Nästa artikel
Provkörning: Lexus IS 300h (2013)
Provkörning

Provkörning: Lexus IS 300h (2013)

Publicerad 2 augusti 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Lexus, vinnaren i årets upplaga av AutoIndex, spänner bågen hårt med nya IS 300h. Hybriddrift och miljöbilsklassningen ska sexdubbla modellens försäljning. Vi har provkört.

Sedanmodellerna i mellanklassen har vuxit påtagligt under de senaste åren. Från att ha varit ganska trånga i baksätet klarar nu bilar som BMW 3-serie, Mercedes C-klass och Audi A4 att uppfylla hela familjens transportbehov.

Lexus vill inte vara sämre och nya IS har blivit åtta centimeter längre, varav sju cm hamnat mellan hjulaxlarna och särskilt kommit baksätet till del. Lexus hävdar att baksätespassagerarnas knäutrymme nu är bäst i klassen.

IS kommer i två versioner, IS 250 med V6-motor på 207 hk samt hybridmodellen IS 300h med en total uteffekt på 223 hk. Hybriden beräknas blir storsäljaren i Sverige. En bidragande orsak till det är den mycket låga deklarerade förbrukningen på 0,43 liter per mil vid blandad körning vilket ger ett koldioxidutsläpp på 99 g/km. Det innebär att bilen är miljöbilsklassad enligt det senaste reglementet. Viktigt inte minst för företag som enbart tillåter miljöbilar som tjänstebilar.

Hybridsystemet består av en fyrcylindrig direktinsprutad bensinmotor, en elmotor och ett nickel-metall-hydrid-batteri. Upplägget liknar det i en Toyota Prius men här är komponenterna kraftfullare för att kunna ge högre prestanda.

Lexus har inte frestats av att ersätta batteriet med den nya typen av litium jon-batterier man bland annat använder i Toyota Prius+ och Prius plug-in. ”Vi får tillräckligt goda prestanda ur det här”, säger Lexus. ”Vi har erfarenhet från fler än fem miljoner batterier av den här typen. De är oerhört driftsäkra och det var en viktig faktor för oss.”

Som vanligt när det gäller Toyota/Lexus hybridsystem så handlar det om en fullhybrid. Lexus IS 300h kan gå enbart på el i låg fart och på korta sträckor (upp till 1,5–2 km) men det normala är att bensin- och elmotorn samarbetar.

Grundprincipen är att elmotorn hjälper till och driver på vid acceleration. När man motorbromsar tas en del av rörelseenergin tillvara, lagras som elektrisk energi i batteriet och hjälper sedan till att driva bilen när det blir dags att sätta fart igen.

Vid pressvisningen talar Lexus representanter om hur sportig nya IS blivit. Det är en sanning med modifikation. IS 300h är fortfarande främst en komfortabel glidare. Fjädringen  är mjukt avstämd och motorljud och vindbrus väl dämpat.

Designen är spektakulär och i standardutrustningen ingår det mesta. Bland annat en mindre lyckad finess i form av elektroniskt motorbrum. Lyckligtvis går det att stänga av! Interiören är på det hela taget snygg och proper. Undantaget är den lite klumpiga ratten. Konstruktören har tvingats sätta dit osedvanligt tjocka ekrar för att få plats med ansamlingen av knappar. Visst är det smidigt att ha kontrollerna för ljudanläggning, den adaptiva farthållaren, telefonen, färddatorn med mera på fingertoppslängd men det förtar lite av känslan.

Tidigare har baksätets ryggstöd varit fast monterat i Lexus hybridsedaner. En fällbar konstruktion har inte fungerat då batteriet suttit i vägen.  I och med att batteriet numera är placerat under bagagerumsgolvet, har man inte bara vunnit volym och förbättrat viktfördelningen utan också ökat bilens praktiska användbarhet.

Till skillnad från många andra hybrider får också Lexus IS dra släpvagn. Visserligen är bilen bara godkänd för 750 kg dragvikt men det räcker i alla fall för att koppla på en liten kärra och köra till tippen. Säkerhetsmässigt har nya IS genomgått ett lyft och kan numera utrustas med aktivt säkerhetssystem med autobroms för 9 900 kr.

Diskutera: Vad tycker du om Lexus IS 300h?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Lexus IS 300h Eco

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Relaterade bildspel

Lexus IS 300h Eco

PRIS, FRÅN KR: 342 300.

MODELL: 5-dörrars, 5-sitsig sedan.

SÄLJSTART: Juni.

MÅTT, CM: L 466/B 181/H 143.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 620.

