Den signalröda lacken gav bilen det inte odelat positiva smeknamnet ”Die Rote Sau”, ”Den röda suggan” eller ”Det röda svinet” beroende på hur man tolkar det tyska språket. Med huvudkontoret i Affalterbach, ett knappt stenkast från Mercedes högkvarter i Stuttgart, tog AMG en allt mer officiell roll som Mercedes hustrimmare under 80- och 90-talen. Strax före millennieskiftet blev Mercedes majoritetsägare för att slutligen köpa hela företaget 2005. Sedan dess har allt från terrängbilen G-klass till lyxlimpan S-klass och familjesuvbussen R-klass (!) fått vitamininjektioner från AMG. Nu är det suven GLBs tur.
GLB är en praktisk familjebil trots att den ”bara” är 463 centimeter lång. Lång hjulbas och raka karossidor ger ett rymligt baksäte medan tredje raden, oavsett passagerarens ålder och längd, bör betraktas som nödsäte. Fäll samtliga stolsrader och GLB hanterar upp till 1 805 liter gods.
– Vi har haft kunder som efterfrågat diskretare uppstarter, men för entusiasterna har vi ”Emotion-start”. Starta om motorn och håll vänster växlingspaddel intryckt så kommer du att känna igen AMG-soundet.
För ett decennium sedan en imponerande siffra, idag mer av en axelryckning. Ur A 45 4Matic med samma cylindervolym pressar AMG ut 421 hästkrafter.
Använd bilens launch-control och GLB 35 sprintar från noll till 100 km/tim på 5,2 sekunder. Toppfarten begränsas elektroniskt till 250 km/h. Att ha bråttom upp för kuperade A-397 norr om spanska Marbella är en fröjd. Ställbara elektroniska stötdämpare håller karossen närmast i våg samtidigt som däck i dimensionen 255/35 R21 ger grepp i överflöd så länge vägen är torr. Standarddäcken mäter 19-tum.
Jämfört med mindre kraftfulla versioner av GLB har 35 begåvats med en ny hjälpram, omarbetade länkarmar och styrspindlar. För bättre vridstyvhet har hjälpramen försetts med en förstyvningsplatta (skjuvplatta) av aluminium samt förstyvningsstag mellan fjäderbenstornen.
Ratten är greppvänlig och delvis klädd i perforerat läder för bättre grepp. I underkant av ekrarna finns racebilsinspirerade vred för att justera fjädring, motorrespons, avgasljud samt om automatlådan ska få arbeta i fred eller växlas manuellt. God styrkänsla gör att föraren gärna höjer ambitionsnivån genom kurvkombinationerna. Stolen är bekväm i vardagen men allt för moderat skålad för att ge erforderligt stöd vid entusiastisk körning. Sittställningen känns hög i förhållande till instrumentpanelen, det ger en lätt distanserad känsla. Man sitter mer ”på” än ”i” bilen. Med det sagt: Med körprogram ”Sport+” och ett tempo som passagerarna lär uppfatta som onödigt obekvämt är GLB 35 en skapligt skoj och ordentligt snabb gynnare med en trivsam men något syntetisk ljudkuliss ur de dubbla avgasrören.
"Tvära vägskarvar och korta gupp hanteras med samma precision som Postnord levererar brev och paket. Ibland, ibland inte."
Drivlinans styva infästning mot karossen blir i längden påfrestande, varje växling eller gasuppsläpp får bilen att rista till. GLB 35 4Matic känns långt ifrån så harmonisk som sina mer sansade syskon. Personligen förstår jag inte varför Mercedes inte har vågat ge bilen en mer komfortorienterad framtoning och sparat den styva chassisättningen och sportbilsstudset till en eventuell GLB 45. Hittills har Mercedes svarat ”Önskar kunderna mer så lyssnar vi”. Bli inte förvånade om herrarna i Affalterbach redan är i full färd med att uppfylla önskan.…
Diskutera: Vad tycker du om Mercedes-AMG GLB?
Pris, från kr: 502 900.
Svensk lansering: Lanseras under våren 2020.
Mått, cm: L 463/B 183/H 166.
Markfrigång, cm: 20.
Bagagevolym, l: 170, 570–1 805.
Tjänstevikt, kg: 1 735.
Motor: Fyrcylindrig bensinturbo. Volym 1 991 cm3. Max effekt 306 hk mellan 5 800–6 100 v/min. Max vridmoment 400 Nm mellan 3 000–4 000 v/min.
Kraftöverföring: Åttaväxlad automatlåda av dubbelkopplingstyp. Fyrhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 5,2 s.
Deklarerad förbrukning: 9,1 l/100 km. CO2-utsläpp: 206 g/km.
Konkurrenter: Land Rover Discovery Sport P249 R, Skoda Kodiaq RS.
Plus: Rymlig, prestanda och väggrepp.
Minus: Vägljud, oharmoniskt hård vid vardagskörning.
Eftersom GLB finns med sju sittplatser och fyrhjulsdrift är konkurrenterna inte så många som man kan tro. Det uppenbara motståndet kommer från Skoda Kodiaq, VW Tiguan Allspace, Seat Tarraco och Land Rover Discovery Sport. Någon rak konkurrent till GLB 35 finns egentligen inte, men Skoda Kodiaq RS är trots allt ett sportigt alternativ.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.