Nästa artikel
Provkörning: Kia Ceed Sportswagon (2018)
Provkörning

Provkörning: Kia Ceed Sportswagon (2018)

Publicerad 21 december 2018
Finns det inte ett lätt Mercedesdrag över bakpartiet? Visste ni att Kia tolkar Ceed som: ”Community of Europe, with European Design.”
Tredje generationen Kia Ceed har hoppat i kombikostymen och kan stoltsera med att vara den största Kia Ceed världen hittills skådat.
Landsvägen ringlar fram mellan åkerlapparna. Här och var syns traktorer kämpa med plogskär som vänder höststubben till och blottlägger nästa års jordar. En katt springer över asfalten. En ung ryttare leder sin häst längs vägrenen. Jag och skråkollegan i passagerarstolen diskuterar livets väsentligheter samtidigt som vi berömmer Kia för att man har gett Ceed en styrning som faktiskt säger något om underlaget och har ett chassi som inte gör bort sig även om föraren vänder kepsen bak och fram. Kort sagt, det är en strålande höstdag i norduppland. 

Ceed har lagt ut med 9,5 centimeter och karossen mäter nu totalt 460 centimeter lång. Bagageutrymmet är 97 liter rymligare än utgående modell och sportar nu klassledande 625 liter under insynsskyddet. På papperet är det 50 liter mer än salig Volvo V70. Insynsskyddet har ett eget utrymme under lastgolvet. En kul detalj är att även lastförskjutningsnätet har ett separat fack. Beroende på bilens utförande, ”Advance” eller ”Advance Plus”, är baksätet delbart i 40/60 eller 40/20/40 proportion. Utan att fälla baksätet är lastytan 107 centimeter lång, fälld 170 cm. Måttbandet säger att lasthöjden är 95 cm, bredden mellan hjulhusen är 105 cm. Hur siffrorna översätts till läskbackar får vi återkomma till längre fram.

Det finns två infällbara lastöglor i bakkant av bagageutrymmet men sanning och säga känns de inte helt förtroendeingivande. Lastförskjutningsnätets förankringspunkter i bagageutrymmets framkant skulle kunna tjänstgöra som fästpunkter men placeringen är avig. 
 

"Speciellt tyst är inte Ceed."

Initialt kommer Ceed med två motoralternativ. En trecylindrig enlitersmaskin på 120 hästkrafter samt en 1,4-liters fyra på 140 hästkrafter där den senare förväntas bli volymsäljaren. En vettig maskin med fin bottenstyrka och elasticitet. För 15 000 kronor ersätts den manuella växellådan av en sjuväxlad dubbelkopplings-automat. Under första kvartalet 2019 kommer motorutbudet att kompletteras med en fyrcylindrig dieselmotor på 136 hästkrafter. Med tanke på att diesel stundals har stått för omkring 95 procent av Ceed-försäljningen blir det intressant se hur den tas emot. Mot slutet av 2019 har Kia flaggat för någon typ av hybridisering. 

Instrumentering är redigt och tydligt med trevliga materialval. Väljer man ”Advance plus”- paketet för 9 900 kronor växer pekskärmen från 7 till 8 tum samtidigt som den kompletteras med navigation. När halvkombiversionen testades i ViB nr 12 konstaterade vi att bilen har blivit avgjort tystare än tidigare generationer. Det gäller även kombin, men speciellt tyst är inte Ceed. 

Som väntat levererar Ceed SW, precis som halvkombin, på en jämn och hög nivå. Om det sedan räcker till i konkurrensen får ett framtida test avgöra.

Diskutera: Vad tycker du om Kia Ceed Sportswagon?
Kia Ceed SW 1,4 T-GDI Advance (aut)

Pris, från kr: 199 900. 

Säljstart: Nu. 

Mått, cm: L 460/B 180/H 147. 

Bagagevolym, l: 625.

Tjänstevikt, kg: 1 452.

Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinmotor, 1 353 cm3, turbo. Max effekt 140 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 242 Nm vid 3 200 v/min.   

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sexväxlad manuell växellåda, alternativt sjuväxlad automatlåda av dubbelkopplingstyp (DCT).

Prestanda: Toppfart 206 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,4 s. 

Deklarerad förbrukning: 5,6 l/100 km. CO2-utsläpp: 127 g/km.

Konkurrenter: Ford Focus, Hyun-dai i30, Peugeot 308, VW Golf, m.fl. 

Plus: Fina utrymmen, bra baksäte, trevlig bensinmotor (1,4). 

Minus: Fjädersättningen kan upplevas hård, ljudnivå. 



Vad nytt? Ny generation Ceed kombi.

För vem? Många, Ceed är ett mycket populärt privatbilsköp   

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.