Nästa artikel
Provkörning: Mercedes-Benz A45 AMG
Provkörning

Provkörning: Mercedes-Benz A45 AMG

Publicerad 7 november 2014 (uppdaterad 7 november 2014)
Mercedes-Benz A45 AMG är en riktig särling. I senaste A-klassens kompakta och, ärligt talat, ganska opraktiska skal har dotterföretaget AMG installerat en formidabel dynamitgubbe i form av världens starkaste tvåliters bensinmotor. Den reagerar på minsta vink med gaspedalen och förvandlar A-klass från moderiktig kompaktbil till förklätt monster som gärna kör upp jämsides med Porsche och Ferrari vid rödljusen.
Motorn är en rak fyra med enkel twinscrollturbo. Maxeffekten är hela 360 hästkrafter, klart högst i klassen och en siffra som inte skulle ha skämts för sig i en sjuliters amerikansk V8 på 1960-talet. Litereffekten blir alltså extrem, inte mindre än 180 hk.

En sjuväxlad dubbelkopplingslåda (AMG Speedshift) med olika körprogram och speciellt läge för ”Race Start” är standard, liksom en snabbreagerande fyrhjulsdrift som via en elektromagnetisk koppling varierar drivningen från ren framhjulsdrift till som mest en fördelning 50/50 mellan fram- och bakhjul.

Avgasljudet förstärks av en flärp som via motorns kontrollmodul styrs av gaspådrag och varvtal. Resultatet blir ett sällsynt ”kärnigt” och kraftfullt ljud under tuffare körning, samtidigt som avgastonen normalt sett är väl dämpad. Att det inte gäller däckljudet är en annan och mer besvärande femma, A45 AMG dånar inuti som väl ingen annan Mercedes-Benz.

Riktigt biffiga och kusligt effektiva bromsar (diameter 350 millimeter fram, 330 bak) bakom 18-tumshjulen, en bitvis helt ny hjulupphängning med nya styrspindlar fram och stumma bussningar mellan multilänkupphängning och kaross bak, ny inredningsdekor och nya stolar, ny yttre dekor i form av spoilers (varav två i miniformat på respektive sida fram), lister i matt aluminiumlook, ny grill och – om man så vill – takspoiler kompletterar bilden av A45 AMG. Fix och färdig på gatan kostar bilen från 471 900 kronor. I grundpris alltså, ingen köpare lär väl stanna där utan fortsätta att kryssa för tillval så att slutpriset hamnar långt över halvmiljonen.

AMG, som 2017 firar 50-årsjubileum som samarbetspartner/dotterföretag till Mercedes-Benz, har lagt sin hand på det mesta men framför allt motorn och chassit. A45 AMG är firmans första bil med fyrcylindrig motor. I siktet finns en yngre målgrupp än annars, folk i 30-45-årsåldern som ”längtar efter en introduktion till varumärket AMG”, som det heter i presentationen.

Motorn kallas M 133, sannolikt efter litereffekten som omsatt i kilowatt blir just 133, och dess turbotryck är som mest 1,8 bar. Trots den ansenliga effekten anges förbrukningen till måttliga 6,9 l/100 km och maskinen uppfyller kraven i utsläppsnorm EU6 som träder i kraft 2017. Kunderna bekymrar sig nog inte om den saken i första hand men det kan ju kännas bra för samvetet.

Sällan har jag klivit ur – och i – en bil med så kluvna tankar som A45 AMG. Den är ju en udda figur också i så måtto att den – till skillnad från det mesta i Mercedes-Benz’ långa historia – inte har någon föregångare. En dynamit-GTI, eller ens en vanlig GTI, har inte funnits tidigare.

Det börjar bra – och dåligt. Jag sätter mig i en korrekt hård och perfekt omslutande sportstol. Instrumenteringen är välbekant men innehåller några AMG-typiska funktioner i form av varvtidsmätare etc. i den lilla färddatorn mellan huvudinstrumenten. Växelföraren för automatlådan är inte placerad på rattstången som i andra A-klass utan på golvet. En snyggt arbetad sak i metall och läder med präglat AMG-emblem på toppen. Ratten är alldeles lagom tjock och när jag startar motorn går den i gång på studs och låter som 200 knyck direkt. Så långt, alles klar.

De grällt röda säkerhetsbältena och lika grällröda ringarna runt ventilationsutsläppen hade man enligt min åsikt kunnat skippa och instrumentpanelens ytskikt av något slags reliefmönstrad ”kolfiber” ser bara billigt ut. Nja, nåja! Provbilen har en spoiler längst bak på taket, utförd som komme den från någon lågpriskedja i biltillbehörens undervegetation, men den är som sagt extra och inget krav.

