Nästa artikel
Provkörning: Kia Picanto
Provkörning

Provkörning: Kia Picanto

Publicerad 20 april 2004 (uppdaterad 8 maj 2014)
För 81 900 kronor får man en begagnad snöskoter. Vi hittade en Arctic Cat ZR 800 EFI, årsmodell -02, på nätet. Om två månader, när skotersäsongen är över, kan man köpa en splitter ny bil för exakt samma summa. Då gör nämligen koreanska Kia Picanto entré på den svenska bilmarknaden.

Det är något alldeles särskilt sympatiskt med en ny bil till ett lågt pris. Dessvärre brukar verkligheten göra sig på-mind ganska snart; man får vad man betalar för och när det handlar om lågprisbilar brukar det märkas främst på säkerhet, komfort, prestanda och faktiskt även på designen.

För att börja med det sistnämnda så skäms Picanto verkligen inte för sig även om smaken vore aldrig så delad. Den har formgivits av koreanen Kang Lee och resultatet är ett tufft formspråk och nio färger som ska tala till europeiska singlar i 25-30-årsåldern.

Picanto är 60-årsjubilerande Kias instegsmodell som ska visa vägen mot en dramatisk ökning av marknadsandelarna i främst Europa. Från totalt 127 000 sålda bilar 2003 till 300 000 under 2005. Redan i år räknar Kia med att sälja 43 000 Picanto, trots att produktionen startade så sent som andra veckan i februari. Därefter är årsproduktionen beräknad till 150 000 Picanto per år, varav drygt hälften för den europeiska marknaden.

Högt i tak

Först ut är varianten med en 65-hästars 1,1-litersmotor som Kia snabbproducerade 50 exemplar av under november-december till den internationella provkörningen i slutet av februari.

Under sensommaren kommer Picanto med enlitersmotor och 61 hästar och senare blir det även en dieselversion.

Den svenska importören har än så länge bara bestämt sig för att ta in 1,1-liters Picanto, LX och EX och lanseringen sker i maj.

LX får baspriset 81 900 kr  (bara tre märken i Sverige har lägre pris, Hyundai Atos, Daewoo Matiz och Suzuki Alto som alla ligger under 80 000 kr) och är standardutrustad med dubbla krockkuddar, stolsvärme, ABS (skivbromsar runt om) och centrallås. Den något dyrare EX har även sidokrockkuddar och AC som standard. Picanto finns både som fyr- och femsitsig. Till Sverige importeras endast den femsitsiga modellen som har nackstöd och trepunktsbälten på alla platser.

 Fem platser innebär dock inte att det är plats för lika många vuxna. Picanto är trots allt en 3,5-metersbil, vilket med automatik innebär vissa be-gränsningar i utrymmen.

Men fyra vuxna, om än inte alltför storvuxna, rymmer den. Det blir inte mycket plats över på längden men på höjden står sig Kias minsting gott. Det är högt i tak även i baksätet.
Fram sitter man riktigt bekvämt i lagom fasta stolar och med ratten inställbar i höjdled går det att få en fin körställning med bra sikt runt om.

Gott om fack

Interiören är prydlig med tydliga instrument och sätena kan fås i tre olika färgkombinationer; karossen finns som sagt i nio färger. Det är också gott om förvaringsfack och hyllor och en utdragbar låda under passagerarstolen.

Med ryggstöden uppfällda är bagageutrymmet 157 liter men fäller man ner dem (de är delbara 60/40) fyrdubblas utrymmet.

Den lilla motorn räcker för att ge Picanto, med en tjänstevikt på 852 kilo, hyggliga prestanda. Toppfarten anges till 154 km/tim och de utmärkta broms-arna får stopp på ekipaget från 100 km/tim på 41 meter.

Förbrukningen är en annan faktor som talar för Kias minsting: blandad körning ska enligt tillverkaren endast kräva 0,48 liter/mil. Koldioxidutsläppet är 119 g/km.

Köregenskaperna står inte riktigt i paritet med den tuffa looken. Picanto är framför allt diffus i styrningen och kräver ständig passning med ratten. Vägbullret gör sig påmint men vi har i ärlighetens namn kört avsevärt dyrare bilar som bullrat mera.

Kia Picanto säljs med tre års vagnskadegaranti och sex års rostskyddsgaranti. För att spara vikt, utrymme och pengar saknar bilen reservhjul. Istället levereras Picanto med en liten kompressor och en tub med tätningsmedel. En punktering kan på det sättet fixas på tio minuter, lovar tillverkaren.
 

Testad i Vi Bilägare nummer: 4/2004

Kia Picanto

Modell: 5-dörrars mini-MPV.

Pris: 81 900 kr. Längd/bredd/ höjd: 350/160/148 cm. Vändcirkel: 9,2 meter. Tjänstevikt: 852 kg. Totalvikt: 1 350 kg. Motor: Tvärställd 4-cyl, enkel överliggande kamaxel, 1 086 cm3, 3 v/cyl. Effekt: 65 hk (48 kW) vid 5 500 v/min. Prestanda: toppfart 154 km/tim, 0-100 15,1 sek. Bränsleförbrukning blandad körning: 4,8 l/100 km. CO2-utsläpp: 119 g/km. Garantier:tre års vagnskada, sex års rostskydd. Närmaste konkurrenter: Hyundai Atos, Daewoo Matiz, Suzuki Alto.



+ Pris, förbrukning, utrustning, förvaringsfack.

- Styrningen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.