetgöra dessa kvaliteter. I E 300 de möts den lastande av en decimeterhög vägg en bit in i bagageutrymmet. Batteriet löper sedan fram till stolsryggarna där golvet åter får normal höjd. Med stolarna i fällt läge (fälls enkelt från bagageutrymmet), körande längre föremål, ligger dessa och balanserar på batteripaketet. Störande är också laddluckans placering. Du som laddar medan du handlar får snällt koppla ur sladden och köra fram bilen när du kommer tillbaka till garaget och ska slänga in kassarna. Annars är risken stor att bakluckan åker in i väggen, alternativt laddboxen.
E 300 de hade kunnat vara en fullträff. Med ovanstående brister förloras dock poäng som är så pass viktiga för biltypen att det inte kan bli annat än stolpe ut.
Diskutera: Vad tycker du om Mercedes-Benz E 300 de?
Pris, från kr: 590 900.
Svensk lansering: Säljs nu.
Mått, cm: L 493/B 185/H 148.
Bagagevolym, l: 480.
Tjänstevikt, kg: 2 210.
Motor: Längsmonterad fyrcylindrig direktinsprutad dieselmotor med turbo samt elmotor. Max effekt (diesel) 194 hk (143 kW), max vridmoment (diesel) 400 Nm vid 1 600–2 800 v/min. Max effekt (el) 122 hk (90 kW). Max systemeffekt 306 hk (225 kW) samt 700 Nm.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift, niostegad automatlåda.
Prestanda: Toppfart 250 km/tim (kombinerad drift), 130 km/tim (elektrisk drift). Acceleration 0–100 km/tim på 5,9 s.
Deklarerad förbrukning: 1,6 l/100 km, CO2-utsläpp: 41 g/km.
Konkurrenter: Volkswagen Passat GTE, Kia Optima PHEV, Mitsubishi Outlander PHEV, Volvo V90 T8.
Plus: Svåröverträffad komfort och logisk förarmiljö. Snål även i hybridläge.
Minus: Batteriet inkräktar på lastutrymmet. Laddluckans placering.
Vad nytt? Ny laddhybrid från Mercedes-Benz.
För vem? Miljömedvetna tjänstebilister som kan handla med många basbelopp.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.