I Sverige var det Volvo V70 Cross Country som 1997 satte fordonstypen på kartan. Sedan dess har det runnit ut en strid ström av ”Scout”-, ”Allroad”- och ”Active”-modeller på våra vägar. När Kia ger sig in i segmentet har de inte gjort det fullt så enkelt för sig. Enligt Kia är XCeed en del av Ceed-familjen, men likt den sportiga kombin ProCeed har XCeed begåvats med en unik kaross där bara framdörrarna lånas från Ceed.
Det är vindstilla, morgondimman hänger kvar i skogskanten, duggregnet får torkarna att intervallträna över vindrutan, löven virvlar upp bakom bilen när asfalt övergår till grus, termometern säger fem grader. Det är höst med stort H. Den här dagen på det norduppländska vägnätet är det svårt att tänka sig en lämpligare bil.
"Styrningen löper lätt med en vag känsla runt mittläget, men bilen är med på noterna även på vägens slingrigare partier."
Jämfört med vanliga Ceed har fjädersättningen mjukats upp något och XCeed rör sig följsamt mot underlaget, men det hade ändå varit intressant att se hur bilen skulle hantera däck med en mer komfortinriktad profil. Styrningen löper lätt med en vag känsla runt mittläget, men bilen är med på noterna även på vägens slingrigare partier.
Kia menar att de har arbetat på att sänka bullernivån. Spontant skulle jag säga att det stämmer, men det krävs en direkt jämförelse mot Ceed halvkombi för att avgöra hur det förhåller sig.
Med 440 centimeter är XCeed nära decimetern längre än Ceed. Den extra karossplåten har gynnat bagageutrymmet med 31 liter. Behöver man lasta mer fälls baksätet i 40/20/40- profil. Baksätena är likvärdiga. Den slanka taklinjen inkräktar inte nämnvärt på takhöjden. Baksätesdynan har ett för klassen bra lårstöd.
XCeed är först ut i Ceed-familjen med uppkopplade funktioner. En app håller reda på bränslemängd, var bilen är parkerad med mera. Självklart kan telefonen speglas till skärmen via Android Auto eller Apple Car Play. Telefonen tillåts använda hela skärmytan. Med Advance Plus-paketet kommer skärmbaserade mätartavlor. Med paketet (19 900 kr) följer även förarstödsystemen adaptiv farthållare med filhållningsfunktion, skyltavläsning, dödavinkelvarning, nyckellöst insteg och eluppvärmt baksäte.
Motorn serverar 140 bensinnärda hästkrafter. En trevlig bekantskap som i kombination med provkörningsbilens automatväxellåda (15 000 kr) gör en fullt adekvat insats. Under vintern kommer en laddhybridversion med drivlina från Kia Niro.
Prispåslaget till närmast jämförbara Ceed är 46 500 kronor. Det är i mesta laget. Ser man XCeed som en fristående modell mellan Ceed och Sportage verkar prislappen för Kias just nu mest kompletta modell inte lika skrämmande – tvärtom.
Diskutera: Vad tycker du om Kia XCeed?
Pris, från kr: 236 500.
Svensk lansering: Nu.
Mått, cm: L 440/B 183/H 148.
Markfrigång: 18 cm.
Bagagevolym, l: 426–1 378.
Tjänstevikt, kg: 1 450.
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinturbo. Fyra ventiler/cylinder. Volym 1 353 cm3. Max effekt 140 hk vid 6 000 v/min, max vridmoment 242 Nm vid 3 200 v/min.
Kraftöverföring: Tvärställd motor, 6-växlad manuell låda (alt. 7-växlad automat) framhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 200 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,5 s.
Deklarerad förbrukning: 6,8 l/100 km. CO2-utsläpp: 156 g/km.
Konkurrenter: Ford Focus Active, Mazda CX-30, Skoda Octavia Scout.
Plus: Smidigt insteg, kommer som laddhybrid, utrymmen.
Minus: Enbart framhjulsdriven, inte tystast i klassen.
Vad nytt? Ceed i skogsmulleversion.
För vem? Den som vill köra Kia men inte Ceed eller Sportage.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.