Bilen måste köras hårt för att dess register ska bli tydligt. Vanliga vägar är inte alls rätt plats för utforskningen, en bana vore mer lämpad. Accelerationen från stillastående är enorm (0-100 km/tim tar inte ens fem sekunder) och på krokiga vägar kan man i alla fall upptäcka ett totalt stabilt grepp och urstark drivning utan minsta slack. Inom ett brett fartregister, från 50-60 knyck till alldeles för fort, finns ett outtömligt vridmoment där A45 AMG drar ursinnigt och obevekligt. Antagligen går bilen att framföra fortare än allt annat i konkurrensen, som väl egentligen bara omfattar Audi RS3 och BMW M135i. När sportläget i växellådan är valt ”puffar” det rejält ur de båda avgasrören vid nedväxling, ett faktum åtminstone jag ställer mig tveksam till i en bil som heter Mercedes-Benz, men nu var ju målgruppen en smula yngre så … 

Styrningen har ett väl utvecklat elektromekaniskt, fartbereonde servo och ger ordentlig feedback i händerna i böjarna. Via ESP-systemet kan (för föraren omärkliga) ingrepp i styrningen ske, exempelvis motstyrning vid överstyrningstendenser, korrigering vid bromsning när hjulparen rullar på underlag med olika friktion och motstyrning i sidvind. På vanlig, normalspårig svensk väg spårar dock bilen i störande hög grad.

Helhetsintrycket är splittrat. Bilen är duktigt dyr och för vardagslunk närmast meningslös. En hyfsat välmotoriserad normal A-klass gör precis samma jobb. För den som kan köra på bana lite då och då blir A45 AMG något annat och mer intressant. En budget-Porsche måhända, en från fartsynpunkt ytterst effektiv liten bil som det går att åka undan alldeles otroligt i och som trots allt har bakdörrar.

Samtidigt är världens minsta AMG väldigt olika alla andra Mercedes–Benz i karaktär och, framför allt, komfort. Den där runda men ändå distinkta känslan så många andra Mercedesmodeller, även de ”sportiga”, skämmer bort sin förare med finns det inte ett spår av i denna hårding.

Är det början på en ny tradition eller bara ett hugskott i historien?

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes A45 AMG?

Relaterade bildspel

Mercedes A45 AMG

PRIS; FRÅN KR: 471 900.

MODELL: Femdörrars halvkombi.

SÄLJSTART: Säljs nu.

MÅTT, CM: L 429/B 178/H 143

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 555

MOTOR: Fyrcylindrig tvärställd radmotor med bensinturbo och dubbla laddluftkylare. Volym 1 991 cm3. Max effekt 360 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 450 Nm mellan 2 250 och 5 000 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Sjuväxlad dubbelkopplingslåda. Permanent fyrhjulsdrift med varierbar kraftfördelning.

PRESTANDA: Toppfart 250 km/tim (begränsad). Acceleration 0–100 km/tim 4,6 s.

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 6,9 l/100 km.

CO2-UTSLÄPP: 161 g/km.

KONKURRENTER: Audi RS3, BMW M135i.

 

Plus:

Kul och annorlunda motorkaraktär, urstark drivning, säkert väggrepp, väldigt effektiva bromsar.

 

Minus:

Stötig och bullrig, trång, dålig sikt, bitvis billiga detaljer, dyr, låg Mercedeskänsla.

 

Vad nytt?

Supertrimmad specialversion av A-klass.

 

För vem?

För den som vill ha en Porsche Cayman med bakdörrar.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-11-07 20:36
Gunnar Lindberg

Jag tillhör definitivt inte målgruppen, knappast för A-klass över huvud taget. Men Mercedes anser sig behöva en GTI så har man nog träffat rätt. Kanske lockar den en och annan välbeställd trettioåring som sedan fortsätter till C eller E-klass?

#2 • Uppdaterat: 2014-11-07 21:00
Raphael

Över 470 000 kr för en "GTI"? Då väljer jag hellre en Maserati Ghibli med 100 mil på mätaren...

#3 • Uppdaterat: 2014-11-07 21:51
Roger Skagerström

Vänta nu? Har A-klass med automat normalt sett rattväxel? Hej du glada 40-tal...

Säkert en trevlig bil men ack så dyr. Den finner säkert sin marknad, speciellt i USA där den väl anses vara "lagom motoriserad" eller nåt, och våra toppmodeller är deras instegsmodeller... Men i Europa? Målgruppen har knappt råd med en begagnad Civic Type R - än mindre en Merca för en halv miljon. De som har pengarna och ändå söker nåt snabbt (säg folk mellan 35-45 år typ) köper nog hellre en sedan eller kombi.

De har dock lagt sig i ett segment där det inte finns några riktiga konkurenter förutom M235i och RS3. Det är mycket prestanda för pengarna men inte mycket bil. Och kvaliteten? Nu är väl inte Merca värst men skulle nog lite bra mycket mer på en japansk bil med världens starkaste tvålitersmotor än en tysk. De har ju generellt svårt att få sina vanliga motorer att fungera, hur blir det med en som är på gränsen då?

