Nästa artikel
Provkörning: Kia Sportage 48V (2018)
Provkörning

Provkörning: Kia Sportage 48V (2018)

Publicerad 22 september 2018
Ett tränat öga kan se att stötfångare och grill gjorts om, de nya lyktorna med fyra ”iskuber” som varselljus märks desto tydligare.
Ett hybridsystem av mildaste sorten har stoppats in i uppdaterade Kia Sportage. Kanske sparar man lite bränsle men särskilt mycket eldrift ska man inte räkna med.
Färddatorn visar en bil och pilar som omvartannat byter riktning. Ena stunden är pilarna gula och riktade mot framhjulen, i nästa ögonblick är de blå och pekar mot ett batteri. Grafiken berättar att mildhybridsystemet i Kia Sportage är igång men utan att snegla mot pilarna är effekten inte helt enkel att urskilja.

Ordet mildhybrid är något att lägga på minnet, den förhållandevis enkla tekniken lär dyka upp i många bilar under kommande år. Biltillverkarna är piskade att minska utsläpp och förbrukning och då kan mildhybrid vara en lösning. I Sportage sitter en remdriven elmotor direkt på tvålitersdieseln och beroende på situation kan den fungera på olika sätt.
Att elmotorn ger ett krafttillskott vid acceleration märks inte alls, dieseln jobbar på som vanligt. Släpper man upp gaspedalen börjar elmotorn istället att agera generator och motorbromsar lite kraftigare än normalt för att ladda batteriet mellan bakhjulen.
 

"Åkkomforten är inget vidare, även på hyggligt underlag känns bilen stötig."

Bromspedalskänslan är också lite annorlunda, trycker man försiktigt blir det bara motorbroms. Håller man kvar foten på bromsen och hastigheten går under 30 km/tim kan bilen slå av dieselmotorn och fortsätta att rulla fram. Men det gäller just att hålla kvar, annars hoppar motorn igång med ett osnyggt ryck.

Sparar man bränsle då? Enligt Kia ska tekniken minska åtgången med upp till sju procent. Vår förbrukning efter några mils lugn körning stannade på 0,65 liter milen. Till att börja med finns mildhybridsystemet endast ihop med den starka tvålitersdieseln men nästa år ska det också kombineras med 1,6-dieseln.

Den andra nyheten är att Sportage fått ett litet ansiktslyft, bara 2,5 år efter den senaste modellgenerationen gjorde debut. Det handlar om små förändringar ute och inne och lite ny teknik, bland annat en ny pekskärm på åtta tum, 360-graderskamera, trötthetsvarnare och ett system som bland annat kan visa aktuella bränslepriser. Bensinvarianterna har fått partikelfilter, dieslarna ny avgasrening av typen SCR.

Vad som däremot försvunnit i samband med faceliften är strålkastarspolarna.
– Vi hade inte plats för spolare på den nya stötfångaren, förklarar produktchefen Véronique Cabral.

Provbilens välutrustade utförande kallas GT Line och det ska vara den sportigare versionen med 19-tumsfälgar och 
lite styvare fjädring. Åkkomforten är inget vidare, även på hyggligt underlag känns bilen stötig. 
I övrigt känner vi igen Sportage: trivsam förarmiljö med bra finish, bekväma framstolar, smidiga uttag för telefonladdning och för biltypen goda utrymmen både i baksätet och för bagage.

Diskutera: Vad tycker du om Kia Sportage?
Kia Sportage 2.0 CRDi mildhybrid AWD GT Line

Pris, från kr: 269 900 kr. Provkörda bilen 352 900 kr. 

Säljstart: September.

Mått, cm: L 449/B 186/H 164.

Markfrigång, cm: 17,2.

Bagagevolym, l: 439–1 428.

Tjänstevikt, kg: 1 672.      

Max dragvikt, kg: 1 900.

Motor: Fyrcylindrig turbodiesel, volym 1 995 cm3, max effekt 185 hk (136 kW) vid 4 000 v/min, max vridmoment 400 Nm vid 1 750–2 750 v/min.

Hybridsystem: 48 volts mildhybrid, 0,44 kWh batteri, 16 hk (12 kW) elmotor.

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, åttaväxlad automatlåda.

Prestanda: Toppfart 210 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,5 s.

Deklarerad förbrukning: 5,8 l/100 km, CO2-utsläpp 153 g/km (NEDC).

Konkurrenter: VW Tiguan, Hyundai Tucson, Nissan Qashqai, Toyota RAV4 med flera.

Plus: Viss bränslebesparing, utrymmen, förarplats, utrustning.

Minus: Begränsat hybridsystem, åkkomfort med GT Line, borttagna strålkastarspolare.



Vad nytt? Mildhybrid och mild ansiktslyftning.

För vem? Den som vill ha en kompakt-suv med lång garanti (7 år).

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.