Nästa artikel
Provkörning: Kia Rio (2011)
Provkörning

Provkörning: Kia Rio (2011)

Publicerad 8 september 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Med över 219 000 sålda bilar var Rio Kias tredje bästsäljande modell utanför Sydkorea förra året. Det var inte på något sätt svenska kunders förtjänst, bara 300 nyregistreringar. – Med nya Rio ska vi tiodubbla till 3 000 sålda i Sverige nästa år, säger Kia Motors svenske vd, Peter Himmer.

Småbilsklassen, B-segmentet, är den fjärde populäraste på den svenska bilmarknaden. Ett riktigt getingbo med bilar som Skoda Fabia, Renault Clio, VW Polo, Toyota Yaris och Ford Fiesta för att ta de fem mest sålda hittills i år.

Det är i det sällskapet fjärde generationens Kia Rio ska ta upp kampen. Efter en första provkörning blir budskapet till konkurrenterna: se upp!

Nya Rio tillverkas i Sohari, Sydkorea och lanseringen på svensk marknad sker i september. Först kommer de två bensinarna på 1,4 respektive 1,2 liter. Ett par månader senare är det dags för dieselversionerna på 1,4 liter och trecylindriga 1,1-litersmotorn.

Den sistnämnda är särskilt intressant eftersom den i sin snålaste variant bara förbrukar 3,2 l/100 km med ett CO2-utsläpp på blott 85 g/km, vilket är lägre än någon annan småbil på Europa-marknaden.

Rejäl ansiktslyftning
Tyvärr var inte snåldieseln tillgänglig vid provkörningen och eftersom Kia Sverige räknar med att 1,4-litersbensinaren ska stå för hälften av försäljningsvolymen, så blev det den vi rattade den första etappen av provkörningen utanför tiomiljonersstaden Söul.

Nya Rio är en positiv bekantskap sett till det mesta (utrymme, komfort, instrumentering, finish, detaljkvalitet…) utom, märkligt nog, effekten hos det största motoralternativet. Bilen kändes mer än lovligt orkeslös på låga varv och man fick sätta ner foten rejält för att väcka de 109 hästarna i 1,4-litersbensinaren.

Andra etappen bakom ratten i 1,4-litersdieseln blev en helt annan upplevelse. Pigg och dragvillig från start och det borde inte råda någon tvekan, omkring 10 000 kronors påslag för dieseln avskräcker inte.

Nya Kia Rio har fått sin form av tyske Peter Schreyer, som efter 26 år hos Audi/VW bytte arbetsgivare och blev designchef hos Kia. Schreyers målsättning att ge hela Kias modellprogram samma grundidentitet har varit framgångsrik. Schreyer har också gett Kias formspråk en rejäl och nödvändig uppdatering.

Rios målgrupp, yngre köpare av båda könen, ska välja bilen inte bara för dess design utan framför allt för de miljömässiga fördelarna med låga utsläpp och bra bränsleekonomi. Nya Rio är längre, bredare och lägre än föregångaren med bättre utrymmen både för passagerare och last. Trots det är vikten oförändrad. Det finns plats för 288 liter last och med bakre ryggstöden nedfällda (kan delas 60/40) får man ett nästan plant golv och plats för 923 liter.

De fyra motoralternativen är: 

» 1,4 liter bensin, 109 hk, 119 g/km CO2 och 5,1 l/100 km med stopp/start-system.
» 1,2 liter bensin, 85 hk, 109 g/km CO2 och 4,8 l/100 km med stopp/start.
» 1,4 liter diesel, 90 hk, 109 g/km CO2 och 4,1 l/100 km.
» 1,1 liter 3-cyl diesel, 75 hk, 85 g/km CO2 och 3,2 l/100 km med stopp/start och ECO.

ECO innebär att vikten reducerats med 36 kilo, bland annat genom att bilen i det utförandet saknar torkare/spolning och högtalare baktill. Specialdäck och spoilers för minskat rull- och luftmotstånd bidrar också till att sänka förbrukningen.

Måttlig förbrukning
Kias stopp/start-system kallas ISG och är tillval om inte generalagenten beslutar sig för att lägga till det i standardpaketet, vilket förstås påverkar priset uppåt. Men även utan ISG är förbrukningen måttlig.

