Nästa artikel
Provkörning: Kia Sorento (2019)
Provkörning

Provkörning: Kia Sorento (2019)

Publicerad 9 februari 2019 (uppdaterad 11 februari 2019)
Omgjorda lampor, annat mönster i grillen och nya stötfångare. Kia har mest slipat på detaljerna.
Kia Sorento har fått sig en översyn med ett knippe nya funktioner och ny automatlåda – men vad hände med strålkastarspolningen?
Det låter bakvänt men strålkastarspolning är bara obligatoriskt på nya bilar om lyktorna lyser riktigt starkt (mer än 2 000 lumen). Man skulle kunna tro att rengöring är viktigare om ljuset är svagt men så är det alltså inte. Reglerna syftar istället till att minska bländningsrisken.

På senare år har flera sparglada biltillverkare tagit bort duschfunktionen och nu gör Kia samma sak när suven Sorento får ett ansiktslyft efter tre år på marknaden. En uppdatering av den här sorten brukar innebära att bilen förbättras på ett par punkter – slopad spolning kan knappast räknas dit.

Den största nyheten är att en ny åttastegad automatlåda ersätter den tidigare sexväxlade. Växlingen går mjukt, nästan omärkbart vid lugn körning, och den större spridningen mellan stegen gör att motorn kan arbeta på optimalt varvtal. Enligt Kia hjälper lådan till att minska förbrukningen med någon procent.
 

"Nyheterna på insidan välter kanske inte kiosken men gör ändå viss skillnad."

Provbilen har det nya utförandet GT Line, ett slags ”sportpaket” med tilltuffat utseende, några extra emblem, och rattpaddlar för den som hellre växlar manuellt, varför man nu skulle vilja göra det.

Dieselmotorn hänger med sedan tidigare och den ger kanske inte blixtrande prestanda men känns stark och rätt i bilen. Lite surr vid gaspådrag kan man leva med. Den provkörda bilen var inte utrustad med senaste avgasreningen som kräver AdBlue/Urea men ett sådant system ska nu vara infört på Sorento. Detta medför en prishöjning på ungefär 10 000 kr, räknar den svenska importören med.

Provkörningen är kort men några snabba intryck hamnar i anteckningsboken: ”stor men inte så klumpig”, ”mjuk fjädring på nästan amerikanskt vis”, ”stötig över vägskarvar”, ”sköna fåtöljliknande framstolar”, ”bra finish i kupén”.

Nyheterna på insidan välter kanske inte kiosken men gör ändå viss skillnad. Nu finns en display till klimatanläggningen, färddatorn har fått ny grafik, och ratten har gått från tre till fyra ekrar. Den nya körlägesväljaren ställer in styrning och motorrespons i fyra lägen. Stöd för telefonspegling (Apple CarPlay/Android Auto) har också införts.

Automatisk nödbroms är standard men det finns många fler säkerhetssystem, bland annat ett som övervakar baksätet med ultraljudssensor, om ett barn blir kvarglömt ska bilen tuta och blinka med lamporna. 

Med stolarna nere kan Sorento extraknäcka som flyttbuss. Passagerarstolen är elektrisk och styrs med knapparna längst fram i bild.

Bilens bakre region är full av praktiska finesser. Baksätet är skjutbart i längsled, stolsryggarna kan fällas elektriskt och de två extrasätena lyfts enkelt upp ur lastgolvet. Andra stolsraden är rymlig för vuxna, den tredje är mest tänkt för barn.
Sedan var det det där med priset: 459 900 kr!

Diskutera: Vad tycker du om Kia Sorento?
Kia Sorento 2.2 CRDi AWD AUT8 GT Line

Pris, från kr: 459 900.

Säljstart: Nu. 

Mått, cm: L 480/B 189/H 169.

Markfrigång, cm: 18,5.

Bagagevolym, l: 605–1 662.

Tjänstevikt, kg: 1 953.

Motor: Fyrcylindrig dieselturbo, volym 2 199 cm3, max effekt 200 hk (147 kW) vid 3 800 v/min, max vridmoment 450 Nm vid 1 750–2 750 v/min. 

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, åttaväxlad automatlåda.

Prestanda: Toppfart 205 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,4 s. 

Deklarerad förbrukning: 6,5 l/100 km (NEDC). CO2-utsläpp: 170 g/km.

Konkurrenter: Hyundai Santa Fe, Skoda Kodiaq, VW Tiguan Allspace, Mitsubishi Outlander med flera.

Plus: Utrymmen, åkkomfort, flexibel inredning.

Minus: Högt pris, ingen strålkastarspolning.




Vad nytt? Försiktigt ansiktslyft och åttastegad automatlåda.

För vem? Den som söker en bekväm suv med stora utrymmen.  

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.