Heter man Sportage i efternamn och har en utrustningsnivå som är döpt till GT-Line finns det en hel del att leva upp till.
Båda beteckningarna signalerar rappa, riviga och skojiga köregenskaper. Men – sorry, Kia – nya Sportage har inte så mycket att ge på den punkten.
Det kan vi konstatera efter den första provkörningen av bilen som gjordes på varierande spanska vägar i trakterna kring Barcelona.
Däremot är den nya Kia-suven både skön att åka i och smidig och trygg att köra. Och det är egenskaper som sannolikt är betydligt viktigare för de flesta köpare än den ”sportighet” som marknadsförarna så envist hänger fast vid när nya modeller ska lanseras.
Ljud- och fjädringskomfort håller en för biltypen hög klass och det gör även kvalitetskänslan och den elektroniska standarden. På de punkterna har Kia Sportage på allvar närmat sig de allra bästa konkurrenterna.
Säkerhetsnivån är en annan viktig förbättring. Bland annat är ett autobromssystem som fungerar både i stadstrafik och i högre hastigheter standard i alla modellversioner. Systemet detekterar inte bara andra bilar utan också fotgängare, men inte cyklister och andra oskyddade trafikanter.
Nya Sportage är redan testad i Euro NCAP:s krockprover och fick då högsta möjliga betyg.
En annan välgörande förbättring gäller sikten snett framåt och snett bakåt, som var direkt usel i den tidigare modellen. Genom smalare takstolpar och större rutor har den missen reparerats i nya Sportage.
Jämfört med sin föregångare har Kias nykomling också vuxit några centimeter på alla ledder utom höjden. Även kupémåtten har blivit generösare och två vuxna sitter numera bekvämt i baksätet, trots relativt långa personer i framstolarna. Ett extra plus får baksäteskomforten för den generöst justerbara ryggstödslutningen.
Lastutrymmet hör också till det som blivit större, men det handlar bara om några få volymliter och hjulhusen stjäl fortfarande irriterande mycket utrymme på bredden. En vettig praktisk ny finess är dock att insynsskyddet, när det inte används, kan förvaras i ett specialfack under det höj-/sänkbara lastgolvet.
Tekniskt är nya Kia Sportage i allt väsentligt så gott som identisk med koncernsyskonet Hyundai Tucson, som lanserades i höstas. Det är i stort sett bara karosslinjerna och en del inre designelement som skiljer bilarna åt – och så priset förstås. Där ligger Kian ett antal tusenlappar bättre till än sin sydkoreanska koncernsläkting, oavsett modellversion.
Den Sportage vi ägnade mesta tiden av provkörningen åt var ”tjänstebilsversionen” med 2-litersdiesel på 185 hk, fyrhjulsdrivning, automatlåda och högsta utrustningsnivån som går under beteckningen GT-Line. Det är också den versionen som blir först ut när den nya Kia-suven börjar säljas på den svenska marknaden nu i februari.
GT-Line innebär att bilen är kryddad med en hel del extra komfortdetaljer och kosmetiska finesser. Bland annat ingår 19-tumshjul, mattkromade lister lite här och var, läderklädsel, eljusterbara framstolar, elbaklucka, större mediaskärm (8 tum), dubbla utblås bak och lite annat smått och gott.
Lite senare – någon gång i mars – dyker de mer folkliga versionerna av nya Sportage upp hos Kia-handlarna. Då kommer även den enklare utrustningsnivån Komfort (som även den är ganska välmatad) att börja säljas.
Basversionerna av nya Sportage blir bensinaren 1.6 GDI på 135 hk och dieseln 1.7 CRDi på 115 hk. De finns från start bara med framhjulsdrivning och går inte att få med automatlåda. Vad de kommer att kosta var när detta skrevs ännu inte fastställt.
Tittar man på riktpriset för 2-litersdieslarna så har det ökat med över 25 000 kronor jämfört med motsvarande versioner av den tidigare modellen.
Bra att veta är att Sportage 2.0 CRDi GT-Line under de första månaderna säljs till introduktionspris som ligger betydligt lägre än riktpriset. En GT-Line med manuell låda är nedsatt med strax över 19 000 kronor och automatversionen med drygt 22 000 kronor. I båda fallen följer ett tvådelat öppningsbart panoramaglastak med på köpet. Inte så dumt...
Diskutera: Vad tycker du om Kia Sportage?
PRIS, FRÅN KR: 337 900.
MODELL: Femdörrrars kompakt suv.
SÄLJSTART: Februari.
MÅTT, CM: L 448/B 186/H 165.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 831.
MOTOR: 4-cyl. direktinsprutad turbodiesel. 1 995 cm3, 185 hk vid 4 000 v/min. 400 Nm från 1 750 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda. Sexstegad automat tillval för 14 000 kr.
PRESTANDA: Toppfart 210 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,5 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 5,9 l/100 km (man), 6,3 (aut).
CO2-UTSLÄPP: 154/166 g/km.
KONKURRENTER: Nissan Qashqai, VW Tiguan, Ford Kuga, Hyundai Tucson, Toyota RAV4, Mazda CX-5 m fl.
Vad nytt?
Det mesta, men tekniken delas med Hyundai Tucson.
För vem?
Den som gillar bekväma asiatiska kompaktsuvar.
Plus:
Åkkomfort, kvalitetsintryck, köregenskaper, autobroms standard.
Minus:
Osportig, trots namnet.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Japsen.
Precis så sa man förr om VW och Skoda.
Numera har folk inga som helst problem att hosta upp mer än så för just en VW eller Skoda. Nya biltillverkare har det svårt i början men Kia och Hyundai jobbar sig sakta uppåt och inom sinom tid så tycker ingen att det är konstigt att de kostar mer.
Om enda minuset är att den inte känns sportig så måste jag säga att det är en kanonbil!
Kia och Hyundai går från klarhet till klarhet.
Jag tror att denna bil kommer att följa sin föregångares fotspår och bli en storsäljare. Bensinversionen med awd och automat är högintressant.
Suv enligt modell 1a. Högintressant
Håller med AL, hur fasen skall en Suv kunna kännas sportig? Hög och gungig i kurvor kan aldrig kännas sportigt.
Håller med AL och Hacken. Högintressant.
Att ViB inte har "dyr" på minus måste ju innebära att man inte tycker att den är dyr i förhållande till vad man får. Visst, det är mycket pengar men jag skulle mycket väl kunna köpa en. Men jag inväntar bensinaren. Min dieseltid är över.
AL
Fyrhjulsdriften heter Dynamax All Wheel Drive
Den har låsbar diff.
http://www.serrakia.com/blog/how-does-the-kia-dynamax-all-wheel-drive-system-work/
Jag måste säga att jag är imponerad över vikten, 1831 kg på 448 centimeter... är det inte tyngre än XC60 (relativt längd)? En sådan här liten bil som väger minst 400 kg för mycket enligt mig. Riktigt onödiga utsläpp, man får hoppas priset avskräcker de flesta ifrån köp. Nä gott folk, detta är bara för mycket... så jädra onödigt! Antingen måste SUV's banta rejält men då kvarstår problematiken med det högre luftmotståndet.
Det avskräcker inte mig från köp. Jag inväntar bara bensinaren innan jag slår till.
För dyr.
Det finns en anledning till varför tex Skoda, Dacia och så vidare säljer mycket. Även en del av Kias andra modeller. Det finns helt enkelt en smärtgräns för vad gemene privatperson vill lägga på en ny bil. Men denna blir säkert poppis som förmånsbil och privatleasing.
En stilla fundering, varför har man ett större hjulhus på vänster sida?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.