Nästa artikel
Provkörning: Kia Stinger (2018)
Provkörning

Provkörning: Kia Stinger (2018)

Publicerad 7 april 2018 (uppdaterad 13 augusti 2020)
Elegant coupéform och sportiga utsmyckningar lockar blickar.
Fyrcylindrig dieselmotor under huven gör Kia Stinger överkomlig för fler. Designen väcker uppmärksamhet men hård fjädring stör friden på långfärd.
Stinger är något helt nytt för Kia. Från att bygga bruksbilar med långa garantier som främsta säljargument har man gått till att även producera en lyxig GT-vagn för snabba bilutflykter till fjärran resmål. Liksom alla andra Kia har även Stinger sju års garanti. Återstår att se om det kan locka köpare även i denna klass.

Designen är väldigt lyckad, i alla fall om man vill synas. Provbilens pärlvita lack med ljusgrå skinninredning drar till sig många blickar. 
Formen visades första gången redan 2011 i konceptbilen Kia GT Concept som väckte stor uppmärksamhet på bilsalongen i Frankfurt. Många var tveksamma till om Kia verkligen skulle genomföra idén men förra året nådde Stinger GT marknaden. Med turboladdad V6:a på 370 hästkrafter blev Stinger snabb men en bränsleförbrukning på över en liter per mil samt en prislapp på över en halv miljon kronor avskräckte. 

"Ingen köper den här typen av bil för att den är praktisk men Stinger är tillräckligt rymlig för de flesta situationer."

Inte heller med 2,2 liters dieselfyra blir Stinger någon billig bil men utrustar man konkurrenterna till motsvarande nivå blir de ännu dyrare. Lägre förbrukning medför även att bränsletankens 60 liter räcker längre. Det kommer väl till pass på långa weekendresor genom Europa. 

På långresan gäller det dock att man kör på ganska fina vägar. Fjädring och stötdämpare är hårt satta vilket gör resan stötig när underlaget blir ojämnt. Köregenskaperna har tydligt prioriterats framför komforten. Det finns ett vred på den breda mittkonsolen där man kan välja en rad olika körlägen men elektroniskt kontrollerbar fjädring finns bara i Stinger GT med bensin-V6:a. Här i den enklare versionen påverkar körlägesväljaren enbart motorstyrningen, växellådan samt motståndet i ratten (man kan välja på trögt eller mindre trögt).  

Roligare blir det på mindre vägar. Köregenskaperna är utmärkta och fyrhjulsdrivningen gör bilen trygg även i sämre väglag där Stinger oftast är väldigt lättkörd. De breda däcken har dock en tendens att flyta ovanpå i snömodd. Dieselmotorn samarbetar fint med den standardmonterade åttastegade automatlådan. Motorn vibrerar en smula i lägre hastigheter men lugnar sig på högre varvtal. 

Ingen köper den här typen av bil för att den är praktisk men Stinger är tillräckligt rymlig för de flesta situationer. Bagageutrymmet under den stora halvkombiluckan är inte särskilt djupt men när baksätets ryggstöd är fällbart 60/40.  Baksätet är trångt. Låg sittdyna ger fällknivsställning för benen hos normallånga men trots det blir det trångt för huvudet.   

Kia Stinger är ännu inte krocktestad av Euro NCAP men säkerhetsutrustningen är omfattande. Adaptiv farthållare med autobroms som ser fotgängare är standard. I GT Line Plus ingår också döda vinkel-varnare samt lyx som elmanövrerade, ventilerade framstolar, läderklädsel och 360 graders parkeringskamera.

Diskutera: Vad tycker du om Kia Stinger?
Kia Stinger 2,2 CRDi AWD GT Line Plus

Pris, från kr: 453 800.

Säljstart: Säljs nu. 

Mått, cm: L 483/B 187/H 140.

Bagagevolym, l: 406–1 114.

Tjänstevikt, kg: 1 897.

Max släpvikt, kg: 1 500.

Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad dieselmotor med turbo. Volym 2 199 cm3. Max effekt 200 hk vid 3 800 v/min. Max vridmoment 440 Nm vid 1 750–2 750 v/min. 

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift. Åttastegs automatlåda. 

Prestanda: Toppfart 230 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,6 s. 

Deklarerad förbrukning: 6,4 l/100 km (NEDC). CO2-utsläpp: 169 g/km.

Konkurrenter: VW Arteon. Audi A5 SB. BMW 3-serie Gran Turismo.

 

Plus: Mycket utrustning, mycket design, körglad. 

Minus: Högt pris, brister i komforten, trångt baksäte.



Vad nytt? Dieselversion av Kias dräparcoupé.

För vem? Dieselvänner.    

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.