På senare år har flera sparglada biltillverkare tagit bort duschfunktionen och nu gör Kia samma sak när suven Sorento får ett ansiktslyft efter tre år på marknaden. En uppdatering av den här sorten brukar innebära att bilen förbättras på ett par punkter – slopad spolning kan knappast räknas dit.
Den största nyheten är att en ny åttastegad automatlåda ersätter den tidigare sexväxlade. Växlingen går mjukt, nästan omärkbart vid lugn körning, och den större spridningen mellan stegen gör att motorn kan arbeta på optimalt varvtal. Enligt Kia hjälper lådan till att minska förbrukningen med någon procent.
"Nyheterna på insidan välter kanske inte kiosken men gör ändå viss skillnad."
Dieselmotorn hänger med sedan tidigare och den ger kanske inte blixtrande prestanda men känns stark och rätt i bilen. Lite surr vid gaspådrag kan man leva med. Den provkörda bilen var inte utrustad med senaste avgasreningen som kräver AdBlue/Urea men ett sådant system ska nu vara infört på Sorento. Detta medför en prishöjning på ungefär 10 000 kr, räknar den svenska importören med.
Provkörningen är kort men några snabba intryck hamnar i anteckningsboken: ”stor men inte så klumpig”, ”mjuk fjädring på nästan amerikanskt vis”, ”stötig över vägskarvar”, ”sköna fåtöljliknande framstolar”, ”bra finish i kupén”.
Nyheterna på insidan välter kanske inte kiosken men gör ändå viss skillnad. Nu finns en display till klimatanläggningen, färddatorn har fått ny grafik, och ratten har gått från tre till fyra ekrar. Den nya körlägesväljaren ställer in styrning och motorrespons i fyra lägen. Stöd för telefonspegling (Apple CarPlay/Android Auto) har också införts.
Automatisk nödbroms är standard men det finns många fler säkerhetssystem, bland annat ett som övervakar baksätet med ultraljudssensor, om ett barn blir kvarglömt ska bilen tuta och blinka med lamporna.
Sedan var det det där med priset: 459 900 kr!
Diskutera: Vad tycker du om Kia Sorento?
Pris, från kr: 459 900.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 480/B 189/H 169.
Markfrigång, cm: 18,5.
Bagagevolym, l: 605–1 662.
Tjänstevikt, kg: 1 953.
Motor: Fyrcylindrig dieselturbo, volym 2 199 cm3, max effekt 200 hk (147 kW) vid 3 800 v/min, max vridmoment 450 Nm vid 1 750–2 750 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, åttaväxlad automatlåda.
Prestanda: Toppfart 205 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,4 s.
Deklarerad förbrukning: 6,5 l/100 km (NEDC). CO2-utsläpp: 170 g/km.
Konkurrenter: Hyundai Santa Fe, Skoda Kodiaq, VW Tiguan Allspace, Mitsubishi Outlander med flera.
Plus: Utrymmen, åkkomfort, flexibel inredning.
Minus: Högt pris, ingen strålkastarspolning.
Vad nytt? Försiktigt ansiktslyft och åttastegad automatlåda.
För vem? Den som söker en bekväm suv med stora utrymmen.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.