Nästa artikel
Provkörning: Mercedes-Benz C 350
Provkörning

Provkörning: Mercedes-Benz C 350

Publicerad 9 januari 2016
C 350 e kvalar in som supermiljöbil. Som tjänstebil blir det 40 procents rabatt på förmånsvärdet och fem års fordonsskattebefrielse.
C-klassen sällar sig till Mercedes elektrifierade flotta. Åkkomforten är otvivelaktigt behaglig, men räckvidden håller inte vad som utlovas.

När jag låser upp bilen börjar den surra. Det låter som när jag har för många flikar på webbläsaren öppna samtidigt och datorns fläkt måste jobba på högvarv. Ljudet tilltar och nu får jag snarare känslan av ett flygplan som varvar upp jetmotorerna på startbanan. Ett effektfullt drag i ett försök att skapa en ”kom igen, nu kör vi!”-känsla, men jag blir mest stressad av ljudet.

C 350 e är Mercedes-Benz senaste tillskott i sin laddhybridsoffensiv. Populära C- klassen har gått och blivit med sladd och fått ett kontaktuttag i baken. Den laddas på drygt två timmar i ett vägguttag. Batteriet kan också laddas under färd i driftsläget E-charge, men då på bekostnad av en markant törstigare bil. Bränsleförbrukningen sticker iväg till drygt en liter/mil vid motorvägskörning i laddläge. Räckvidden sägs vara tre mil, men trots fulladdat batteri kommer jag bara upp i 2,3. Om AC:n stängs av blir det 2,5.

Det råder ett fint samspel mellan el- och bensinmotor, ibland är det svårt att avgöra var elen slutar och bensinen börjar i det sömlösa samarbetet. Med den sjustegade automatlådan går växlingarna oftast mjukt, men motorbromsningen kan i vissa lägen kännas lite ryckig. 

En så kallad haptisk gaspedal varnar med vibration när jag trycker plattan alltför mycket i mattan. När jag fortfarande vägrar köra ekonomiskt trots pedalfeedbacken vaknar förbränningsmotorn och tar över från eldriften. 

Bilresan blir behaglig i C 350 e. Kupén är välisolerad och mycket av vägbullret filtreras bort. Ratten är grepp- och styrvänlig, men bilen känns tung. Och det är den också. Närmare 200 kilo tyngre jämfört med konventionella C-klass. För att kompensera för den tunga vikten är luftfjädring standard. 

Det otympliga batteriet äter även upp bagageutrymme och det skapas ett opraktiskt trappsteg i skuffen. I sedanversionen ryms bara 335 liter. 

Bilen har fyra driftslägen; Hybrid, E-mode, E-save och Charge. Utöver det finns också fem körlägen; Economy, Comfort, Sport, Sport+ och Individual. Det blir lite väl många val för min smak. Eftersom bilens växelförare sitter på höger sida om ratten är det lätt att blanda ihop den med vindrutetorkare i början. 

Det här är en bil för flärdfullt stadsfolk, som inte har långt till jobbet och klarar sig hyfsat på den sparsamma räckvidd som C 350 e erbjuder. Visst är det åkkomfort i sann Mercedes-anda på motorvägen också, men där flimrar den lilla elkapaciteten snabbt förbi och utgångspriset på nära en halv miljon känns svårt att motivera.

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes-Benz C 350?

Mercedez-Benz C 350 e

PRIS, FRÅN KR: 495 900.

MODELL: Femdörrars sedan.

SÄLJSTART: Nu. 

MÅTT, CM: L 469/B 181/H 144.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 780.

MOTOR: Fyrcylindrig tvåliters bensinturbo på 211 hk. Volym 1 991 cm3. Elmotor på 82 hk. Max total systemeffekt 279 hk. Max totalt vridmoment 600 Nm. 

KRAFTÖVERFÖRING: Bakhjulsdrift. Sjustegad automatlåda. 

PRESTANDA: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 5,9 s. 

DEKLARERAD FÖRBRUKNING:2,1–2,4 l/100 km.

CO2-UTSLÄPP: 48–54 g/km.

KONKURRENTER: Laddversionen av Volvo V60, Audi A3 e-tron, BMW 330e, VW Passat GTE.



Vad nytt?

Laddhybridversion Mercedes-Benz C-klass.

För vem?

Tjänstebilsförare med laddmöjlighet och kort resväg.



PLUS:

Hög komfort.

MINUS:

Dyr, batteriet stjäl bagageutrymme.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-01-09 11:36
saabnisse

Lite överdesignad inredning och navigatorn verkar påkommen senare.
Och räckvidd på 23 km vid eldrift är riktigt uselt, då finns det knappast anledning att köpa den här, bättre och billigare med den konventionella.

#2 • Uppdaterat: 2016-01-09 17:08
Styggavargen

Bilen är nog i tyngsta laget. De måste nog jobba lite hårdare på att försöka banta bort ytterligare lite fler kilon. Frågan är kanske om det verkligen var värt besväret att få till det där extra "e":et i modellbeteckningen. Att åka omkring i en bil som väger 1,8 ton som lastar 355 liter bagage, jag då är en vanlig golf betydligt miljövänligare och rymmer mer...

#3 • Uppdaterat: 2016-01-10 12:27
Irvor

Passat gte måste vara bästa köp i denna klassen.
Rymmer väsentligt mer bagage också.

#4 • Uppdaterat: 2016-01-10 15:01
celef

Den är verkligen fin c-klass, med som det verkar den klassbästa komforten, men kvaliteten verkar inte vara på topp, är det då smartare att satsa sina pengar på snålutrustad bil med liten motor, men kanske ändå satsa på luftfjädring och automat för bästa komfort?

#5 • Uppdaterat: 2016-01-10 23:51
Mistro

Känns ju inte överdrivet prissatt med tanke på att det är en Merca. Prisskillnaden mot 250d är väl drygt 60.000kr och för detta får man ju en vassare bil.
Köper man en bil i detta prisläge är nog inte bränsleförbrukningen det viktigaste men visst är det kul att den drar så lite åtminstone på pappret? Förmodligen är starkaste dieseln ändå snålare i praktiken men hybriden kan säkert locka tillbaka många som hellre åker bensindrivet.
Simsala bim så har de stora tillverkarna vaknat och vill vara med i hybrid-leken....givetvis på sina egna villkor men det är i alla fall en början och alla de andra måste ju följa efter.

#6 • Uppdaterat: 2016-01-11 12:40
glamoureus

Mjo, nog måste man jämföra denna med Passat GTE av den anledningen att den som väljer denna drivlina av c350 gör det enbart för laddhybridtekniken framför en traditionell bensin eller disel som man väljer för inredning, lyx mm. Vill man ha lyxen väljer man bensinaren eller diesel.

#7 • Uppdaterat: 2016-12-18 07:54
Frema962

Jo, brut33, man väger mellan Passat GTE och C350e, dock till Passatens fördel. Dels har man inte lyckats klämma in batteriet utan att höja bagagerumsgolvet. Dåligt à la V70 bifuel. Dels har C350e misslyckats i älgtestet. Dels är den lite mindre. Lite lockande är den men Passaten vinner på helheten.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.