#4 • Uppdaterat: 2014-11-08 08:03
Thommys

Hittar sina kunder i hemlandet Tyskland och i USA. Det finns en hel del ungdomar i USA med rika föräldrar och som gärna kör en sådan här till college . Denna är ändå inte så dyr jämfört med andra med samma prestanda. Komforten är ändå högre än vad många svenska ungdomar har i sina extremt sänkta Volvo 740.

Min bilförsäljare på Mercedes som kört denna på en visning säger att en A-klass AMG är kul ibland men inget för vardagen. Man ska tycka om bankörning på allvar om man ska köpa en sådan här bil, eller så har man den för att synas.

Roger Skagerström 2014-11-07 21:51
"Vänta nu? Har A-klass med automat normalt sett rattväxel? Hej du glada 40-tal..."

Vadå vänta nu?
Den har automatlådans växelväljaren till höger om ratten som på alla andra Mercedes idag. Det är hur smidigt som helst. Det är snarare så att en stor spak mellan sätena känns väldigt mycket stofil nu för tiden när den ändå inte gör annat än skickar elektriska signaler till styrenheten. Dessutom manövreras spaken enbart när bilen står still, annars väljs växlarna manuellt med paddlarna bakom ratten. Växelpaddlar är inte tillval till automaten som till vissa andra bilmärken utan standard på alla automatlådor.

#5 • Uppdaterat: 2014-11-08 09:37
Gäst (ej verifierad)

Nä den lär inte sälja i nått större antal här hemma.

Men designen.....Har nu sett ett antal "vanliga" A-klass här på hemmaplan och konstaterar att den är riktigt ful: För stort främre överhäng, för hög front, fula lyktor, en bakdel som kanske inte är direkt anskrämlig men alldeles för anonym. Dessutom så har den i mina ögon noll Mercedes-DNA öht.

Merca ska inte göra såna här bilar alls utan hålla sig till det de är bra på; C-klass och uppåt. Man fortsätter att vattna ur varumärket...

#6 • Uppdaterat: 2014-11-08 11:55
Axelman

Om jag hade pengarna skulle jag 1000 gånger hellre köpa en Cayman även om det blev den motorsvagaste modellen. Denna A-klassmodell är obegriplig i min värld och ful nåt så jag skulle skämmas att ha en. Den kanske skapar en ny bilklass : Vulg-A.

#7 • Uppdaterat: 2014-11-08 12:45
Raphael

Nu är detta en ny modell så det kanske är för tidigt att påstå att det finns många ungdomar i USA med rika föräldrar som gärna har en A-klass... En A-klass är ju en småbil dessutom, och i USA finns det ingen status i mindre bilar. USA är ju landet där det vi i Europa klassas som mellan och lagom, klassas i USA som för litet och för smått. Och en A-klass är en småbil enligt europeiska måttstockar och därmed en mini-bil enligt amerikanska måttstockar. Denna bil kostar väldigt mycket i förhållande till sin storlek...

Sedan så gillar ungdomar i USA bilar som går att hångla i, bilar där man kan idga intimt umgänge med varandra... och det är trångt och obekvämt i en minibil... Och så gillar de cabrioleter för de vill göra det under stjärnornas sken.

Så jag tycker att det är mycket som talar emot denna bils succé gällande vad ungdomar i USA önskar.

#8 • Uppdaterat: 2014-11-08 14:58
Roger Skagerström

Vet inte om utrymmet mellan stolarna är så värdefullt :P Det är ju inte direkt en förvaringsyta. Men kan hålla med om att växelväljaren kanske är överflödig i sitt gamla format. Men rattväxel.. Det är nåt som tar emot där ;) Gör nån porrig lösning som Jaguar med sitt växelvred istället då... XF har den, vet inte hur det är med XJ osv. I en E-klass kanske rattväxel funkar men i en bil som är framtagen specifikt för att Mercedes vill ändra sin gubbimage? Njet ;)

Det är med vattna ur varumärke vet jag inte om jag tror på dock. A45 har ju hyllats gång på gång på gång på gång för att den är en riktigt grym bil. Och den konkurrerar ju med A3 och 1/2-serien som ses som naturliga inslag i konkurrenternas modellprogram. Skulle nästan vara konstigt om Merca INTE hade någon bil där. Och E63 AMG är fortfarande en E63 AMG oavsett övriga modellprogrammet.

#9 • Uppdaterat: 2014-11-09 12:45
Gunnar Lindberg

Roger - Så mycket rattväxel är det ju inte. Mest en pinne som man använder för att välja mellan framåt och bakåt. Den sitter fint där den sitter till höger om rattstången.

#a • Uppdaterat: 2014-11-09 13:54
ohlmark

Nästa Astra OPC ska visst få en litereffekt på 178 hk.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.