Den första generationen av Jeep Grand Cherokee visades i början av 90-talet. Förra generationen såg dagens ljus 2005 och nu är det dags för en ny modell. Jämfört med föregångarna är den tydligt förbättrad på flera punkter.
Främst märks stadigare väghållning. Nya Grand Cherokee är inte alls lika gungig på vägen som föregångarna. Förklaringen är individuell hjulupphängning istället för stela axlar som tidigare. En hel del chassiteknik har ärvts från tidigare koncernsyskonet Mercedes ML.
En annan förbättring gäller baksätet. Benutrymmet har blivit större och sittdynans vinkel är behagligare än tidigare. Ryggstödet går också att luta bakåt. Även bagageutrymmet har blivit större. Förarplatsen ger också ett mer påkostat intryck, med bland annat elvärme i ratten. Det är en uppskattad finess vintertid. Komforten i framstolarna är mycket god.
En annan nyhet är Select terrain, ett reglage som koordinerar gaspådrag, fjädring och växellåda för bästa grepp på olika underlag. Fem olika lägen finns: sand/lera, sten, snö, sport eller automat. I sportläge är bilen mest bakhjulsdriven, i snöläge driver bilen 50/50 mellan hjulaxlarna. Systemet liknar det som finns i huvudkonkurrenten Land Rover.
Höj- och sänkbar luftfjädring är en nyhet som först kommer på V8-modellen. I två lägen kan bilen höjas för besvärlig terräng. I sitt högsta läge blir markfrigången hela 27 cm. Två olika 4WD-system finns, mest påkostad är V8:an med elektronisk diffspärr i bakaxeln.
Diesel till sommaren
Vi provade Jeepens terrängförmåga genom att klättra uppför och nedför branta sandbackar och pulsa fram genom djup snö. Offroadegenskaperna är minst lika bra som hos föregångarna.
En fördel med V8:an är dess högre dragkapacitet, 3 500 kg på släp ska den klara. V8-motorn på 5,7-liter ger också kvickare prestanda än V6-motorn på 3,6 liter. Men det sker till priset av högre förbrukning.
V8-motorn slickar i sig minst 1,4 liter per mil. Ändå har förbrukningen sänkts genom att V8:an ibland kan stänga av hälften av cylindrarna om inte kraften utnyttjas.
Till sommaren kommer en dieselmotor, utvecklad av huvudägaren Fiat. De flesta köpare i Sverige väntas välja dieselmotorn.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Jeep Grand CherokeeBetyg
Pris, kr från: 509 900 (599 900 V8).
Modell: Femdörrars suv.
Mått, cm: L 482/B 415/H 178.
Tjänstevikt: 2 266–2 499 kg.
Dragvikt: 2 268 kg (3 500 kg V8).
Markfrigång: 21,8 cm (27 luftfjädring).
Motorer: V6-bensin på 3 604 cm3, max vridmoment 347 Nm vid 4 300 v/min, max effekt 286 hk vid 6 350 v/min. V8-motor på 5 654 cm3, max vridmoment 520 Nm vid 4 200 v/min, max effekt 352 hk vid 5 000 v/min.
Prestanda: 0–100 km/tim 9,1 s (8,7 V8), toppfart 206 km/tim (228 V8).
Förbrukning, blandad körning: 11,4 l/100 km (14,1 V8).
CO2-utsläpp: 265 g/km (327 V8).
Konkurrenter: Land Rover Discovery, VW Touareg, Mercedes ML, BMW X5.
Vad nytt? Helt ny generation, den fjärde sedan 1992.
För vem? För den som söker framkomlighet och komfort.
Bra köp? Bättre bil än förut, men smarta köpare väntar på dieseln till sommaren.
Plus: Terrängkapacitet, komfort, dragförmåga (V8), förbättrade vägegenskaper.
Minus: Högt pris, ägandekostnader, förbrukning.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
5,7 liters V8 som stänger av hälften av cylindrarna. Låter som Chryslers 5,7 liters HEMI-motor.
Är det samma motor tro?
Med tanke på att det är inom samma koncern så är det väl mycket troligt...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.