Nästa artikel
Provkörning: Land Rover Freelander (2011)
Provkörning

Provkörning: Land Rover Freelander (2011)

Publicerad 31 januari 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Land Rover Freelander finns för första gången att köpa med tvåhjulsdrift. Men ett smartare val är fyrhjulsdrift och nya dieselmotorn på 190 hästar.

Alla biltillverkare vill pressa förbrukning och koldioxidutsläpp nedåt. Därför släpper Land Rover nu sin kompaktmodell Freelander med enbart framhjulsdrift – märkets första tvåhjulsdrivna bil någonsin. Med tvåhjulsdrift blir bilen snålare och billigare. Det kanske lockar tjänstebilsköpare i England eller statusköpare i Kalifornien.

Vinner terräng
Men i Sverige tror importören att efterfrågan på framhjulsdrivna Freelander blir extremt liten. Baspriset blir strax under 300 000 kr och för 25 000 kr till får man fyrhjulsdrift. Om du är ute efter en tvåhjulsdriven bil så finns det mycket annat att välja för de pengarna.

Om man köper en tvåhjulsdriven Freelander missar man egentligen hela poängen med bilen. Det är när SMHI spår snökaos som Land Rover Freelander vinner terräng – både bokstavligen och bildligt.

Ett reglage kallat terrain respons ger möjlighet att ställa in bilens egenskaper för snö, lera, sand eller asfalt. Snöpulsning i 30–40 cm djup snö klarar Freelander galant. Fyrhjulsdriften från svenska Haldex ger också trygga vägegenskaper på vinterväg. Vi körde 140 mil i en väderlek präglat av ishalka och snökaos.

Som förare sitter man bekvämt med en tydlig instrumentpanel, trots mängden av knappar. Sikten är god med stora backspeglar och raka karosshörn. Det gör bilen mer lättparkerad än de flesta konkurrenter. Utrymmesmässigt tillhör Freelander de rymligare i klassen.

Starkare motor
Nytt för modellår 2011 är en lättare facelift med bland annat ny grill och stötfångare, nya bakljus och ändrade instrument. Fast mest intressant är ändå en starkare 2,2-liters dieselmotor som nu ger 190 hk istället för tidigare 152. Det gör inte Freelander till en GTI men gensvaret vid gaspådrag är rappare än förut.

Accelerationen 0–100 km/tim går till exempel nästan två sekunder snabbare. Den svagare motorn kommer dock fortfarande att finnas kvar som basalternativ.

För att vara en fyrhjulsdriven suv med stark motor är Freelander hyfsat snål. Visserligen är vår uppmätta förbrukning på 8,8 l/100 km klart högre är deklarerade 7,0 men bilen var knappt inkörd. Vinterkörning ger generellt sett också högre förbrukning.

Land Rover är betydligt dyrare än exempelvis asiatiska suvar, men de närmaste konkurrenterna från Audi, BMW, Mercedes och Volvo är inte heller billiga. En annan nackdel är glest återförsäljarnät, speciellt i landets norra delar.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Land Rover Freelander 2,2 aut 190 hk

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Land Rover Freelander 2,2 aut 190 hk

Pris, från: 377 000 kr (provbilen 479 000 kr).
Modell: Femdörrars suv.
Mått, cm: L 450, B 201, H 174.
Tjänstevikt: 1 805 kg.
Släpvagnsvikt: 2 000 kg.
Motor: Fyrcylindrig dieselmotor på 2 179 cc, max effekt 190 hk vid 3 500 v/min. Max vridmoment 420 Nm vid 1 750 v/min.
Bränsleförbrukning: 7,0 l/100 km blandad körning (8,8 ViB-prov).
CO2-utsläpp:  185 g/km.
Konkurrenter: Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLK, Subaru Forester, Volvo XC60.

Vad nytt? Facelift med starkare motor samt möjlighet att köpa enbart tvåhjulsdrift
För vem? Den som behöver god framkomlighet och komfort.
Bra köp? Freelander är utan tvekan en av klassens mest kompetenta bilar.

Plus: Framkomlighet, komfort, köregenskaper, sikt.
Minus: Högt pris, få återförsäljare.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-01-31 10:47
Wilhelm Tell

Lite dumsnålt att skippa 4WD, va? 25' är ju inte så mycket.

#2 • Uppdaterat: 2011-01-31 10:58
JohnCoffey (ej verifierad)

Väldigt få som har en bra anledning att ha 4wd, så det är bra tänkt av dom

#3 • Uppdaterat: 2011-01-31 11:00
Wilhelm Tell

Tvärtom, rätt puckat att inte ha 4WD, tänk dig en bil med enbart bromsar på två av hjulen...

#4 • Uppdaterat: 2011-01-31 13:10
SiggeN (ej verifierad)

Puckat är att betala 25 lök för något man inte behöver.

#5 • Uppdaterat: 2011-01-31 13:47
Svensson-Karlsson (ej verifierad)

4wd behövs alltid!

#6 • Uppdaterat: 2011-01-31 17:04
emellertid (ej verifierad)

"4wd behövs alltid"
ja om man bor på en bondgård och behöver köra ut gödsel på åkern.
På asfalt klarar de flesta bilister av att köra utan 4wd.

#7 • Uppdaterat: 2011-01-31 19:54
Onehp

Behöver man inte 4WD, så behöver man inte en sån här bil !!!

#8 • Uppdaterat: 2011-01-31 20:13
Roger Skagerström (ej verifierad)

Faktum är att om de monterade ordentliga diffspärrar, eller iallafall LSD på framhjulsdrivna bilar så skulle de flesta klara sig med det. Kanske bakhjulsdrivna också, de har dock andra nackdelar i snön. Jag har kört, parkerat och kommit iväg på gator med 15-20 cm snö med min framhjulsdrivna bil utan problem.

Men ska man dra släp, bo olägligt till eller liknande så är klart att behovet finns.

Eller så skaffar man sig en för att de är fräcka ;) Freelandern har vuxit en del sen den kom i mina ögon. Fast första varianterna såg ut som nån mesvariant av en Land Rover. Den här ser betydligt mognare ut.

#9 • Uppdaterat: 2011-02-01 17:07
Fanjunkaren (ej verifierad)

Freelander 2 är ju i princip Volvo XC60:s terrängående halvbror - de delar ju förutom bottenplatta även annan teknik. Det hör till saken att Volvo var med och utvecklade krockskyddet i F2:an (även bensinmotorn kommer från Volvo.).
I jämförelse med Mercedes ML, Volvo XC60 och BMW X3, som tillhör samma storleksklass är Freelander 2:an lika bekväm på vägen - men med betydligt bättre terrängegenskaper. Det verkar onekligen som att äktenskapet mellan Tata och Land Rover tillsammans med delar från Ford/Volvo/PSA är en lyckad kombination!

#a • Uppdaterat: 2011-02-02 19:53
Nils2 (ej verifierad)

Till Wilhelm tell

Alla bilar bromsar på fyra hjul, oavsett 4WD eller 2WD. Så en 4WD bromsar inte bättre än en 2WD.

Skulle inte vilja ha en bil utan 4WD, lågväxel och bra markfrigång

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.