Små bilar är roliga att köra – inte minst nya Kia Picanto. Man har så att säga mer direktkontakt med både bil och väg.
Vi provkörde den nya lilla bästsäljaren på krokiga bergs-vägar och på motorväg utanför Barcelona i Spanien. Den följde snällt och lydigt med, som en väldresserad deltagare i Let’s dance, genom svängarna – och det var många böjar på den vägen!
Kia har lyckats bra med avvägningen mellan komfort och stabilitet. Picanto känns stabil och det är möjligt att den för modellen nya elektroniska vridmomentsfördelningen, som ska reducera understyrning, gjorde sitt till.
Styrningen är kanske väl lätt. Det känns som om den går i ett cityläge hela tiden. Men den är samtidigt direkt och reagerar lydigt utan hyss. På motorväg håller Picanto spåret bra och kräver inte irriterande småkorrigeringar.
Prestanda? Jodå, men med tre cylindrar, 67 hästar och 96 Nm är inte prio ett att det ska gå så fort som möjligt. Picano skjuter fart hyfsat från stillastående och i det lägre fartregistret. I motortvägsfart går fartökningen påtagligt långsammare och man växlar gärna ner till fyran eller försöker med trean. Då brummar motorn lite högre och acceleration går något snabbare. Poängen med Picanto är att man kan åka från punkt ett till punkt två, någorlunda billigt och komfortabelt.
Picanto mäter knappt 360 cm mellan stötfångarna. Precis som förra modellen. Axelavståndet är däremot en hårsmån längre och därför har Kia kunnat öka flera viktiga innermått med mellan 15 och 25 mm.
Det låter inte mycket men det har betydelse i en småbil.
Kia har lyckats fantastiskt bra med utrymmena. Jag är ganska lång men sitter helt okej bakom ratten och jag ryms hyfsat i baksätet också.
Kia kommer att sälja nya Picanto i utrustningsnivån Launch Edition. Det inbegriper bland annat autobroms (80–0 km/tim), bältespåminnare på alla platser, sju krockkuddar med den höger fram avstängningsbar, elinfällbara backspeglar med värme, färddator, liten LCD-display i den högt placerade förarskärmen, fjärrstyrt centrallås, fönsterhissar fram och bak, p-sensorer bak med mera. Det är med andra ord inte någon avklädd budgetversion.
Säkerhetsnivån har höjts betydligt jämfört med föregångaren. Det blir nog svårt att lyckas med fem krockstjärnor eftersom avancerade och dyra förarassistanssystem numera väger tungt.
1,25-liters fyrcylindriga motorn med 84 hästar kommer bara med automatväxellåda och 2018 introduceras 1.0 T-GDI en turbomotor på 100 hk. GT-Line är en designvässad version med mer utrustning, bixenon och tuffare 16-tums aluhjul.
Diskutera: Vad tycker du om Kia Picanto?
PRIS, FRÅN KR: Ej fastställt.
SÄLJSTART: Maj 2017.
MÅTT, CM: L 359,5/B 159,5/H 148,5.
BAGGAGEVOLYM, L: 255–1 010.
TJÄNSTEVIKT, KG: 935.
MOTOR: Rak trecylindrig bensinmotor på 998 cm3, två kamaxlar, 4 vent/cyl. 67 hk (49 kW) vid 5 500 v/min. Max vrid 96 Nm vid 3 500 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning med femväxlad manuell låda.
PRESTANDA: Toppfart 161 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 14,3 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 4,2 l/100 km. CO2-utsläpp: 97 g/km.
KONKURRENTER: Volkswagen Up, Toyota Aygo, Smart Forfour, Peugeot 108 med flera.
Vad nytt?
Hela bilen utom motorerna.
För vem?
Den som vill ha lägre bilkostnader.
Plus:
Nu med autobroms, välutrustad, snål motor, förvånansvärt rymlig.
Minus:
Har inte fotgängaridentifiering.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kia har nog tagit i lite väl mycket prismässigt för att den skall kunna behålla tätplatsen i A-segmentet.
Och nån infotainment a'la bilden ovan har jag inte lyckats upptäcka i "Launch Edition" - vilket dock fanns i den gamla modellen på slutet.
Du kan ju prova innan du uttalar dig så tvärsäkert, milkylainen. Inga som helst problem i normal tätortskörning och det fungerar hyggligt även på 90-väg. Det behövs inte 400 Nm för att ta sig fram i lagliga hastigheter på våra vägar med en liten bil.
Det beror på den låga vikten, behövs inte mer kraft. Stor skillnad att köra en bil som väger 1 ton istället för 2... speciellt utifrån ett energiperspektiv.
@ milkylainen
Ja man måste nog ha en hel del utväxling. Finns inte risken att bränsletörsten då blir högre med en så liten motor, jämfört med om bilen ifråga hade haft en mer rejäl spis (som kräver mindre hög utväxling) under huven?
@Styggavargen
Elbilar är riktigt törstiga då, ty de har ju inte precis någon låg vikt. Deras batteripack är erbarmligt tunga. Det skrivs ju en del om den extra tyngden som 4WD drar runt med men det är ju ingenting mot den extra tyngden som elbilar släpar på. Från TV: "E-Golf är drygt 300 kg tyngre än en Golf 1,4 TSI 125" Och detta även när "tanken" är tom :)
.
Nu är ju inte dessa sugmotorer de snålaste på marknaden så en liten turbo med samma cylindervolym och på säg 90 hk skulle antagligen gå att köra snålare. Men nu är det ju inte bara bensindropparna som står för bilkostnaden och f ö så är ju dessa billiga bilar klart mera ekonomiska att köra än de större - om de räcker för ens behov. Utväxlingen är inte nämnvärt annorlunda än i t ex den Focus 1,8 -07 som jag hade för några år sedan så inget speciellt på den sidan.
Dock snurrar motorn betydligt fortare än i t ex den Golf SV 1,2T som jag kör till vardags. Men jämfört med t ex gamla Mazda 3/323 så varvade också dessa rätt mycket men de gick ändå förhållandevis snålt i verkligheten. Så motorvarvet är nog inte hela sanningen när det gäller bränsleförbrukningen - i alla fall inte på sugmotorerna.
96nm maxvrid. Herrejäklar. Valfri gräsklipparmotor har väl mer vrid?
I såna här situationer ser jag verkligen elmotorn som en räddare. Fyfan för 96nm i maxvrid. Jag kan bara föreställa mig hur mycket man måste varva för att få bilen att röra på sig.
Pi: Nä det är klart. Men det är fruktansvärt lite. Måste ha ganska mycket utväxling för att den ska gå att köra, vilket jag gissar är fallet.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.