Nästa artikel
Provkörning: Kia Soul (2012)
Provkörning

Provkörning: Kia Soul (2012)

Publicerad 16 februari 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Fyrkantig är ett begrepp som inte brukar plocka några pluspoäng vare sig det gäller människor eller bilar. Kia Soul är ett undantag.

Det är omöjligt att gå förbi designen när det gäller Kia Soul. Alla talar om den. När Volvo 740 lanserades på sin tid jämfördes den av en del råa typer med en container. Så var ska man då tro att formgivarna av Kia Soul hämtat inspirationen? Vi ställde den framför en container och minsann finns inte vissa likheter...?

Nä, nu ska vi inte vara elaka. Soul må liknas vid en kartong på hjul men det betyder i det här fallet att den är funktionell. Lätt att stiga i och ur, klart markerade hörn, bra med utrymme för förare och tre passagerare som alla har god sikt och imponerande takhöjd.

Däremot har inte skuffen fått del av utrymmet. Med baksätet i normalläge är utrymmet inte imponerande, bara 222 liter. Och med bakre ryggstöden nedfällda ryms blott 700 liter.

Förbättrad ljudkomfort
Kia lanserade Soul för tre år sen och har sedan dess sålt 46 000 exemplar i Europa. Nu kommer den i uppgraderad version. Designen är densamma bortsett från att fronten har fått den koncerngemensamma identiteten ”tiger nose”.

Det nya med Soul är för övrigt bland annat större luftintag i fronten, uppdaterat ljus fram och bak och så har den faktiskt vuxit på längden, 15 millimeter närmare bestämt. Dessa extramillimetrar har förlagts framtill för att ge plats för uppgraderade motorer.

Vi körde 1,6-litersdieseln som dessutom fått en sjätte växel i den manuella lådan. Föregångaren fick en del kritik för att den bara femväxlad, vilket ledde till ett störande motorsurr. Det problemet eliminerades med den sjätte växeln som bidrar till att sänka varvtalet i landsvägsfart.

Med dieselmotor är Soul 15 000 kronor dyrare än med bensin och de pengarna hämtar normalbilisten in på fem år tack vare lägre förbrukning. 128-hästarsdieseln uppges gå så snålt som 4,9 liter/100 km blandad körning men uppgiven förbrukning är som bekant bara en jämförsiffra. Trots stor försiktighet med gasen och ekonomiprogrammet aktiverat blev vår förbrukning 0.73 l/mil (färddatorn uppgav 0,63).

Ställbar ratt kostar extra
Inte bara motorljudet har sänkts, även ljudnivån i övrigt är förvånande komfortabel i Kia Soul. Med den formgivningen skulle man kunna misstänka att kupén fungerar som en resonanslåda men faktum är att man inte störs nämnvärt av vägljud heller.

Interiört är förändringarna modesta. Numera kan man få i alla fall få ratten inställbar även i längdled. Men det kostar eftersom den finessen ingår i komfortpaketet vars prislapp är 20 000 kronor extra.

Då får man å andra sidan rätt mycket annat som exempelvis uppgraderat ljudsystem, dimljus fram, parkeringssensorer bak, Bluetooth, nyckelfritt system (med startknapp), ACC och elinfällbara sidospeglar.

Diskutera: Vad tycker du om Kia Soul?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Kia Soul 1,6 CRDi EX Komfort

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Kia Soul 1,6 CRDi EX Komfort:

PRIS, FRÅN KR 194 900.

SÄLJSTART: I höstas.

MODELL: Femdörrars högbyggd kombi.

MÅTT (CM): L 412/B 179/H 166.

TJÄNSTEVIKT (KG): 1 429.

MOTOR: 4-cylindrig diesel. Volym 1 582 cm3. Max effekt: 128 hk vid 4 000 v/min. Max vridmoment: 260 Nm vud 1 900–2 750 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: 6-växlad manuell låda.

PRESTANDA: 0–100 km/tim på 10,7 s. Toppfart 180 km/tim.

FÖRBRUKNING: 4,9 l/100 km.

CO2-UTSLÄPP: 129 g/km.

KONKURRENTER: Skoda Roomster, Toyota Urban Cruiser, Suzuki SX.

Vad nytt? Motorer och adderad utrustningslista.

För vem? ”För människor med unga hjärtan” enligt Kia. Det lär betyda äldre.

Plus: Passagerarutrymme, in- och ursteg, interiör, ljudisolering.

Minus: Lastutrymme, ställbar ratt kostar extra, nio gram över miljöbilsgränsen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-02-16 11:04
Hackenbush

Vet inte vad jag skall säga, tycker att nästan 200.000 för denna bilen är i överkant till vad man får.

#2 • Uppdaterat: 2012-02-16 11:29
Mistro

Begriper inte varför man upprepar samma misstag med att tillverka en opraktisk bil med ett utseende av att inte vara det.
Förstår verkligen inte dem som betalar 200.000kr för denna bilen som inte ens är miljöklassad.

#3 • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

Fräck design men som alla koreaner ingen SOUL. Citroen C3 Picasso däremot är en bättre bil till ett lägre pris och har dessutom en själ.

#4 • Uppdaterat: 2012-02-16 14:25
Juppe (ej verifierad)

Synnerligen fult testexemplar på en annars ganska cool bil.
De större fälgarna är dock ett måste och bort med takräcket!

#5 • Uppdaterat: 2012-02-16 22:24
Pender

Ja, det vore synd om den blivit tystare. Men med de av Juppe efterlysta hjulen, kan den den nog låta lika illa som tidigare. (Den säljer uselt i Sverige. Mest beroende på obehagligt vägljud.)

#6 • Uppdaterat: 2012-02-17 08:49
Peter i Sydney

Alla de tre lådbilarna Kia Soul, Nissan Cube och Toyota Rukus säljer ganska dåligt här. Toyotan är mycket större och dyrare än de övriga men liknande forkgivning.

#7 • Uppdaterat: 2012-02-17 10:19
Mistro

Tyckte faktiskt inte att Soul väsnades så mycket,..men det beror ju så klart på vad man jämför med.
Största problemet tror jag är priset i förhållandet till utrymmena.
Bilen lanserades ju som en flirt till yngre köpare med b.la "discoljus" och bashögtalare men med detta paket blev som sagt bilen dyr.
Tror nog inte att särskilt många yngre köpte bilen ändå,..kanske bara p.g.a priset?

#8 • Uppdaterat: 2012-02-18 04:52
Peter i Sydney

80% av lådbilarna har sålts till pensionärer. De är höga och lätta att kliva in och ut ur. Nissan Cube är nog den man ser mest på stadens gator och torg. Men ingen storsäljare det heller. Om de säljs i det fjärran Sverige kanske Vi Bilägare skulle göra ett jämförelsetest.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.