Terrängbilar brukar bli utskällda som miljöbovar för sin höga bränsleförbrukning och dito utsläpp. Land Rover har planer för att sänka förbrukning och utsläppsvärden radikalt på de nuvarande rätt törstiga modellerna.
Inom några år kan koldioxidutsläppet på en stor Range Rover mer än halveras och bli så lågt som 140 gram per kilometer. Det är i nivå med dagens Nissan Micra. Det ska ske bland annat med elmotorer i kombination med dieselmotorer.
Samtidigt ska en Land Rover Freelander nå en utsläppsnivå av 100 gram per kilometer. Ett första steg på vägen dit är att införa start/stop-system, som gör att utsläppen sjunker från 194 till 179 gram per kilometer. Land Rover är först ut bland suvarna med start/stop-teknik.
Vi provkörde i de centrala delarna av London, en stad som präglas av riktigt trafikkaos. Där gör start/stop-systemet nytta.
Systemet stänger automatiskt av motorn när bilen står stilla vid exempelvis rödljus. Det enda föraren behöver göra är att trycka ned kopplingen, så stängs motorn av.
När bilen ska starta igen, behöver föraren bara trycka ned kopplingen för att motorn automatiskt ska gå igång. Motorn startar direkt utan fördröjning och det är bara att köra iväg.
Adjö till tomgångskörning
Fördelarna är uppenbara. Det blir inga avgaser alls när bilen står stilla. Säg adjö till tomgångskörningen som slukar onödigt bränsle. I blandad körning är skillnaden i förbrukning dock inte särskilt stor.
Land Rover uppger att start/stop-teknologin sänker förbrukningen från 7,5 till 6,8 liter per 100 km. Men det är i stadstrafiken som start/stop firar triumfer. Där kan förbrukningen sänkas rejält, så mycket som 20 procent enligt tillverkaren.
I vissa situationer stannar motorn inte trots att kopplingen trycks ned. Det kan gälla om klimatanläggningen jobbar på högvarv. Men att lyssna på cd eller radio går alldeles utmärkt även om motorn är tillfälligt avstängd.
Start/stop-systemet fungerar inte om det är varmare än 28 grader eller kallare än fyra minusgrader. Det är ett klart minus för vårt klimat.
En mängd tekniska förändringar har gjorts i motorn för att göra start/stop-systemet möjligt. Bland annat ska startmotorn tåla tre gånger fler starter än annars. Koppling och batteri ska också tåla en högre belastning än tidigare.
Vid vanlig körning ingår också en växlingsindikator där en pil på instrumentbrädan visar om föraren bör växla upp eller ned för att köra så snålt som möjligt.
Start/stop-systemet kommer att vara standard i Freelander med dieselmotor och manuellt växlad låda. Väljer köparen automatlåda eller bensindrift finns systemet inte ännu att tillgå.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Land Rover Freelander TD4-eBetyg
Pris, kr från: 338 200.
Modell: Femdörrars suv.
Säljstart: Mars 2009.
Mått, cm: L 450/B 190/H 174.
Tjänstevikt: 1 845 kg.
Max släpvagnsvikt: 2 000 kg.
Markfrigång: 21 cm.
Motor: Fyrcylindrig diesel på 2 179 cm3.
Max effekt 152 hk vid 4 000 v/min. Max
vridmoment 400 Nm vid 2 000 v/min.
Prestanda: 0-100 km på 11,7 s. Toppfart 181 km/tim.
Bränsleförbrukning: 6,8 l/100 km blandad körning.
CO2-utsläpp: 179 g/km.
Konkurrenter: Volvo XC60, Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLK, Subaru Forester med flera.
Vad nytt? Start/stop-system som ska sänka förbrukningen.
För vem? De som behöver framkomlighet och komfort.
Bra köp? Ja, om kvaliteten håller i längden.
Plus: Köregenskaper, komfort, framkomlighet.
Minus: Högt pris, start/stop tveksamt i kyla, få återförsäljare.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.