– Vänta, vad var det nu då som var nytt?
Jag och kollegan letar febrilt efter de små förändringar kring grillen som visar att detta är just 2012 års modell av Mazdas mellanklassmodell. De är inte lätta att upptäcka.
På insidan hittar vi i alla fall några nyheter. Instrumentbelysningen är numera vit i modellseriens beskedligare modeller vilket ger ett prydligare intryck. Den 260 hk starka MPS-versionen har dock ännu kvar den röda instrumentbelysningen.
Mazda har fått till en fin förarmiljö i 3:an. Reglagen är bra placerade och instrumenten lättavlästa. Mellan hastighetsmätare och varvräknare hittar vi en till nyhet, en växlingsindikator som upplyser föraren om växellådan ska hanteras för bästa bränsleekonomi.
Högt prispåslag
Allra smidigast att hantera är den femväxlande lådan som hör till bensinmotorn på 1,6 liter som också är billigast i modellprogrammet. Det är ingen särskilt underhållande drivlina men den gör sitt jobb utan knot för en relativt billig penning.
Den volymmässigt lika stora dieselmotorn är kopplad till en sexväxlad växellåda som är lite mer tungjobbad. Men dieseln lämnar mycket kraft vid låga varvtal vilket ger en betydligt trevligare körupplevelse. Smakar det så kostar det tyvärr också.
Även om Mazdas svenske representant gläds över att kunna sänka priset på dieselversionen är påslaget fortfarande svindlande 28 000 kronor jämfört med bensinmotorn. Den extrakostnaden blir extremt svår att köra in med dagens bränslepriser.
Ansiktslyftet har inneburit en rad åtgärder för minskat luftmotstånd. Enligt Mazda ska det ge en till tre procent lägre bränsleförbrukning.
En annan viktig förändring är att förstärkningar i bottenplattans konstruktion ska minska bullret i kupén. Det påträngande vägljudet var tidigare en av Mazda3:s sämsta sidor och vi har svårt att bedöma hur pass väl man löst uppgiften.
På de salongssläta italienska motorvägar som utgör vår provbana denna gång går bilarna extremt tyst. Dieselmotorn är oväntat brummig men vind och vägljud är nästan helt frånvarande.
Riktigt stötig
Bilen trivs utmärkt på motorvägsetapper i hög fart. Även på slingriga landsvägar visar Mazda3 framfötterna (särskilt med den pigga dieselmotorn) men med fjädringskomforten är det sämre ställt. Även små ojämnheter fortplantar sig upp i bilen och när vägen blir sämre blir också också Mazda3 riktigt stötig.
Kupéutrymmet är bra och fyra fullvuxna får gott och väl plats. Bagageutrymmet klarar 340 liter packning vilket placerar Mazda3 någonstans mitt i fältet när det gäller mellanklassbilar.
Visst är det bra med beprövade konstruktioner men konkurrensen i Golf-klassen är stenhård och Mazda behöver spänna bågen hårdare för att hävda sig mot storheter som Kia Cee´d, Ford Focus och Opel Astra.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Mazda3 Advance 1.6/1.6 DEBetyg
Pris, från kr: 169 900/197 900.
Säljstart: Nu.
Modell: Femsitsig femdörrars halvkombi.
Mått, cm: L 446/B 175/H 147.
Tjänstevikt, kg: 1 270/1 330.
Släpvagnsvikt, kg: 930/1 300.
Motor: 4-cyl bensin/dieselmotor. Cylindervolym: 1 598/1 560 cm3. Max effekt: 105/115 hk vid 6 000/3 600 v/min. Max vridmoment: 145/270 Nm vid 4 000/1 750 v/min.
Kraftöverföring: 5-växlad manuell växellåda (alt 4-växl automat)/6-växlad manuell växellåda. Framhjulsdrift. ESP.
Prestanda: Acc 0–100 km/tim: 12,2/11,0 s. Toppfart 181/186 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 6,4/4,3 l/100 km.
CO2-utsläpp: 147/115 g/km.
Konkurrenter: Kia Cee´d, Opel Astra, Peugeot 308, VW Golf, Ford Focus, Honda Civic, Citroën C4.
Vad nytt? Mycket lite, Mazda3 har genomgått en ansiktslyftning av det försiktigare slaget.
