Den sistnämnda går på bensin men har hög kompression som tänder förbränningen inom vissa varvtalsområden. Sammantaget ska detta ge dieselmotorns höga effektivitet i kombination med bensinmotorns låga och lättrenade utsläpp. Den CX-30 vi kör denna gång är dock utrustad med en traditionell bensinmotor med relativt stor slagvolym men utan turboladdning. Mazda har valt denna väg istället för att som vissa konkurrenter satsa på mindre slagvolym i kombination med turbo, eftersom man menar att den större motorn ger lägre bränsleförbrukning under verkliga förhållanden.
Därför blir det till att jobba mer med växellådan och ligga på högre motorvarv än vad många är vana vid. Lyckligtvis är lådan en njutning att traktera och i kombination med fin styrning och förhållandevis låg vikt, blir CX-30 riktigt underhållande att köra. Känslan är väldigt lik den i den lägre modellen Mazda 3.
Komforten är dock sämre i suven. Den högre sitthöjden underlättar visserligen insteget men fjädringen har blivit något hårdare vilket gör CX-30 stötigare än sin plattformssyster som har bättre flyt över ojämnheter i vägbanan. Utrymmet räcker till i framsätet men i baksätet blir det trångt för benen och fler än två sitter man inte gärna i bredd.
"Mazda har inte fallit i pekskärmsfällan."
Överlag är standardutrustningen omfattande och inkluderar alla vanliga säkerhetssystem plus dödavinkeln-varning, navigation, adaptiv farthållare och mycket mer. Ska man utrusta konkurrenterna till samma nivå blir de i de flesta fall avsevärt dyrare.
Diskutera: Vad tycker du om Mazda CX-30?
Pris, från kr: 249 900.
Svensk lansering: Säljs nu.
Mått, cm: L 440/B 180/H 154.
Bagagevolym, l: 430–1 406.
Tjänstevikt, kg: 1 320.
Motor: Tvärställd fyrcylindrig bensinmotor med direktinsprutning och fyra ventiler per cylinder. Volym 1 998 cm3. Max effekt 122 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 213 Nm från 4 000 v/min.
Kraftöverföring: 6-växlad manuell låda (aut tillval), framhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 186 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,6 s.
Deklarerad förbrukning: 5,9 l/100 km. CO2-utsläpp: 141 g/km.
Konkurrenter: VW T-Roc, Seat Ateca, Peugeot 3008, Audi Q3, Volvo XC40, BMW X1, Ford Kuga.
Plus: Köregenskaper, förarmiljö, smidig växellåda.
Minus: Begränsade utrymmen, trött på låga varv.
Vad nytt? Suv baserad på Mazda 3.
För vem? Den som vill sitta högt och gillar bra växlellådor.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.