Nästa artikel
Provkörning: Mazda MX-5 RF
Provkörning

Provkörning: Mazda MX-5 RF

Publicerad 12 mars 2017
Det hårda taket ger Mazda MX-5 RF en riktigt elegant coupéprofil. Konstruktionen väger bara 45 kg.
Med hårt fällbart tak får lilla MX-5 bredare användningsområde och elegantare profil. Operationen har dock biverkningar.
Även föregående generation MX-5 fanns att få med fällbart tak. Då kallades versionen Roadster Coupé och kom att locka upp mot 80 procent av de svenska kunderna av den lilla japanska sportbilen. 2015 kom en ny generation MX-5, lättare, mindre, sportigare och roligare än kanske någonsin tidigare. Under förra året såldes den i 425 exemplar i Sverige varav Vi Bilägare köpte en som sedan fick göra tjänst i vårt långteststall i 4 000 mil. Med den äran får man säga. Även om den lilla sportbilen hamnade näst sist i slutrankningen gillades den av långteststallet, fungerade felfritt och drog dessutom exakt lika mycket i verklig körning som vad bränsledeklarationen utlovat!

Teslaget klagade bland annat på bullret men ljudkomforten är förbättrad i RF. Tydligt är att det hårda taket av aluminium, stål och plast stänger ute en god del av oljudet från omgivande trafik. De spanska långtradare vi passerar väsnas betydligt mindre än vad vi är vana att höra från diton i Sverige. Mazda måste dock se till att hålla skärpan i produktkontrollen. Några av de bilar vi fick chans att testa vid provkörningen var behäftade med en hel del vindbrus.
 
Vi svänger av
motorvägen, drar upp värmen, ned mössan samt trycker på knappen som elektriskt fäller taket på 13 se-kunder. Manövern kan utföras i hastigheter upp till tio km/tim. Takkonstruktionen adderar 45 kg vikt, stjäl tre liter bagagevolym samt 1,5 cm huvudutrymme. Av dessa nackdelar lär den sistnämnda vara svårast att svälja, i alla fall för personer längre än 185 cm. Redan i vanliga MX-5 har långskånkar det trångt för håret med taket på.

"Lite av sufflettvariantens ystra bubblighet har lagt sig och RF kommer mer till sin rätt med den vridstarkare 2,0-litersmotorn."

Även den extra vikten känns när vi provar RF med den minsta motorn på 1,5 liter. Vid första tanken kanske det kan te sig märkligt men om man betänker att bilen bara väger strax över ett ton, gör varje kilo skillnad. Det är inte så att bilen blivit slö men lite av sufflettvariantens ystra bubblighet har lagt sig och RF kommer mer till sin rätt med den vridstarkare 2,0-litersmotorn. Den mer avskärmade tillvaron i den mer välisolerade bilen gör också upplevelsen av att vara nära naturen mindre påtaglig.

För övrigt är det mesta sig likt. Sittbrunnen är trång och man saknar ett handskfack. Köregenskaperna är jättefina, fjädringskomforten bäst i bilarna med 1,5-litersmotor tack vare deras mindre hjul, växellådan en njutning, bagageutrymmet ynkligt och vägen plötsligt verkligen mödan värd!

Att taket på RF gör lilla Miata lite tyngre, lite dyrare och lite mer distanserad är kanske inget stort problem men det lägger en smula sordin på stämningen. Och stämningen är ändå det viktigaste när det kommer till den här bilen.

Diskutera: Vad tycker du om Mazda MX-5 RF?
Mazda MX-5 1.5 RF

Pris, från kr: 248 400.

Säljstart: Februari 2017.

Mått, cm: L 392/B 174/H 123.

Bagagevolym, l: 127.

Tjänstevikt, kg: 1 090.

Motor: Rak fyrcylindrig bensinmotor. Volym 1 496 cm3. Max effekt 131 hk vid 7 000 v/min. Max vridmoment 150 Nm från 4 800 v/min.

Kraftöverföring: Sexväxlad manuell låda. Bakhjulsdrift. 

Prestanda: Toppfart 203 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,6 s.

Deklarerad förbrukning: 6,1 l/100 km.

CO2-utsläpp: 142 g/km.

Konkurrenter: Toyota GT-86, Subaru  Audi TT, BMW 2-serie, Mini Cabrio.

 

Plus: Mer isolerad från yttre ljud, snygg profil.

Minus: Lägre takhöjd, lite tyngre, högre pris.



Vad nytt? Elektriskt manövrerbart tak gör MX-5 till coupé.

För vem? Den mer komfortsugne Miata-entusiasten. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.