Nästa artikel
Provkörning: Mazda 3 (2019)
Provkörning

Provkörning: Mazda 3 (2019)

Publicerad 7 april 2019 (uppdaterad 10 april 2019)
Mazda 3 visar sig från sin bästa sida. LED-strålkastare är standard, adaptiv ljusbild är tillval. Strålkastarspolningen är gömd i det mörka partiet.
Mazda siktar högt med nya ”trean”. Strategin är att formgivning, detaljomsorg och teknikfrosseri ska ta det japanska märket uppåt på varumärkesstegen. Vi provkör på portugisiska vägar.
Jag går ett varv runt fjärde generationen Mazda 3. Föregångarens skarpa karossveck har strukits och karossidan är en slät enhet som växer upp mot vad som måste vara olympiskt rekord i C-stolpe. Mazda eftersträvar en effekt av att bilen ska vara skuren ur ett solitt stycke. 

För egen del gör jag en koppling till tv-karaktärens Seinfelds flickvän ”Two Face” om någon har referensen. I vissa vinklar ser bilen trevlig ut, i andra ger det runda och höga kaross-slutet i kombination med de små sidorutorna ett mer svårsmält linjespel. I förhållande till kupén är motorhuven påfallande lång, men så är karossen också 446 centimeter. Sedanversionen, vilken förväntas står för runt 15 procent av den svenska försäljningen på runt 1 500 bilar per år, går enklare för hornhinnan att processa.

Trevlig förarmiljö, notera mängden av funktionsknappar till vänster om ratten. Stående gaspedal.

Ett kliv in i kupén. Ivrigt påhejade av breda B-stolpar och den höga fönsterlinjen lyckas C-stolparna effektivt skymma sikten snett bakåt. Det är ingen slump att de rejäla sidospeglarna är försedda med döda-vinkelvarning som standard. Listan över standardutrustning innehåller bland annat parkeringssensorer, backkamera, adaptiv farthållare, navigation, nyckellöst insteg och vindrutedisplay med trafikskyltsavläsning. Med tanke på att detta är instegsmodellens utrustningsnivå känns ett pris på 229 900 kronor inte helt taget ur luften. Tillvalspaketet ”Cosmo” (35 000 kr) ger läderklädsel, kökörningsassistans och en mer sofistikerad trötthetsvarning.

Mjuka former och material gör att instrumentpanelen ser och känns mer genomarbetad än klassnittet, handskfacksluckan i blank hårdplast känns i sammanhanget malplacerad. Mot den rådande trenden har Mazda övergett pekskärmen till förmån för fysiskt vred. Det är intuitivt och enkelt att bläddra igenom menyerna, men att använda de pekskärmsopti-merade gränssnitten i Apple Car Play och Android Auto känns inte helt logiskt. 

De nyutvecklade stolarna är utformade för att bättre följa ryggradens s-form och ge ett naturligare stöd. Stolen har en behaglig skålning med bra sidostöd, dessutom kan dynan vinklas i framkant. Den eluppvärmda ratten har generös justermån, i längdled hela sju centimeter. Baksätet är långt från frikostigt. Takhöjden är begränsad. Jag är 182 centimeter i strumplästen och måste sjunka ned en hel del för att huvudet inte ska ta i taket. Benutrymmet tillhör klassens sämre vilket rimmar illa med att Mazda 3 är en av klassens längre bilar. Med tanke på den höjda ambitionsnivån saknas omtänksamma detaljer som separata friskluftsutblås. 

"Mazda har snickrat ihop en växellåda som i sann MX-5-anda uppmanar till överanvändning, hälften av köparna förväntas trots det välja den sexväxlade automatlådan – tråkmånsar."

Den sagolika vägstandarden i Portugal gör det svårt att avgöra hur väl Mazda har lyckats isolera kupén. Trots att provkörningsbilens 18-tumshjul kommer att bli standarddimensionen i Sverige, menar Mazda att styvare kaross och nya ljudabsorberande material har botat tidigare generationers bullerproblematik. Bullernivån ska vara likvärdig med den i CX-5.

Mazda hakar på trenden att överge multilänkbakaxeln till förmån för halvstel dito. Det har inte påverkat körglädjen negativt. Bilen känns flink med en trevlig mekanisk närvaro. Fjädringen är fast. På tjälskottsskadade vägar finns det en risk att den kan vara i hårdaste laget. 

Inledningsvis kommer motoralternativen begränsa sig till en tvåliters bensinfyra på 122 hästkrafter. Motorn har försetts med mildhybridteknik och cylinderavstängning. En elmotor på åtta hästkrafter dubblerar som generator och startmotor. Stopp-/startsekvensen är ögonblicklig, under acceleration kan elmotorn knuffa på. 

En egenhet är att motorn tillåter så låga varv i tvåcylinderläget att det blir märkbara vibrationer från motorpaketet. Bra om man vill spara bränsle och verkligen balansera på gränsen till cylinderavstängningen, men lika sömlöst mjukt som hos konkurrenterna är det inte. Förbränningen är så väl kontrollerad att motorn inte behöver partikelfilter för att möta Euro 6d-Temp. Mazda har snickrat ihop en växellåda som i sann MX-5-anda uppmanar till överanvändning, hälften av köparna förväntas trots det välja den sexväxlade automatlådan – tråkmånsar. 

Mot slutet av sommaren kommer Mazdas ”diesottomotor”. ”Skyactive X” använder både tändstift och kompressionständning. Att maskinen inte finns med vid lanseringen beror på bland annat på svårigheter att klassificera den som en diesel- eller bensinmotor. Regelverkslimbon ska dock vara löst och i september kommer 181-hästarsmotorn finnas tillgänglig. Då blir det även möjligt att få fyrhjulsdrift.

Diskutera: Vad tycker du om Mazda 3?
Mazda 3 2,0 Sky 

Pris, från kr: 229.900.

Svensk lansering: April.

Mått, cm: L 446/B 180/H 144.

Bagagevolym, l: 358.

Tjänstevikt, kg: Cirka 1 275.

Motor: Fyrcylindrig bensinmotor, volym 1 998 cm3, max effekt 122 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 213 Nm vid 4 000 v/min. 

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 6-växlad manuell låda. 

Prestanda: Toppfart 197 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,4 s. 

Deklarerad förbrukning: 6,3. CO2-utsläpp: 142 g/km. 

Konkurrenter: VW Golf, Kia Ceed, Opel Astra, Toyota Corolla, Mercedes A-klass, Ford Focus, Peugeot 308, Honda Civic, Audi A3, Hyundai i30, Skoda Scala, DS4, Subaru Impreza, BMW 1-serie, Citroën C4, Volvo V40, Lexus CT, Renault Megane och Seat Leon. 



 

Plus: Köregenskaper, utrustningsnivå, formgivning, spännande teknik.  

Minus: Högt baspris, trångt baksäte, litet bagageutrymme.



Vad nytt? Helt ny bil i Golfklassen. 

För vem? Den som sällan behöver använda baksätet.     

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.