När nuvarande generation RX lanserades 2015 var det återigen nytt styrdon, en pekplatta. Vid det här laget hade dock fintyskarna börjat införa pekskärmar och – som av en händelse – är pekskärmen nu tillbaka i RX.
En nyhet är att det går bra att använda Android Auto och Apple Car Play.
En handfast nyhet är de adaptiva LED-strålkastarna ”BladeScan”. Genom att belysa en snabbt roterande propellerlik skiva får man en ljuspunkt som vandrar från vänster till höger. Rörelsen är så snabb, att ögat registrerar ett jämnt ljusflöde. Ljuskäglan kan skärmas från medtrafikanter mjukare än vanliga multi-LED lampor (matrixstrålkastare). Enligt vårt ljuslabb når helljuset 227 meter men många medtrafikanter, särskilt lastbilar stördes av långsam avbländning.
"Få på den här sidan miljonstrecket ger en lika behaglig helhetsupplevelse."
Fjädringskomforten är hög. En nyhet är att stötdämparna har fått insatser av gummi (tidigare enbart olja), de ska filtrera bort de minsta ojämnheterna.
Den sjusitsiga versionens extra säten viks upp elektriskt ur bagagerumsgolvet. Insteget är krångligt, benutrymmet obefintligt, takhöjden begränsad. Det är inte en plats för vuxna. En sexsitsig version finns som tillval.
Styrningen har fått lite bättre respons men det som etsar sig fast över de 80 milen på vägen från Västerbotten till huvudstaden är hur avspänt man färdas i RX. Allt från den välkontrollerade rullkomforten, den smått osannolikt mjuka drivlinan till den magiska Mark Levinson-stereon och återhållsamma men effektfulla mysbelysningen av kupén skänker lugn och välbefinnande.
Flera konkurrenter har både högre tekniknivå, fler funktioner och jämförbar komfort. Men få – om någon – suv på den här sidan miljonstrecket ger en lika behaglig helhetsupplevelse.
Diskutera: Vad tycker du om Lexus RX?
Pris, från kr: 724 900.
Svensk lansering: Nu.
Mått, cm: L 500/B 190/H 171.
Bagagevolym, l: 211–1 656.
Tjänstevikt, kg: 2 425.
Motor: Tvärställd bensin V6. Volym 3 456 cm3. Max effekt 262 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 335 Nm vid 4 600 v/min. El: F 167/B 68 hk. Max vridmoment 335 Nm. Systemeffekt: 313 hk.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, CVT-automat, separat elmotor för bakhjulen ger fyrhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 180 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8 s.
Deklarerad förbrukning: 8,1 l/100 km. CO2-utsläpp: 185 g/km.
Konkurrenter: Audi Q7, BMW X5, Ford Explorer, Mercedes GLE, VW Touareg, Volvo XC90.
Plus: Komfort, drivlina, prestanda, utrymmen.
Minus: Utrymme 3:e raden, bländande ljus.
Vad nytt? Kosmetiska detaljer, strålkastare, pekskärm.
För vem? Komfort- och förbrukningsmedvetna.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.