Nästa artikel
Provkörning: Jeep Wrangler (2018)
Provkörning

Provkörning: Jeep Wrangler (2018)

Publicerad 16 december 2018 (uppdaterad 17 december 2018)
Ättlingen till 1941 års krigsjeep. Varselljusen ute på framskärmarna avslöjar den nya modellen, här i färgen Firecracker Red.
Jeep Wrangler är både lätt att gilla och hopplös. Den senaste modellen är hårdare än det mesta och slår rekord i prishöjning!
Att hitta bilen på parkeringen har sällan varit enklare. Jeep Wrangler liknar inget annat. Just den här har två tilläggsnamn: Unlimited står för lång kaross och fyra dörrar, Rubicon betyder extra skogsmaskinsmässig.

Sprillans ny inifrån och ut säger Jeep att bilen ska vara. Ändå är det mesta som vanligt. Wrangler är fortfarande byggd på separat ram med stela axlar fram och bak – robusta grejer som klarar hårda tag.

Motorer och växellådor är dock nya och Jeep har bantat bort ungefär 100 kilo, bland annat genom att tillverka dörrar och baklucka av aluminium. Provbilen väger alltjämt 2,2 ton men förbrukningen ska vara 15 procent lägre än tidigare.

Oj så civiliserat, härifrån ser det nästan ut som en vanlig bil.

Handtaget på vindrutestolpen underlättar klättringen upp till förarstolen. Här finns mycket att titta på. Man sitter ovanligt nära den upprätta vindrutan och genom den ser man ut över den långa huven – en annorlunda och kul utsikt! Instrumentbrädan är lodrät och mellan stolarna sticker två spakar upp, den ena är växelväljaren och med den andra ställer man in fyrhjulsdriften.

Bekvämligheter finns det gott om, bland annat tvåzons klimatanläggning, rattvärme, backkamera, multimediasystem med navigation, stöd för Bluetooth och Apple Carplay, dödavinkelvarnare, och sjyst stereo med högtalare i taket. För en stund kan man nästan tro att detta är en vanlig modern bil.

När jag startar kommer jag att tänka på vad produktchefen Marco Pigozzi berättade:

– Vi har förbättrat terrängegenskaperna men framför allt har vi förbättrat egenskaperna på vanlig väg. Nu kan man använda Wrangler som vardagsbil.

Då måste man ha överseende med att bilen känns som en traktor. Det var länge sedan vi körde en ny bil med så vevig och lealös styrning. I låg fart får man ta i för kung och fosterland för att svänga. Fjädringskomforten är minst sagt bristfällig. Dieseln känns hyggligt stark men surrar högljutt och vibrerar osnyggt.

"En kul bil som garanterat inte är för alla men säkert helt rätt för vissa."

Hemma i USA säljs Wrangler med V6 och i motorutbudet finns även en mildhybrid men i Europa är fyrcylindriga bensinare och dieslar det som gäller.

Väl i landsvägsfart är Wranglern svajig och vindkänslig och att hålla rak kurs är hopplöst. Värst är ändå ljudet från de grovmönstrade terrängdäcken, redan vid 70 km/tim skriker gummit mot asfalten. En liten tröst är att de breda läderfåtöljerna är sköna att sitta i. 

Med tanke på allt oväsen kan man lika gärna plocka av taket, ”Freedom Top” som det heter i broschyren. Fyra snabbfästen lossar de två främre takbitarna. Det går också att beställa bilen med tygtak, antingen manuellt avtagbart eller elmanövrerat. Även dörrarna går att avlägsna, bort med tre skruvar, koppla ur kablarna och haka av. Kom dock ihåg att sidospeglarna försvinner och att dörrlös körning på allmän väg är olagligt.

Precis som på den klassiska krigsjeepen går också vindrutan att fälla framåt, en finess som U.S. Army använde för att frakta bilar över Atlanten i låga trälådor.

Baksätet har väldigt kort dyna och man får inte vara alltför lång för att åka bekvämt. Bagageutrymmet är större än tidigare men inte så brett. En titt i utrustningslistan visar att autobroms saknas.

Vi försöker hitta eländiga skogsvägar men det som bjuds är, tyvärr, mest en gäspning för Wranglern. Skyddsplåtarna under är aldrig nära att ta i och vi behöver inte använda lågväxeln för krypkörning över hinder. De elektroniska differentialspärrarna fram och bak och den urkopplingsbara krängningshämmaren på framaxeln ger en ostoppbar känsla – men hur ofta behövs de egentligen?

Smutsa ned bilen gör vi dock och då är det ju praktiskt att inredningen är vattensäkrad upp till startknappen. Överdelen av instrumentbrädan ska man vara försiktig med, annars är det bara att gå loss med slang eller högtryck. Dräneringsventiler finns i golvet.

Wrangler säljs i flera utföranden: Sahara är mest väganpassad, Rubicon mest terrängtuff, och de finns antingen med tre eller fem dörrar. En pickupvariant är på väg.

2017 kostade Wrangler Unlimited Rubicon 409 900 kr – nu kostar samma version 150 000 kr mer! En helt obegriplig och orimlig prishöjning. Två års nybilsgaranti och sju års garanti mot genomrostning ingår i alla fall.

Trots tillkortakommanden kan vi inte låta bli att gilla Wranglers starka karaktär. En kul bil som garanterat inte är för alla men säkert helt rätt för vissa.

Diskutera: Vad tycker du om Jeep Wrangler?

Högtryckstvätta insidan? ”Waterproof” säger manualen.

Jeep Wrangler Unlimited Rubicon

Pris, från kr: 559 900.

Säljstart: Nu.

Mått, cm: L 493/B 189/H 185.

Markfrigång, cm: 25,2.

Bagagevolym, l: 548–1 059.

Tjänstevikt, kg: 2 207.

Max dragvikt, kg: 2 495.

Motor: Fyrcylindrig dieselturbo, volym 2 143 cm3, max 200 hk vid 3 500 v/min, max vridmoment 450 Nm vid 2 000 v/min.

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, åttastegad automatlåda.

Prestanda: Toppfart 160 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,3 s.

Deklarerad förbrukning: 7,9 l/100 km. CO2-utsläpp 206 g/km.

Konkurrenter: En ny Land Rover Defender ska komma 2020.

Plus: Närmast ostoppbar, modernare än tidigare.

Minus: Orimlig prishöjning, primitiv på vanlig väg.



Vad nytt? Helt ny modell, även om den ser ut som tidigare.

För vem? De senaste åren har den svenska försäljningen legat på 100–200 bilar per år.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.