Frånpriset på nuvarande Kia Rio är 131 900 kronor och enligt Peter Himmer ska den nya Rio inte bli nämnvärt dyrare. Den exakta prislappen är inte klar ännu och inte heller exakt vilken standardutrustning bilen får i Sverige. En lång tillvalslista inrymmer finesser som eluppvärmd ratt och stolvärme kopplad till AC.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Kia Rio, 1,4 D

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Kia Rio, 1,4 D

Pris: Ej prissatt.

Modell: 5-dörrars kombisedan.

Säljstart: September.

Mått, cm: L 405/B 172/H 146.

Motor: 4 cyl turbodiesel, 1 396 cm3, 90 hk vid 4 000 v/min. Max vrid 220 Nm vid 1 750–2 750 v/min.

Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, 6-växlad manuell.

Prestanda: 0–100 km/tim på 14,2 s. Toppfart 172 km/tim.

Bränsleförbrukning, bl körning: 4,1 l/100 km.

CO2-utsläpp: 109 g/km.

Närmaste konkurrenter: Skoda Fabia, Renault Clio, VW Polo med flera.

Vad nytt? Allt utom modellnamnet.

För vem? För miljömedvetna singlar och par.

Bra köp? Ja om prishöjningen blir rimlig.

Plus: Bränsleekonomi, utsläpp, säkerhet.

Minus: Prestanda blir ett offer för bränsleekonomin, orangea vägmätare syns dåligt.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-09-08 21:46
JarI Andersson (ej verifierad)

Kia är en låtsasjapan med diverse missar. Långt kvar än till japansk kvalitet. Ännu längre ifrån än Hyundai. Då kan man lika gärna köpa en trevligare bil, en Dacia.

Eller en begagnad japan med 1000 mil på mätarn till ett lägre pris än Kian.

#2 • Uppdaterat: 2011-09-08 22:30
kameo

En Dacia, tillåt mig skratta. Ta en kass fransk bil som Renault och tillverka den i öststaterna och döp en den till Dacia, groteskt fula är dom också.

Kan säga dig att japanerna får se upp med koreanerna, tyskarna är inte längre det stora hotet.

#3 • Uppdaterat: 2011-09-08 22:55
JarI Andersson (ej verifierad)

Skrattar gör endast sossar i Sverige som bara ser V70 och i vissa fall 9-5 kombi men är blinda när det gäller annat.

I europa är Dacia skitstora och kvaliteten slår Reanult då delarna är färre och beprövade.

I VW-älskarlandet Tyskland hamnar Dacia över VW i ägarundersökningar.

I Berlins hårda trafik förekommer Dacia logan som Taxi med flera år på nacken. En bil att lite på!

Dessutom är Dacia den bil med längst nybilsgaranti för företag.

Min chef köpte in Dacion redan år 2009 och jag gillar dem.

Och ännu mer fantasktiskt r att de ger mer för pengarna än man kan kräva. Om de varit halvdåliga hade det nästan varit förlåtligt.

Designen är dock en smaksak. Jag ser dem som vackra och enkelheten gör dem till en av få nya bilar med charm.

#4 • Uppdaterat: 2011-09-10 11:54
Mistro

Må så vara Jarl att det finns fördelar med Dacia inte minst prisbilden,..men varför måste du konsekvent racka ner på alla andra bilar?
Ibland känns det som att du faktiskt begriper något om bilar för att i nästa stund verka hjärndöd!
Var du glad över att ha hittat en billig favoritbil men snälla sluta med din osmakliga propaganda då den inte bidrar till något.
Angående Kia överhuvudtaget så är de här för att stanna och de säljer bilar som många vill ha... i rätt tid och till rätt priser och här kan vi verkligen prata om ett stort bilmärke ...( även om inte alla har förstått det )

#5 • Uppdaterat: 2011-09-10 22:46
Uno Lööv (ej verifierad)

Hemma i Tyskland ser man oftast en Dacia Logan snett, lyxigt, parkerad men gnistrande krom i grillen framför hufvudbyggnaden och verkligen passar in i miljön. En stilig bil som tar sig fram helt okej på ägorna. Att det är en billig bil stör ingen där.

#6 • Uppdaterat: 2011-09-11 10:05
Uno Lööv (ej verifierad)

Sandero/Logan må hvara några av få billiga, snåla bilar med vettig markfrigång.

Men i mitt inlägg menar jag givetvis Duster.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.