Jeep gör en storstädning i programmet och slopar flera modeller för svenska marknaden. Bort åker Cherokee och Patriot, kvar blir Wrangler, Grand Cherokee och minstingen Compass. Den senare har fått ny kostym för 2011, ett ansiktslyft som visar på släktskapet med den större Grand Cherokee.
Compass bygger på mellanklassaren Dodge Caliber och är egentligen mer personbil än jeep under skalet. Två motorer och växellådor erbjuds köparna i Sverige. Dieselmotor på 2,2 liter och 163 hk, kombinerat med manuell växellåda lär stå för merparten av försäljningen. Det finns också en 2,4-liters bensinmotor på 170 hk.
Priserna börjar på 269 900 kr, dieseln är 25 000 kr dyrare. Vi provkörde dieselmotorn, som känns pigg i responsen.
Compass fick mycket kritik för sin plastiga inredning när den kom för drygt fyra år sedan. Nu har inredningen blivit trevligare, även om det är en bit kvar till premiumnivå. Förarmiljön är tydlig och har en ny ratt som påminner om den i Grand Cherokee. Fram sitter man hyggligt bekvämt, men baksätet är trångt och har en hård och platt sittdyna. Bagageutrymmet är godkänt, utan att imponera.
Höjd markfrigång
Både styrning och stötdämpning har setts över och Compass styr in kvickt och villigt i i börjarna, utan störande krängning. Här märks personbilsarvet. Tyvärr är växellådan kärv och kräver ett bestämt handlag för att fungera tillfredsställande. Sikten störs av breda stolpar både fram och bak.
Det är numera Fiat som äger Jeep och därför får vi prova Compass på en terrängbana vid Fiats testbanor utanför Milano. Steniga och leriga skogsvägar klarar Compass utan att göra bort sig. Markfrigången har höjts med 2,5 cm till 20,5 cm.
Men Compass är inte alls lika terrängkompetent som andra Jeep-modeller. Fyrhjulsdrift är standard på svensksålda Compass, men utomlands finns bilen också med enbart framhjulsdrift. Fyrhjulsdriften är av enkelt slag, där framhjulen driver mest och bakhjulen går in när framhjulen börjar slira.
Fyrhjulsdriften kan låsas till 50/50-drivning i låga hastigheter. Lågväxel finns inte, något som hade behövts för att öka terrängförmågan.
Compass kommer främst att sälja på Jeepkänslan från de dyrare modellerna. För den som tycker att priset på dryga halvmiljonen för en Jeep Grand Cherokee är lite väl saftigt kan Compass vara ett alter-nativ.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Jeep Compass 2,2 CRDBetyg
Pris, kr från: 294 900 kr.
Modell: Femdörrars suv.
Mått, cm: L 445/B 181/H 172.
Tjänstevikt: 1 655 kg.
Dragvikt: 2 000 kg.
Markfrigång: 20,5 cm.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel på 2 143 cm3, max effekt 163 hk vid 3 600– 4 200 v/min. Max vridmoment 320 Nm vid 1 400–3 600 v/min.
Prestanda: 0–100 km/tim på 10,6 s, toppfart 201 km/tim.
Förbrukning, blandad körning: 6,6 l/100 km.
CO2-utsläpp: 172 g/km.
Konkurrenter: Toyota RAV4, Honda CR-V, Ford Kuga, VW Tiguan, Kia Sportage med flera.
Vad nytt? Facelift med ny front och ny inredning.
För vem? För den som behöver fyrhjulsdrift, men nöjer sig med kompakta utrymmen.
Bra köp? Nja, Compass är inte klassens mest givna köp.
Plus: Pigg motor, köregenskaper, udda design.
Minus: Baksäte, sikt, kärv växellåda.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Väldigt lik gamla Kia Sportage från sidan.
Vad skall man med en offroadbil till som är ganska dålig på offroadkörning?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.