Utsläppet av koldioxid är 99 g/km, vilket ger skatterabatt i andra länder men inte i Sverige. Den låga förbrukningssiffran är desto mer lockande och torde ge lägre driftkostnader jämfört med bensinmotorn på 2,0 liter och 120 hästar. Dieseln har dock ett prispåslag på 17 000 kronor som kan vara svårt att ”köra in”. Det högre priset spär på värdeminskningen och enligt Konsumentverkets listor krävs körsträckor på mer än 2 500 mil per år för att dieseln ska vara lönsam.
Förutom motorn har Mazda 3 fått en ansiktslyftning. Front och akter ser lite annorlunda ut, med betoning på lite. Invändigt är mittkonsolen omgjord, vissa hårdplastpaneler har bytts ut, dörrfickorna har blivit större och ratten har fått uppvärmning.
"Se till att prova bilen på grov asfalt och lyssna innan en eventuell affär."
En annan nyhet är G-Vectoring Control. Det är ett elektroniskt system som justerar motorns vridmoment för att flytta viktbalansen fram och bak i bilen. Genom att minska momentet när föraren svänger på ratten hamnar mer vikt på framhjulen, vilket ska ge mer grepp och stabilare kurvtagning. Om det märks? Nja, inte direkt. Mazda 3 var redan tidigare en av Golfklassens mest körglada bilar och det intrycket består. Kvick styrning, exakt manuell växellåda och låg sittposition bidrar till inspirerande köregenskaper. För 14 000 kronor får man en sexstegad automatlåda, enligt de officiella siffrorna ökar dock förbrukningen med 15 procent.
På minuskontot finns fortfarande, trots att Mazda sett över ljudisoleringen, bullernivån i kupén. Se till att prova bilen på grov asfalt och lyssna innan en eventuell affär. Storleksmässigt är Mazda 3 större än konkurrenterna, åtminstone när det gäller yttermåtten. Till exempel är bilen två decimeter längre än Golf men det märks inte riktigt på insidan. Baksätet och bagageutrymmet är helt enkelt mindre än vad man förväntar sig i en 4,5 meter lång halvkombi.
Som alternativ erbjuds också en sedanversion som kostar lika mycket som halvkombin men som endast säljs med de två högre utrustningsnivåerna. Det är en elegant bil men, som vanligt när det gäller sedankarosser i Sverige, får man räkna med större värdefall.
Diskutera: Vad tycker du om Mazda 3?
Pris, från kr: 204 100 (utrustningsnivå Core: 189 100).
Modell: Femdörrars halvkombi.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 448/B 180/H 147.
Tjänstevikt, kg: 1 345.
Max dragvikt, kg: 1 300.
Bagagevolym, l: 364–1 263.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel, volym 1 499 cm3, max effekt 105 hk vid 4 000 v/min, max vridmoment 270 Nm vid 1 600–2 500 v/min.
Kraftöverföring: Sexväxlad manuell låda, framhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 185 km/tim. Acceleration 0-100 km/tim på 11,0 s.
Deklarerad förbrukning: 3,8 l/100 km. CO2-utsläpp: 99 g/km.
Konkurrenter: Volkswagen Golf, Opel Astra, Peugeot 308, Toyota Auris, Kia Cee’d, med flera.
Plus: Köregenskaper, motor, säkerhetsteknik.
Minus: Dieselekonomi, ljudnivå, utrymme.
Vad nytt? Uppdatering efter drygt tre år på marknaden.
För vem? Det gäller att köra långt om dieselmotorn ska löna sig.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.