Mazda MX-5, även kallad Miata.
Vi Bilägares Tommy Wahlström glider just nu runt på rivieran med vinden i skägget i Mazdas nya roadster MX-5.
Hallå där Tommy, hur är läget?
– Tack bara fint! Solen lyser över Nice och jag kör runt i bergen med en av världens roligaste bilar!
Du gillar nya Mazda MX-5?
– Jättemycket! Det är en fantastisk bil att köra och i de här sammanhanget är den närmast oslagbar.
Är den snabb?
– 131 hk räcker långt när bilen väger 1075 kg men grejen med MX-5 är att den är underhållande i alla farter. Du behöver inte köra fort för att ha kul!
Men hur funkar den till vardags då?
– Nja, sådär... Den är trång, det är dåligt med fack i kupén, den är bullrig o.s.v. Men som extra leksaksbil är den fantastisk.
Vad kostar den och när kommer den till Sverige?
– Från 224 900kr, hur billigt som helst! Första 125 bilarna kommer i oktober och 50 av dom är redan sålda! Dags att tömma spargrisen!
Läs mer i Vi Bilägare nr 11 som kommer den 25 augusti. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare och dessutom till lägre pris. Läs mer om prenumeration här.
Diskutera: Vad tycker du om Mazda MX-5?
– Tack bara fint! Solen lyser över Nice och jag kör runt i bergen med en av världens roligaste bilar!
Du gillar nya Mazda MX-5?
– Jättemycket! Det är en fantastisk bil att köra och i de här sammanhanget är den närmast oslagbar.
Är den snabb?
– 131 hk räcker långt när bilen väger 1075 kg men grejen med MX-5 är att den är underhållande i alla farter. Du behöver inte köra fort för att ha kul!
Men hur funkar den till vardags då?
– Nja, sådär... Den är trång, det är dåligt med fack i kupén, den är bullrig o.s.v. Men som extra leksaksbil är den fantastisk.
Vad kostar den och när kommer den till Sverige?
– Från 224 900kr, hur billigt som helst! Första 125 bilarna kommer i oktober och 50 av dom är redan sålda! Dags att tömma spargrisen!
Läs mer i Vi Bilägare nr 11 som kommer den 25 augusti. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare och dessutom till lägre pris. Läs mer om prenumeration här.
Diskutera: Vad tycker du om Mazda MX-5?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Den är inte "uppfräschad" - det är en helt ny bil!
Sådär, @Tjalle, rätt ska vara rätt!
En riktigt tuff liten krabat. Har lite svårt att vänja mig vid de nya framlyktorna men i övrigt tycker jag den är riktigt snygg.
Positivt att dom tuffat till den designmässigt med mer karossveck och rakare linjer än den utgående modellen.
Lite dålig tajming bara att de första bilarna kommer först i Oktober, detta är ju en sommarbil.
Snygg.
Har alltid killat konceptet med lätta bilar istället för tunga, effektstinna monster. Alltså gillar jag även Lotus.
Men skulle jag ha en extrabil "just for fun" så ligger denna förbannat bra till.
Den är helt ok en aning tjejig bil
160-hästarsversionen är inte så undermotoriserad. Den väger ju bara ett ton. Min 325'a skulle behöva 256 häst för att få samma kraft/vikt-förhållande. Trots 40 häst "mindre" än Mazdan så är den ändå tillräckligt snabb för att det ska vara ohälsosamt.
Mazdahandlaren sa det med... Tidningarn må hylla lilla motorn, men ska man köra bana eller har några som helst sportiga ambitioner så ska man ta stora motorn. Lilla är mer en glidarbil.
Bra att tjalle kom in där, för det här är ju en helt ny MX-5a och jag tror de hittat helt rätt! Om de gjort vad jag tror med chassiet, bortsett ifrån att bilen dessutom är lättare, är detta en bil som i alla hastigheter från glida förbi utanför en skola i laglig fart och uppåt är som en hundvalp när man håller upp favoritleksaken: "Lek med mig! Lek med mig! Lek med mig!"
Det vill säga en bil som är kriminellt rolig, dessutom kan jag lugna mina partikamrater med att den ju blir bränslesnål också. Och slutligen: Är man den sorten som verkligen gillar SMÅ kurviga vägar (siktsträcka max 100 meter, inte separerade körfält) vilket jag nu råkar göra så ska nog inte en stor "sportbil" á la klassisk amerikansk muskelbil inte ge sig in i matchen.
Har inga 225' att avvara. Attans!
Nya generationen ser dessutom ut att vara riktigt snygg, så det blir till och med trevligt att titta på bilen!
Gillar inte heller fronten/strålkastarna tyvärr.
Kandidat, du skriver ett roande inlägg som jag gärna instämmer i. :-)
Anser man bilen tjejig, så säger det mer om stenåldersmannen än om bilen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.