Nästa artikel
Provkörning: Mazda CX-30 (2019)
Provkörning

Provkörning: Mazda CX-30 (2019)

Publicerad 1 december 2019
Suven CX-30 ligger storleksmässigt mellan modellerna CX-3 och CX-5.
Mazdas nya suv är mer personbilslik än många konkurrenter. CX-30 är väldigt trevlig att köra men utrymmena imponerar inte.
Mazda gör saker på sitt eget sätt och den nya suven CX-30 är inget undantag. Bilen baseras på golfklassaren Mazda 3 men har fått lite kortare axelavstånd och lite högre kaross. Den finns att få med bensin- eller dieselmotor samt den nykonstruerade Skyactiv-X-motorn.

Den sistnämnda går på bensin men har hög kompression som tänder förbränningen inom vissa varvtalsområden. Sammantaget ska detta ge dieselmotorns höga effektivitet i kombination med bensinmotorns låga och lättrenade utsläpp. Den CX-30 vi kör denna gång är dock utrustad med en traditionell bensinmotor med relativt stor slagvolym men utan turboladdning. Mazda har valt denna väg istället för att som vissa konkurrenter satsa på mindre slagvolym i kombination med turbo, eftersom man menar att den större motorn ger lägre bränsleförbrukning under verkliga förhållanden.  

Förarmiljön fungerar mycket bra och kvalitetskänslan i de flesta knappar och rattar är hög.

Vid vår provkörning såg vi att CX-30 med bensinmotor absolut går att köra snålt men upplevelsen är annorlunda än den man vant sig vid. De flesta moderna små turbomotorer har skämt bort oss med ett massivt bottendrag från låga varv. Mazdas motor har sin vridmomentstopp först vid 4 000 varv och längst ned i registret känns den rent av klen.

Därför blir det till att jobba mer med växellådan och ligga på högre motorvarv än vad många är vana vid. Lyckligtvis är lådan en njutning att traktera och i kombination med fin styrning och förhållandevis låg vikt, blir CX-30 riktigt underhållande att köra. Känslan är väldigt lik den i den lägre modellen Mazda 3.

Komforten är dock sämre i suven. Den högre sitthöjden underlättar visserligen insteget men fjädringen har blivit något hårdare vilket gör CX-30 stötigare än sin plattformssyster som har bättre flyt över ojämnheter i vägbanan. Utrymmet räcker till i framsätet men i baksätet blir det trångt för benen och fler än två sitter man inte gärna i bredd.
 

"Mazda har inte fallit i pekskärmsfällan."

Bagageutrymmet är godkänt men inte mer. Förarmiljön är bra med tydliga instrument och bra reglage. Mazda har inte fallit i pekskärmsfällan utan har ett lättjobbat vred mellan framstolarna som kontrollerar infotainmentsystemet. En vindrutedisplay som bland annat projicerar hastighetsmätaren i förarens synfält är standard.

Överlag är standardutrustningen omfattande och inkluderar alla vanliga säkerhetssystem plus dödavinkeln-varning, navigation, adaptiv farthållare och mycket mer. Ska man utrusta konkurrenterna till samma nivå blir de i de flesta fall avsevärt dyrare.

Diskutera: Vad tycker du om Mazda CX-30?
Mazda CX-30 2,0 Skyactiv-G Sky

Pris, från kr: 249 900.

Svensk lansering: Säljs nu.  

Mått, cm: L 440/B 180/H 154.

Bagagevolym, l: 430–1 406.

Tjänstevikt, kg: 1 320.

Motor: Tvärställd fyrcylindrig bensinmotor med direktinsprutning och fyra ventiler per cylinder. Volym 1 998 cm3. Max effekt 122 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 213 Nm från 4 000 v/min.

Kraftöverföring: 6-växlad manuell låda (aut tillval), framhjulsdrift.

Prestanda: Toppfart 186 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,6 s.

Deklarerad förbrukning: 5,9 l/100 km. CO2-utsläpp: 141 g/km.

Konkurrenter: VW T-Roc, Seat Ateca, Peugeot 3008, Audi Q3, Volvo XC40, BMW X1, Ford Kuga. 

Plus: Köregenskaper, förarmiljö, smidig växellåda.

Minus: Begränsade utrymmen, trött på låga varv.



Vad nytt? Suv baserad på Mazda 3.

För vem? Den som vill sitta högt och gillar bra växlellådor.    

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.