C-klass baksäte fungerar precis som tidigare fint för två fullvuxna, men det finns rymligare alternativ i klassen och nackstöden är lika smala i dag som när modellen lanserades. Med tillvalet luftfjädring är rullkomforten fortfarande klassledande och på det tyska vägnätet upplevs kupén lika behagligt välisolerad i dag som 2014.
Kombimodellen rymmer oförändrat 490 liter bagage och baksätet kan fällas i praktisk 40/20/40 proportion. För att hitta de 6 500 förändringarna får vi gräva djupare under skalet. Den stora nyheten är en nyutvecklad fyrcylindrig motor på 1,5-liter och 184 hästkrafter. Motorns 48-voltsystem ger en rad fördelar, framför allt en extra kraftig startmotor. Den är kopplad med rem till förbränningsmotorn. Innan förbränningsmotorns turboaggregat börjar ladda ger startmotorn ett krafttillskott på 14 hästkrafter och 160 Nm i vridmoment. Vid lättare inbromsningar används startmotorn för bromskrafts-återvinning.
Den för C-klass nya nioväxlade automatlådan har frirullningsfunktion. Med funktionen aktiverad stängs motorn av vid frirullning. Det kan låta vanskligt, men alla bilens system fungerar normalt. Återaktiveringen av motorn sker blixtsnabbt och mjukt.
Utrustad med navigation föreslår bilen när det är dags att lätta på gasen med hänsyn till hastighetsbegränsningar, rondeller och liknande.
"Utrustningsversionen ”Elegance” utgår. C-klass kan alltså inte längre fås med den på huven stående stjärnan."
De yttre förändringarna är av den blygsamma sorten. Nya stötfångare fram och bak, lite tilltuffade fälgar och ompysslade led-ljussignaturer. En kul detalj är att positionsljusets (bak) ljussignatur varierar beroende på karossform. Som tillval finns Mercedes ”Multibeam LED” strålkastare (19 000 kr). Den adaptiva ljusbilden kan nå upp till 650 meter.
Nytt för den svenska marknaden är att utrustningsversionen ”Elegance” utgår. C-klass kan alltså inte längre fås med den
på huven stående stjärnan.
Instrumentpanelen är i stort sett oförändrad, men det elektroniska gränssnittet har fått sig en duvning för att överensstämma med modernare A- och E-klass. Instrumentklustrets analoga mätartavlor kan ersättas av digitala diton. På säkerhetssidan har bland annat den standardmonterade autobromsfunktionen förbättrats och reagerar nu även för cyklister. För att få delvis självkörande funktioner (exempelvis kökörningsassistent) behöver man välja till ”Förarassistanspaket” för 29 400 kronor.
Under förra året såldes det omkring 400 000 Mercedes C-klass. Översatt till den totala försäljningen innebär det att var femte Mercedes var en C-klass och med det märkets mest sålda modell. Uppdateringen lär se till att C-klass även framöver bibehåller sin roll som det populäraste valet i Mercedesfamiljen.
Diskutera: Vad tycker du om Mercedes C-klass?
Pris, från kr: 372 900.
Säljstart: Finns att köpa nu.
Mått, cm: L 477/H 146/B 181.
Bagagevolym, l: 490.
Tjänstevikt, kg: 1 705.
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinmotor med turbo. Volym 1 497 cm3. Max effekt 184 hk vid 5 800 v/min. Max vridmoment 280 Nm vid 3 000–4 000 v/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor, bakhjulsdrift. Nioväxlad automatlåda.
Prestanda: Toppfart 235 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,9 s.
Deklarerad förbrukning: 6,6 l/100 km. CO2-utsläpp: 142 g/km.
Konkurrenter: Audi A4, BMW 3-serie, Peugeot 508, Volvo V60, VW Passat med flera.
Plus: Hög komfort, fin kvalitetskänsla, trevliga motorer, formgivning.
Minus: Pris.
Vad nytt? Hälften! Nya bensin- och dieselmotorer, interiöra förändringar.
För vem? Den komfortmedvetne.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.