Ordet mildhybrid är något att lägga på minnet, den förhållandevis enkla tekniken lär dyka upp i många bilar under kommande år. Biltillverkarna är piskade att minska utsläpp och förbrukning och då kan mildhybrid vara en lösning. I Sportage sitter en remdriven elmotor direkt på tvålitersdieseln och beroende på situation kan den fungera på olika sätt.
Att elmotorn ger ett krafttillskott vid acceleration märks inte alls, dieseln jobbar på som vanligt. Släpper man upp gaspedalen börjar elmotorn istället att agera generator och motorbromsar lite kraftigare än normalt för att ladda batteriet mellan bakhjulen.
"Åkkomforten är inget vidare, även på hyggligt underlag känns bilen stötig."
Sparar man bränsle då? Enligt Kia ska tekniken minska åtgången med upp till sju procent. Vår förbrukning efter några mils lugn körning stannade på 0,65 liter milen. Till att börja med finns mildhybridsystemet endast ihop med den starka tvålitersdieseln men nästa år ska det också kombineras med 1,6-dieseln.
Den andra nyheten är att Sportage fått ett litet ansiktslyft, bara 2,5 år efter den senaste modellgenerationen gjorde debut. Det handlar om små förändringar ute och inne och lite ny teknik, bland annat en ny pekskärm på åtta tum, 360-graderskamera, trötthetsvarnare och ett system som bland annat kan visa aktuella bränslepriser. Bensinvarianterna har fått partikelfilter, dieslarna ny avgasrening av typen SCR.
Vad som däremot försvunnit i samband med faceliften är strålkastarspolarna.
– Vi hade inte plats för spolare på den nya stötfångaren, förklarar produktchefen Véronique Cabral.
Provbilens välutrustade utförande kallas GT Line och det ska vara den sportigare versionen med 19-tumsfälgar och
lite styvare fjädring. Åkkomforten är inget vidare, även på hyggligt underlag känns bilen stötig. I övrigt känner vi igen Sportage: trivsam förarmiljö med bra finish, bekväma framstolar, smidiga uttag för telefonladdning och för biltypen goda utrymmen både i baksätet och för bagage.
Diskutera: Vad tycker du om Kia Sportage?
Pris, från kr: 269 900 kr. Provkörda bilen 352 900 kr.
Säljstart: September.
Mått, cm: L 449/B 186/H 164.
Markfrigång, cm: 17,2.
Bagagevolym, l: 439–1 428.
Tjänstevikt, kg: 1 672.
Max dragvikt, kg: 1 900.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel, volym 1 995 cm3, max effekt 185 hk (136 kW) vid 4 000 v/min, max vridmoment 400 Nm vid 1 750–2 750 v/min.
Hybridsystem: 48 volts mildhybrid, 0,44 kWh batteri, 16 hk (12 kW) elmotor.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, åttaväxlad automatlåda.
Prestanda: Toppfart 210 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,5 s.
Deklarerad förbrukning: 5,8 l/100 km, CO2-utsläpp 153 g/km (NEDC).
Konkurrenter: VW Tiguan, Hyundai Tucson, Nissan Qashqai, Toyota RAV4 med flera.
Plus: Viss bränslebesparing, utrymmen, förarplats, utrustning.
Minus: Begränsat hybridsystem, åkkomfort med GT Line, borttagna strålkastarspolare.
Vad nytt? Mildhybrid och mild ansiktslyftning.
För vem? Den som vill ha en kompakt-suv med lång garanti (7 år).
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.