Lexus RX 400h började säljas år 2005. Till 2008 års modell har bilen fått en lätt uppgradering. Strålkastare och bakljus har modifierats för att hybridmodellen ska skilja ut sig jämfört med den bensindrivna RX 350. Hybriden har dessutom fått några nya kromdetaljer samt unika, kromade 18-tums fälgar.
Även under skalet har RX 400h modifierats. Bland annat har dörrarna försetts med en automatisk låsanordning samt larmet har fått en invändig rörelsedetektor.
Hybridtekniken är i grunden densamma som tidigare. En stor bensindriven V6-motor samarbetar med två elmotorer, varav den ena driver bakhjulen och automatiskt kopplas in vid exempelvis halt väglag.
Vid krypkörning används normalt enbart den främre elmotorn och bilen kopplar själv in förbränningsmotorn när den behöver mer kraft eller batteriet börjar bli urladdat. Vid kraftig acceleration används alla motorerna samtidigt och de tre motorerna lämnar då 271 hk tillsammans.
Körsättet påverkar bränsleförbrukningen kraftigt. Under vår testperiods första 70 mil, körde vi ganska tufft och hamnade på en snittförbrukning på
De därpå följande 50 milen lade vi oss däremot vinn om att köra snålt. Vi följde fortfarande alla fartgränser men accelererade mjukare och undvek onödiga omkörningar. Då sjönk bränsleförbrukningen till i genomsnitt
Lexus RX 400 h är överraskande smidig i stadstrafik. Grova A-stolpar själ visserligen sikt snett framåt men höjden gör att man från förarplatsen ser över taken på framförvarande personbilar. Tillsammans med den smidiga drivlinjan och lättgående styrningen gör det att man snart tappar respekten för bilens storlek och enkelt manövrerar bilen även där det är trångt.
På landsväg rullar Lexus tyst och mjukt. Sittkomforten är hög, såväl i fram som baksäte och bagageutrymmet rymmer utan problem hela semesterpackningen. I toppversionen Executive (pris 571 500 kr) ingår en magnifik stereoanläggning från Mark Levinson som bidrar till att göra långresan extra njutbar. Priset är högt. Även om man nöjer sig med billigast tänkbara utförande, kostar RX 400 h närmare en halv miljon kronor.
Lexus RX 400 h klassas inte som miljöbil enligt den statliga miljöbilsdefinitionen eftersom dess koldioxidutsläpp överstiger gränsvärdet 120 g/km. Däremot kan den gott klassas som ett bra miljöval för den som nu absolut måste ha en suv med tjänstevikt över två ton.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Lexus RX 400hBetyg
Pris, kr från: 493 500.
Modell: Femdörrars femsitsig suv.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 476/B 184 /H 174.
Tjänstevikt, från: 2 120 kg.
Släpvagnsvikt: 2 000 kg.
Motor: Bensindriven V6-motor 3,3 liter. Cylindervolym: 3 311 cm3. Max effekt: 211 hk vid 5 600 varv/min. Max vridmoment 288 Nm från 4 400 varv/min. Främre elmotor på 167 hk/333 Nm. Bakre elmotor 68 hk/130 Nm. Maximal deklarerad uteffekt från alla motorer tillsammans: 271 hk.
Prestanda: Acc 0–100 km/tim på 7,6 s. Toppfart 200 km/tim.
Förbrukning, blandad körn.: 8,1 l /100 km. CO2-utsläpp: 192 g/km.
Konkurrenter: Finns inga – än.
Vad nytt? Ansiktslyft hybrid-suv från Lexus.
För vem? För den miljövänlige som behöver fyrhjulsdrift.
Bra köp? Lexus hybrid-suv är snål och bekväm men är mer att betrakta som lyxbil än jeep.
Plus: Snål för sin storlek, smidig i stadstrafik, bekväm.
Minus: Dyr.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det som glöms att berätta är Lexus rx400h s problem med 12v batteriet som lätt laddas ur efter 5dgr och då blir bilen stående.Det talas inte om att bildäck slits ut 50% fortare.Varför? Detta finns väl omnämnt i de canadensiska lexus forum.
Det finns starkare 12v startbatteri att köpa till Rx400h från tex Varta för runt 1000kr om bilen ska parkeras längre perioder. Vi servar ett par Rx400h på mitt jobb och har så gjort i några år, i en av dom har vi bytt det lilla 12v startbatteriet men det är också det enda som gjorts åt bilarna, i övrigt inte ett fel på någon av bilarna utan enbart servicear.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.