Nästa artikel
Provkörning: Kia Soul 2014
Provkörning

Provkörning: Kia Soul 2014

Publicerad 20 maj 2014 (uppdaterad 20 maj 2014)
Kia Soul II är lika fyrkantig som tidigare, men rymligare och bekvämare.
Andra generationens Kia Soul är en spritt språngandes ny bil. Men för att upptäcka det krävs ett vältränat öga – de yttre formerna är minimalt förändrade.
Det var 2009 den kom, första upplagan av Kia Soul. Med sin utpräglat kantiga, men ändå snitsigt väldesignade kaross gav bilen snabbt ett ansikte åt uttrycket ”en kartong på hjul”. 
De fyrkantiga formerna lever i högsta grad kvar även i den nya modellen, som till det yttre är snarlik den gamla. Det är nästan så att man måste ställa bilarna bredvid varandra för att se skillnaden.
Men trots likheterna är Soul II en rakt igenom ny bil som inte har en plåtbit gemensam med den tidigare modellen. Däremot delar den all väsentlig teknik med Kia Cee’d, vars plattform den är baserad på.
Jämfört med sin föregångare har nya Kia Soul vuxit med ett antal centimeter på alla ledder, utom på höjden.

Även axelavståndet är förlängt och det har utnyttjats till att förbättra kupéutymmet. Det märks framför allt i baksätet, som numera är riktigt rymligt. Bagageutrymmet, en av den tidigare modellens svaga punkter, har också blivit större även om det fortfarande upplevs som ganska mediokert. Men det absolut största lyftet med nya Kia Soul är den rejält förbättrade fjädringskomforten. Bilen är betydligt mjukare och skönare att åka i än den stumt stötiga föregångaren. Även ljudisoleringen har blivit bättre och som helhet är nya Soul en avgjort bekvämare bil att. Dessutom är finish och materialval uppgraderade, vilket ger ett gedignare kvalitetsintryck. 
 
Däremot saknas
lite av det man brukar kalla körglädje. Därtill är bilen lite för sävlig i både styrreaktioner och gasrespons och lilla kurviga krokvägen är inte Souls favoritmiljö. Desto bättre fungerar den i stadstrafik. Kompakta yttermått och fin överblick från den upphöjda sittpositionen är egenskaper som är guld värda på stökiga tätortsgator. Bilens höga sittposition gör också insteget till en smidig operation. Den är bara att vända in ändalykten, så är man på plats.   
 
Nya Kia Soul tas från start bara in i en enda, mycket välutrustad version som drivs av en 1,6-liters bensinmotor på 132 hk. I priset, 199 900 kronor,  ingår mängder av komfortdetaljer. Några exempel är: panoramaglastak, ställbar styrning i tre steg, läderklädsel, parkeringskamera, elmanövrerad förarstol, automatisk klimatanläggning, 18-tumshjul på alufälgar och p-sensorer bak.
Det enda som finns att välja till är metalliclack, automatlåda och pianolackade skärmbreddare. Så när det gäller komfortutrustningen finns inte mycket att klaga på. Däremot kan det tyckas lite märkligt att en bil som lanseras år 2014 helt saknar modern säkerhetsutrustning, typ autobroms.
Nya Soul kan heller inte fås med diesel, det alternativet har valts bort av den svenska generalagenten. Men sent i höst kommer bilen i en ren elversion, Soul EV (provkörd i nr 5/14).

Diskutera: Vad tycker du om nya Kia Soul?
Kia Soul 1,6 GDi 2014 Limited edition

PRIS, FRÅN KR: 199 900.
MODELL: 5-dörrars högbyggd kombi.
SÄLJSTART: Mitten av maj.
MÅTT, CM: L 414/B 180/H 160.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 394.
MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinmotor. 1 591 cm3/132 hk/161 Nm.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda. Sexstegad automat finns som tillval.
PRESTANDA: Toppfart 185 km/tim (aut. 180). Acceleration 0–100 km/tim på 11,0 s (aut. 11,7).
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 7,3 l/100 km (aut 7,6)
CO2-UTSLÄPP: 170 g/km (aut. 176).
KONKURRENTER: Nissan Juke, Peugeot 2008, Renault Capture m.fl.

Vad nytt?
Hela bilen, även om det knappt syns.
För vem?
Den som vill ha mycket utrustning och hög sitt-position för pengarna.
Plus:
Generös komfortutrustning, lättkörd, bra trafiköverblick.
Minus: Ingen modern säkerhetsutrustning, osmart inredning, litet bagage.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-05-20 13:46
Raphael

En Fiat 500L Trekking 1.4 TJet har en 120 hästars bensinturbo och betydligt lägre startpris än denna Kia. Nu har den visserligen inte riktigt lika mycket utrustning från start, men även om man rustar upp den så blir det billigare än Kian. Dock så väljer jag hellre dieselmotorn till Fiaten, den har något högre utrustning från start än bensinturbon plus att den är snålare och mer ekonomisk i det längre loppet. Och så har ju Fiaten ett mer flexibelt och större bagageutrymme... Fiaten upplever jag mer familjevänlig och har ett utseende jag föredrar framför denna Soul som känns väldigt mycket som en pensionärsbil.

#2 • Uppdaterat: 2014-05-20 21:47
Leif Kavander

Eftersom jag är 60 plus.Föredrar jag Kia Soul.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.