Mazda-suven Tribute floppade rejält i Sverige och inte heller CX-7 är någon storsäljare. Kanske blir det annorlunda när kompakta crossover-suven CX-5 kommer till Sverige till våren.
Mest intressant av motoralternativen som väntar är en 2,2-liters dieselmotor på 150 hk. Med manuell låda blir utsläppsvärdet 119 gram CO2/km och förbrukningen 4,5 l/100 km blandad körning. Det gör att CX-5 blir klassad som miljöbil.
Tyvärr finns den miljöbilsklassade motorn endast i kombination med drivning på framhjulen. En motsvarande fyrhjulsdriven modell blir törstigare – fast exakt hur mycket har inte Mazda fastställt. Vi får inte veta förbrukning eller utsläppsvärden för CX-5 med 4WD.
CX-5 känns lite som att köra en högbyggd Mazda3, med skillnaden att det är lättare att stiga i och kliva ur bilen. Sittställningen är mer upprätt. Som förare är det lätt att hitta en bra körställning.
Instrument och reglage är tydliga, men interiören känns lite plastig. Baksätet är ganska rymligt, men tyvärr är sittdynan hård. Bagageutrymmet rymmer 503 liter, fullt acceptabelt i storleksklassen. Sikten bakåt är dålig, med breda stolpar och små fönster. Bakrutetorkarens svepyta är inte heller imponerande.
CX-5 bildar bas för teknik i kommande Mazda3 och Mazda6. I CX-5 finns också smart säkerhetsteknik som filvarnare och automatisk city-broms. Automatisk avbländning av helljuset är en annan säkerhetsfiness.
Ingen terrängbil
CX-5 är en klart asfaltbetonad crossover. Markfrigången är visserligen 21 cm, men frontpartiets överhäng gör att man riskerar skador även vid försiktig terrängkörning. Fjädringen känns stel över ojämnheter.
4WD-systemet liknar Haldex, men är Mazdas eget. Vid normal körning drivs bara framhjulen och först när dessa spinner loss skjuts kraft över till bakhjulen. Hur mycket kraft som bakhjulen kan få vill Mazda inte avslöja. Det handlar knappast om marknadens mest sofistikerade 4WD-system.
Men på motor- och landsvägar känns CX-5 stabil. Mazda har på senare år gjort sig kända för spänstiga chassin och kvicka styrreaktioner. CX-5 vansläktas inte och även den manuella sexväxlade lådan känns snabb i responsen.
Det gör däremot inte bensinmotorn på två liter och 160 hk (165 hk med 2WD). Den är förvånande kraftlös med tanke på effekten och känns snarare som högst 140 hk. Dieselmotorn på 2,2 liter och 175 hk upplevs som betydligt piggare. Istället för mindre cylindervolym ändrar Mazda på kompressionsförhållandena i motorn för att få ned förbrukningen och ändå behålla effekt.
Med miljöbilsklassad motor kostar CX-5 cirka 250 000 kronor. Med 4WD, dieselmotor på 175 hk, automatlåda och utrustningspaket Advance Plus lär priset hamna strax under 320 000 kr – anpassat för tjänstebilsförare. Basmodellen med bensinmotor, manuell låda och tvåhjulsdrift ska kosta under 220 000 kr.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Mazda CX-5 2,0Betyg
Pris, från kr: Cirka 220 000.
Modell: Femdörrars crossover-suv.
Säljstart: Mars–april 2012.
Mått, cm: L 454/B 184/H 171.
Tjänstevikt, kg: 1 420 kg (1 500 kg 4WD).
Släpvagnsvikt, kg: 1 900 kg.
Motor: Fyrcylindrig bensinmotor på 1997 cm3, max effekt 165 hk (160 hk 4WD) vid 6 000 v/min. Max vridmoment 210 Nm (208 Nm 4WD) vid 4 000 v/min.
Prestanda: 0–100 9,2 s (4WD 10,5), toppfart 200 km/tim (4WD 197 km/tim).
Bränsleförbrukning, blandad körning: 6,0 l/100 km (2WD).
CO2-utsläpp: 139 g/km (2WD).
Konkurrenter: Nissan Qashqai, Mitsubishi ASX, Kia Sportage, Ford Kuga, BMW X1, Audi Q3 med flera.
Vad nytt? Helt ny modell, som bildar teknikbas för kommande Mazdamodeller.
För vem? Den som vill ha en personbilslik crossover-suv.
Bra köp? Troligen, men bilen är inte krocktestad i Euro NCAP ännu.
Plus: Kvicka köregenskaper, smart säkerhetsteknik.
Minus: Bakåtsikten, seg bensinmotor, ej för terrängkörning.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Usch så ful!
Hemskt ful.
Väcker inget ha-begär hos mig.
" Istället för mindre cylindervolym ändrar Mazda på kompressionsförhållandena i motorn för att få ned förbrukningen och ändå behålla effekt."
Det där förstod jag inte, kan någon utveckla det? Meningen antyder variabel kompression, men så är väl inte fallet?
Och när blev sänkt kompression synonymt med lägre förbrukning? Man strävar ju tvärtom mot högre komp.
Man sänker inte kompressionsförhållandet. Man höjer det.
Är du helt hundra på det?
I moderna dieselmotorer sänker man kompressionen och höjer laddtrycket från turbon för att sänka förbrukningen.
Gamla förkammar-dieslar låg över 20:1 i kompression.
Moderna dieslar har runt 15:1.
http://www.vibilagare.se/reportage/mazda-fornyar-biltekniken-34230
Jag syftade på bensinmotorn. Såg inte att ViB:s kommentar var riktad mot dieseln. Sorry.
jlun:
Jag tror att kompressionen sänks i dieslarna dels för att minska oljudet, dels för att sänka förbränningstemperaturen och därmed sänka utsläpp av kväveoxider och partiklar. Förstår inte hur förbrukningen ska gå ner med lägre kompression, det borde vara tvärtom.
Inte så snygg bil. Den ser typiskt asiatisk ut med en massa vinklar och onödiga former överallt. Oren i formen. Det ska bli spännande att se vad som händer när de kinesiska tillverkarna översvämmar och tar över marknaden om bara tio år eller så, för det kommer de att göra. Blir det lika fult alltihop som nästan alla bilar från Korea och Japan?
Vad ska man säga, de hade en fantastiskt snygg konceptbil och sedan strippar de den på detaljer för några få 1000- lappar och vips har de fått en ganska ful och tråkig dussinbil som inte kommer att sälja.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.