Nästa artikel
Provkörning: Lexus RX 450h L (2019)
Provkörning

Provkörning: Lexus RX 450h L (2019)

Publicerad 15 december 2019
Den sjusitsiga versionen är prick 500 cm lång, elva mer än den femsitsiga versionen. Formintensiv kaross.
Lexus stora suv har nått medelåldern och uppvaktas med en försiktig visuell uppdatering. Men den riktiga nyheten pekar man på.
Otack är världens lön. När RX generation två lanserades 2003 var det en av de absolut första bilarna med pekskärm. ”Fingeravtryck är inte premium” menade den tyska konkurrenttrion som vid tiden använde vred och knappar. I RX generation tre var pekskärmen borta, i dess ställe en märklig muspekare med haptisk återkoppling.

När nuvarande generation RX lanserades 2015 var det återigen nytt styrdon, en pekplatta. Vid det här laget hade dock fintyskarna börjat införa pekskärmar och – som av en händelse – är pekskärmen nu tillbaka i RX.

Utöver skärmen är det sig likt. Notera att pekplattan finns kvar bakom växelväljaren. Dörrfickorna viks ut för enkel åtkomst, en klassisk RX-detalj.

Skärmen är oförändrat på 12,3 tum men har flyttat närmare föraren för mer naturligt handhavande. Menysystemet är oförändrat. Grafiken kunde vara mer intuitiv och är inte lika elegant som i hos många av konkurrenterna.

En nyhet är att det går bra att använda Android Auto och Apple Car Play.

En handfast nyhet är de adaptiva LED-strålkastarna ”BladeScan”. Genom att belysa en snabbt roterande propellerlik skiva får man en ljuspunkt som vandrar från vänster till höger. Rörelsen är så snabb, att ögat registrerar ett jämnt ljusflöde. Ljuskäglan kan skärmas från medtrafikanter mjukare än vanliga multi-LED lampor (matrixstrålkastare). Enligt vårt ljuslabb når helljuset 227 meter men många medtrafikanter, särskilt lastbilar stördes av långsam avbländning.

"Få på den här sidan miljonstrecket ger en lika behaglig helhetsupplevelse."

Under skalet har karossstrukturen förstärkts med fler svetspunkter och större användning av lim. Hybriddrivlinan har lämnats orörd vilket innebär bensin-V6:a i kombination med elmotorer på fram-och bakaxel. På min resa genom Västerbotten visade färddatorn att förbrukningen höll sig strax under 8,0 l/100 km.

Fjädringskomforten är hög. En nyhet är att stötdämparna har fått insatser av gummi (tidigare enbart olja), de ska filtrera bort de minsta ojämnheterna.

Den sjusitsiga versionens extra säten viks upp elektriskt ur bagagerumsgolvet. Insteget är krångligt, benutrymmet obefintligt, takhöjden begränsad. Det är inte en plats för vuxna. En sexsitsig version finns som tillval.

Styrningen har fått lite bättre respons men det som etsar sig fast över de 80 milen på vägen från Västerbotten till huvudstaden är hur avspänt man färdas i RX. Allt från den välkontrollerade rullkomforten, den smått osannolikt mjuka drivlinan till den magiska Mark Levinson-stereon och återhållsamma men effektfulla mysbelysningen av kupén skänker lugn och välbefinnande.

Flera konkurrenter har både högre tekniknivå, fler funktioner och jämförbar komfort. Men få – om någon – suv på den här sidan miljonstrecket ger en lika behaglig helhetsupplevelse.

Diskutera: Vad tycker du om Lexus RX?
Lexus RX450h L Executive

Pris, från kr: 724 900.
Svensk lansering: Nu.  
Mått, cm: L 500/B 190/H 171.
Bagagevolym, l: 211–1 656.
Tjänstevikt, kg: 2 425.
Motor: Tvärställd bensin V6. Volym 3 456 cm3. Max effekt 262 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 335 Nm vid 4 600 v/min. El: F 167/B  68 hk. Max vridmoment 335 Nm. Systemeffekt: 313 hk.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, CVT-automat, separat elmotor för bakhjulen ger fyrhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 180 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8 s.  
Deklarerad förbrukning: 8,1 l/100 km. CO2-utsläpp: 185 g/km.
Konkurrenter: Audi Q7, BMW X5, Ford Explorer, Mercedes GLE, VW Touareg, Volvo XC90. 
 

Plus: Komfort, drivlina, prestanda, utrymmen.
Minus: Utrymme 3:e raden, bländande ljus. 

Vad nytt? Kosmetiska detaljer, strålkastare, pekskärm.
För vem? Komfort- och förbrukningsmedvetna.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.