UX står för ”urban crossover”, vilket ska sammanfatta bilens stil och syfte. En korsning av suv-modell och lite sportigare stil, en konkurrent till Volvo XC40, kommande Audi Q3 och BMW X1/X2, helt enkelt.
Begreppen ”upgrader” och downsizer” hörs också i premiärluften. UX är tänkt för den som ska ta steget upp till märket, ”den första lyxbilen”, och för den som redan kör en Lexus men som kan tänka sig något i mindre storlek av samma märke.
UX har alltså målgrupper uppåt och nedåt i åldrarna, folk i 60-årsåldern och folk något över 30, tänker jag, de senare dock helst barnlösa eftersom utrymmena överlag inte är bilens starka sida. Bagageutrymmet är inte ens färdigt på provbilarna av förserietyp. När den elstyrda bakluckan glider upp blottas ett väldigt högt golv och så vill inte Lexus (knappast kunderna heller) ha det när de svenska bilarna börjar levereras våren 2019. En omkonstruktion ska ske, enligt uppgift.
"Stolarna fann jag ytterst bekväma, baksätet lite mindre så men det bekymrar knappast målgrupperna."
UX byggs på en plattform som kallas GA-C, enligt vissa uppgifter alldeles ny men enligt andra en utveckling av den som används till framgångsmodellen Toyota C-HR. En sak har bilarna i alla fall gemensamt – båda har en välkommet komfortabel allmänkaraktär, med följsam men ändå stadig fjädring, mycket mjuk gång och allmänt avspänd stil. En befrielse när så mycket annat ska vara så förtvivlat ”sportigt” utan att egentligen vara det, stötigt och bullrigt snarare.
Provturen sker i UX 250h E-Four, hybridversionen med en liten elmotor som medger stöttande drivning på bakhjulen upp till 70 km/tim utan att för den skull göra UX till terrängbil. Lösningen ska snarare ses som kursstabiliserande och som hjälp vid start i snö och halka. Till versionerna med konventionell drivning har Lexus utvecklat en ny steglös automatlåda med konventionell ”etta” och övrig drivning steglös, men i hybriden är det rent steglös utväxling som gäller. Starter och gaspådrag under färd går förunderligt mjukt och fint i UX, inte ens vid fullt spett väsnas den delvis helt nya versionen av hybridsystemet så att man störs. Karaktären är allt mer lik ”en vanlig bils” än på andra Lexusmodeller och det är välkommet.
Inredningen håller bekant stil och hög klass. Stolarna fann jag ytterst bekväma, baksätet lite mindre så men det bekymrar knappast målgrupperna. Tyvärr håller man fast vid det virrigt upplagda, svårskötta multimediesystemet, nästan det enda jag retade mig på i denna annars så mysiga nykomling. Priset är inte fastställt, de första orderna tecknas i oktober och leveranserna börjar i april nästa år.
Diskutera: Vad tycker du om Lexus UX?
Pris, från kr: 339 900.
Säljstart: Oktober 2018, leverans april 2019.
Mått, cm: 450/184/152.
Bagagevolym, l: Ej uppgift.
Tjänstevikt, kg: Cirka 1 650.
Motor: Tvärställd rak fyrcylindrig bensinmotor på 146 hk (107 kW) i kombination med elmotor på 109 hk (80 kW). Max vridmoment bensin-/elmotor 180/202 Nm. Systemeffekt 178 hk (130 kW). Borrning/slag 80,5/97,6, volym 1 987 cm3. Komrepssion 14,0.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift och viss elektrisk bakhjulsdrift på versionen E-Four. Steglöst variabel automatlåda.
Prestanda: Toppfart 177 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,7 s.
Deklarerad förbrukning: 4,5 l/100 km. CO2-utsläpp: 106 g/km.
Konkurrenter: Audi Q3, BMW X2, Volvo XC40.
Plus: Mjuk gång, hög åkkomfort, trivsam finish, bränslesnål.
Minus: Stökigt och svårstyrt multimediasystem.
Vad nytt? Kompakt hybrid-suv.
För vem? Förstagångsköpare för märket och märkesfrälsta som vill gå ned i storlek.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.