För vem? Mest för märkesfanatikern.
Bra köp? Nja, ansiktslyftet till trots känns 3:an väl ålderstigen för att hålla alla de tuffa och hypermoderna konkurrenterna i klassen bakom sig.
Plus: Köregenskaper, lättkörd, fin förarmiljö, smidig dieselmotor.
Minus: Dyr diesel, tråkig bensinmotor, stötig fjädring.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Har fortfarande svårt för fronten. Ser ut som övervikt origami. Enda nyheten jag kan se är att dimljusen numera är runda. Dieselvaranten går fortfarande inte få med automatlåda vilket är mycket märkligt.
Den är inte så mycket billigare än Golf eller A3. Det är dock en enorm skillnad på materialval, buller etc...
Nog är det skillnad på fronten allt.
Testade att bygga ihop en motsvarande Golf.
Motor
TSI 160 GT 214 900,00 kr
Lack
United Grey 5 300,00 kr
Klädsel
Välj
Tillvalsutrustning
Keyless Access Details and image 3 800,00 kr
Sidokrockkuddar och bältessträckare bak Details and image 3 100,00 kr
CD-växlare i mittarmstödet fram Details and image 2 900,00 kr
Bakljus med LED-teknik Details and image 3 900,00 kr
Ljudsystem Dynaudio Excite Details and image 5 200,00 kr
Mobiltelefonförberedelse Plus Details and image 4 400,00 kr
2 zons klimatanläggning Climatronic Details and image 4 900,00 kr
Radio RCD 510 Details and image 2 900,00 kr
4 dörrar inklusive elektriska fönsterhissar bak 1 600,00 kr
Parkeringssensorer fram och bak Details and image 4 900,00 k
Var det jag valde till för att få den att bli så nära en 2.0 Advance Plus som möjligt. Nu har Golfen 20 hästkrafter extra, men kostar 257 800kr. För 10 000 kr mindre får man en 6 2.0 Advanceplus halvkombi med tygmattor och bakvinge ;) Så ja tycker nog inte Golfen är speciellt prisvärd. Svårt att tänka mig att A3 kan konkurera då heller.
Ang. materialval så är det ju som det är. Men finner man det acceptabelt så åker jag hellre Mazda3 än Golf ;)
Otroligt! Är listpriset bara 10.000 kr högre för en 20 hk starkare Golf? I så fall bör nog de som väljer Mazdan lämnas in för tvångsvård. Dessutom, på en VW i den prisklassen, så ger Din Bil, Mölndalsvägen, 18.000 kr rabatt utan att du behöver pruta själv. Hos Mazda-handlaren i Frölunda, blev beskedet vid fråga på Mazda3: Nettopriset är detsamma som listpriset.
Precis Pender vad jag också menar...
Sedan känns en 10 år gammal Golf fortfarande mer välbyggd och solid än en ny mazda 3.
233 000 kostar en Mazda3 2.0 Advanceplus med teknikpaket, vilket innehåller bi-xenon, kurvljus, dödavinkeln-varning och nyckellöst system. Utöver det jag listade på tillvalslistan till Golfen (valde Golf GT som utgångsmodell, orkade inte kolla igenom alla). Förutom hästkrafterna så var hade Golfen parkeringssensorer runt om, medans Mazdan bara hade bak som jag förstog det.
Den som var 10 000 kr billigare var en Mazda6 halvkombi, inte en 3'a. För 10 000 kr mindre än vad den rätt normalutrustade Golfen kostade får man alltså en lika bra, om inte bättre, utrustad Passatutmanare. Nu är man väl sällan i den situationen att man väljer mellan bilar i olika klasser, men tänkte just på prisvärdheten.
Mazda3'an är 20 000 kr billigare på listpriset. Sen att VW kan pruta så mycket är ju kul för dom. Då är väl bilen för dyr från början ;-) Jag personligen tycker Mazdan har så mycket mer karaktär att jag lätt skulle välja den över en hemtjänst-Golf. Däremed inte sagt att det är någon favorit i klassen, men över Golf iallafall.
Roger, om en ny bil har en prutmån på 7%, så får det vara din egna lilla åsikt, att den är för dyr. Att bilhandlarna har ordentliga marginaler, beror främst på att köparna vill ha anständigt betalt för sitt inbyte.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.