Teslaget klagade bland annat på bullret men ljudkomforten är förbättrad i RF. Tydligt är att det hårda taket av aluminium, stål och plast stänger ute en god del av oljudet från omgivande trafik. De spanska långtradare vi passerar väsnas betydligt mindre än vad vi är vana att höra från diton i Sverige. Mazda måste dock se till att hålla skärpan i produktkontrollen. Några av de bilar vi fick chans att testa vid provkörningen var behäftade med en hel del vindbrus.
Vi svänger av motorvägen, drar upp värmen, ned mössan samt trycker på knappen som elektriskt fäller taket på 13 se-kunder. Manövern kan utföras i hastigheter upp till tio km/tim. Takkonstruktionen adderar 45 kg vikt, stjäl tre liter bagagevolym samt 1,5 cm huvudutrymme. Av dessa nackdelar lär den sistnämnda vara svårast att svälja, i alla fall för personer längre än 185 cm. Redan i vanliga MX-5 har långskånkar det trångt för håret med taket på.
"Lite av sufflettvariantens ystra bubblighet har lagt sig och RF kommer mer till sin rätt med den vridstarkare 2,0-litersmotorn."
För övrigt är det mesta sig likt. Sittbrunnen är trång och man saknar ett handskfack. Köregenskaperna är jättefina, fjädringskomforten bäst i bilarna med 1,5-litersmotor tack vare deras mindre hjul, växellådan en njutning, bagageutrymmet ynkligt och vägen plötsligt verkligen mödan värd!
Att taket på RF gör lilla Miata lite tyngre, lite dyrare och lite mer distanserad är kanske inget stort problem men det lägger en smula sordin på stämningen. Och stämningen är ändå det viktigaste när det kommer till den här bilen.
Diskutera: Vad tycker du om Mazda MX-5 RF?
Pris, från kr: 248 400.
Säljstart: Februari 2017.
Mått, cm: L 392/B 174/H 123.
Bagagevolym, l: 127.
Tjänstevikt, kg: 1 090.
Motor: Rak fyrcylindrig bensinmotor. Volym 1 496 cm3. Max effekt 131 hk vid 7 000 v/min. Max vridmoment 150 Nm från 4 800 v/min.
Kraftöverföring: Sexväxlad manuell låda. Bakhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 203 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,6 s.
Deklarerad förbrukning: 6,1 l/100 km.
CO2-utsläpp: 142 g/km.
Konkurrenter: Toyota GT-86, Subaru Audi TT, BMW 2-serie, Mini Cabrio.
Plus: Mer isolerad från yttre ljud, snygg profil.
Minus: Lägre takhöjd, lite tyngre, högre pris.
Vad nytt? Elektriskt manövrerbart tak gör MX-5 till coupé.
För vem? Den mer komfortsugne Miata-entusiasten.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.