Långa garantier och vettig utrustning i förhållande till priset har gjort Kia Cee´d populär. Till och med augusti i år låg modellen på femte plats i statistiken över nyregistreringar i Sverige. Och det redan innan den förväntade storsäljaren, kombiversionen av nya Cee´d, har lanserats.
Sommaren 2010 ledde jag Vi Bilägares stortest av den då nyss ansiktslyfta varianten av Kia Cee´d mot konkurrenterna i Golf-klassen. Tydligt var att Kia var ikapp och kanske också förbi i grenar som vägegenskaper, detaljkvalitet och utrymme.
Det som fanns kvar att jobba med var komforten. Gamla Cee´d var rejält bullrig på grov asfalt, fjädringen stötig och sätena hårda. Till råga på allt fick många förare aldrig till körställningen riktigt. Det var stört omöjligt att få avståndet mellan säte, pedaler och ratt att stämma.
Nu råder nya tider. Visst är fjädringen fortfarande åt det fasta hållet men den nya generationen Cee´d går betydligt komfortablare än sin föregångare. I alla fall gäller detta bilen jag får provköra, utrustad med 16 tumshjul. I det lyxigare utförandet ”Executive” ingår större 17-tums hjul vilket kan påverka komforten.
Sätena är bekvämare än förut och numera går det lätt att hitta en bra körställning. Ryggen känns pigg och glad även efter en dagstur på dryga 60 mil. Det kvarstår emellertid ett komfortproblem – Kia Cee´d tycker inte om grov asfalt!
Lyckligtvis fick jag möjlighet att köra nya Cee´d i Sverige och det krävdes inte många meter för att inse att på vår besvärliga asfalt är däcksbullret fortfarande störande högt.
Det är synd att Kia gjort den missen. För övrigt är nämligen nya Cee´d en riktigt trevlig bil. Den nya instrumentpanelen fungerar utmärkt. Instrumenten är tydliga och reglagen bra placerade. Visst innehåller ratten många knappar men med lite inkörning går det lätt att hantera alla funktioner. Plastmaterialens kvalitetskänsla har höjts ytterligare några snäpp och tillhör nu de bästa. Kupén känns rymlig.
I framsätet finns det gott om plats åt alla håll. Baksätets sittdyna är kort men takhöjden räcker för fullvuxna passagerare, även när bilen som vårt testexemplar är utrustad med stort, öppningsbart panoramaglastak (extrautrustning för 9 900 kr). Bagageutrymmet har tappat några liters volym men klarar ändå 528 liter, mer än de flesta konkurrenterna. I bagagerumsgolvet finns också en rad praktiska fack för småprylar.
Just detta exemplar drivs av den största dieselmotorn i programmet på 1,6 liter och 128 hk. Den deklarerade bränsleförbrukningen uppgår till 4,5 l/100 km. Motorn är ingen raket men en vettig vardagsmaskin som går mjukt och rimligt tyst. På modellprogrammet kommer också en mindre diesel på 1,4 liter/90 hk, samt två bensinmotorer, 1,4 l/100 hk respektive 1,6 l/135 hk. Den sistnämnda finns även i kombination med Kias första sexstegade dubbelkopplingslåda.
Finesser i form av klimatanläggning, bluetooth, farthållare och backvarnare ingår i ”Komfort”. Garantipaketet med nybilsgaranti i sju år eller 15 000 mil är standard för alla versioner. Koreanerna har varit duktiga på att lyssna, lära och förbättra sina produkter. Måhända har de även lyssnat på Vi Bilägares erfarenheter då vi på nya Cee´d hittar bland annat strålkastarspolning samt stora ark skyddande plastfolie som ska förebygga blästringsskador på karossen framför bakhjulen. Kanske har vi också Kias öra när det gäller bullret...
Detta oavsett kommer nya Cee´d SW att sälja som smör. Rimligt pris och rejäla garantier lär locka både nya och gamla Kia-ägare till bihallarna.
Diskutera: Vad tycker du om Kia Cee´d SW?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Kia Cee´d SW 1.6 CRDI KomfortBetyg
PRIS, FRÅN KR: 208 900.
MODELL: 5 dörrars, 5-sitsig kombi.
SÄLJSTART: Oktober.
MÅTT, CM: L 450/B 178/ H 148.
Axelavstånd, cm: 265.
TJÄNSTEVIKT, KG: Ej fastställd.
MOTOR: 4 cyl dieselmotor. Cylindervolym 1 582 cm3. Max vridmoment 260 Nm från 1 750 v/min. Max effekt 128 hk vid 4 000 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: 6-vxl manuell låda (6-stegs aut kostar 9 025 kr).
PRESTANDA: Toppfart 193 km/tim. Acc 0–100 på 11,2 s.
FÖRBRUKNING: 4,5 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 117 g/km.
KONKURRENTER: Volkswagen Golf, Ford Focus, Opel Astra, Chevrolet Cruze, Renault Megane, Peugeot 308.
Vad nytt? Ny generation av Kias storsäljare Cee´d.
För vem? För alla som prioriterar lång garanti framför låg ljudnivå.
Plus: Utrymmen, detaljfinnish, drivlina, garantier.
Minus: Bullrig på grov asfalt.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag tror att vi däremot kan lägga till två nya missar - åtminstone för hundägare och andra som lastar "grejer" (eller hundar),
Om jag har rätt info så saknas lastgaller - ska inte ens går att beställa till. Sen är bakre kofångaren tjusigt lackad. Ingent skydd, utan vovven kan enkelt trampa upp snygga repor vid passage in och ut ur skuffen. Platsfilm går att köpa till förvisso, men där är gamla Ceed mer oöm.
Jag har provkört 3 ggr på nya Kia Cee´d CRDI för olika återförsäljare, samma problem se nedan koppling. Det är ny instrumentpanel ser ut som polera piano blank. Ett problem när jag släpper lite upp kopplingspedal rullar sakta och hörs knackar "tickande" att hålla halv kopplingspedal. Har provkört många olika märke tveksam och det blir beställt en Renault Mégane dCi 110 är snygg, körgläjde, tyst, vibrationsfri, smidig och känner inte rycker i kökörning.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.