MAX DRAGVIKT, KG: 750.

MOTOR: Fyrcylindrig bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar. 16 ventiler. 2 494 cm3, 181 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 221 Nm från 4 200 v/min. Elmotor 143 hk. Vridmoment 300 Nm. Sammanlagd uteffekt 223 hk.   

KRAFTÖVERFÖRING: Elektroniskt styrd CVT. Bakhjulsdrift.  

PRESTANDA: Toppfart 200 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,3 s.

FÖRBRUKNING: 4,3 l/100 km.

CO2-UTSLÄPP: 99 g/km.

KONKURRENTER: BMW 320d, Mercedes C-klass, Audi A4, Volvo S60.

VAD NYTT? Helt ny bil och Lexus första fullhybrid i klassen.

FÖR VEM? Den som prioriterar komfort framför sport.   

PLUS: Komfortabel, snål, många finesser.

MINUS: Fånigt elektroniskt motorljud – tur att det går att stänga av!

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-08-02 09:53
Roger Skagerström

Riktigt köttig interiör! Utsidan däremot ser mest konstig ut. Inte sett den rakt bakifrån innan men det var ingen lysande vinkel det heller... :P

#2 • Uppdaterat: 2013-08-02 09:57
saabnisse

Jag tycker att det är trevligt att den hemska grillen som jag vänt mig mot tidigare nu blir nedtonad av nummerplåten.
Sällan har väl en nummerplåt gjort mer för utseendet än här.
För övrigt är det säkert en trevlig bil som jag tänker provköra, den verkar ge det som för mig är väldigt värdefullt, nämligen en tyst komfortabel färd.
När det sedan gäller varvtalsmätaren-vad har den för funktion och till vilken nytta?

#3 • Uppdaterat: 2013-08-02 10:01
Hackenbush

Kunde varit snygg om det inte vore för den hemska fronten.

#4 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Lexus har som vanligt svårt att få till en sober design som matchar prislappen, även om denna är ett fall framåt, men en vanlig Mazda 6 ser exklusivare ut än vad någon Lexus gör...
Kanske de borde snegla lite mer på tyskarnas formspråk även om det tar emot :-)

#5 • Uppdaterat: 2013-08-02 11:06
S Wonder

Verkar ju mycket konfortabel. Märkligt dock att den inte förmår dra mer än 750 kg, med så stark motor. Det är visserligen 750 kg mer än Prius, men ändå... Varför ska det vara så svårt att konstruera hybrider med normal dragkapacitet.

#6 • Uppdaterat: 2013-08-02 14:16
Focus

Ser ut att vara påkörd av en lastbil bakifrån, framifrån ser den ut att ha tappat något.

#7 • Uppdaterat: 2013-08-02 15:05
Kandidat

Och hur är den att köra??? Det kunde han ha skrivit lite mer om tycker jag.

#8 • Uppdaterat: 2013-08-02 16:58
Draxon

Bakifrån är ju inte bara lik utan en ren ripoff av BMW 5 serie. Framifrån är den helt galet överdesignad, man lär ju iofs känna igen den.

#9 • Uppdaterat: 2013-08-02 18:30
laketwig

Provkörde den förra veckan. Trevlig upplevelse på vägen, nästan lika bra som min BMW, och betydigt bättre än förra generationens IS (som jag har 6 års erfarenhet av). Det har ju klagats en del på CVT-lådan och visst, inte kan den jämföras i reaktion med en vanlig automat typ den 8-växlade som sitter i min BMW, men den fungerar riktigt bra så länge man inte pressar den för hårt, då den lider av en viss fördröjning.

Som vanligt med Lexus håller inredningskvaliteten hög klass och stolarna är mycket bekväma. Vad man sen tycker om utseendet är givetvis en smaksak. Från sidan och bakifrån är den klart snygg, men grillen angränsar till vulgär (även med nummerskylt ... :-)). Smaksak som sagt och man vänjer sig kanske. Lätt att identifiera i alla fall om man möter en.

Hade den presenterats för ett år sedan kunde det ha blivit en istället för BMW'n, men nu sitter jag nog nöjd ett par år till.

#a • Uppdaterat: 2013-08-02 22:57
Erlandson

Jag håller med "S Wonder", dåligt att den inte får dra mer med så kraftig motor.
Vad det gäller grillen så får man väl skaffa en bred plåt att sätta bakom nummerskylten och lacka i bilens färg, då kanske den ser lite bättre ut.
Bakdelen ser bara löjlig ut med den där konstiga puckeln!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.