Nästa artikel
Provkörning: Jeep Compass (2017)
Provkörning

Provkörning: Jeep Compass (2017)

Publicerad 23 september 2017
18-tumshjul fyller inte Jeeps klassiska hjulhus. Korta överhäng, 21 cm markfrigång och 4WD gör Compass svårstoppad!
Jeep presenterar en helt ny Compass byggd på Fiatkoncernens gemensamma bottenplatta. Mer höghållfast stål och komposit gör nykomlingen starkare och lättare.
Nya Compass är en global modell som också ersätter Patriot. Helt ny kaross, bekanta motorer, attraktiv prissättning, men utan autobroms för gående och cyklister. Inledningsvis körde vi ett bra stycke på den vackra kustvägen utanför Lissabon i Portugal.
 
På dessa vägar,
släta som en nypressad skjorta, genererade bilen knappt något oväsen alls! Det lär bli mer buller på skrovlig svensk asfalt. Å andra sidan kan långslagig terrängfjädring sila bort en hel del.
 
Compass gick riktningsstabilt och lätthanterlig på vanlig väg. Men det blev då och då en lite ryckig startprocedur efter automatisk motoravstängning vid till exempel rödljus. Körställningen är väl avpassad för en normallång svensk. Baksätet är också skapligt rymligt.
 
Interiören är stram och ”jeepig” med rejäla knappar och rattar. Längst fram på konsollen mellan förare och passagerare finns 4WD-systemets vred som styr hur systemet ska arbeta. För den som satsar på top of the line – Trailhawk – tillkommer då lågväxel.

Utseendet är inte oväntat i linje med Cherokee. Den är med andra ord välkammad men självklart med vissa Jeepattribut, av vilka grillen och de typiska hjulhusen kanske är mest uppenbara. Här och där finns typiska Jeepsymboler.

"En nackdel är lägre tillåten släpvagnsvikt, men importören undersöker för närvarande om släpvagnsvikten kan höjas för Sverige."

Provkörningen i Portugal strax innan den tragiska skogsbranden, skedde med viss tyngd lagd på terrängegenskaperna. Med viss förvåning fick vi faktiskt styra in i Sintra National Park för att köra över stock och sten.
 
Torkan innebar att utmaningarna blev ganska blygsamma för Jeep Compass. Men där fanns ändå en del skapliga branter, tillräckliga för att vi skulle kunna känna på bilens kapacitet. När vi provade Trailhawk blev vi invinkade till ett tuffare spår där vi fick engagera lågväxel, låst mellandifferential och ”downhill-programmet”.
 
Med den hjälpen var det bara att släppa allt utom ratten och låta bilen ta sig ner i lugnt tempo och under full kontroll. Genom att gasa försiktigt gick det att öka farten om man så ville. Med 21,6 cm markfrigång (drygt 40 cm vadningsförmåga) och 4WD-systemet Active Drive kan Compass automatiskt koppla i och ur fyrhjulsdrivningen för att ge bästa framkomlighet respektive bränsleförbrukning.
 
Fiat Group Sverige tar bara in fyrhjulsdrivna versioner av Compass. Man kan välja mellan utrustningsnivåerna Longitude, Limited och Trailhawk. Volymmodeller blir  Limited med 170-hästars dieselturbo och 9-växlad automat respektive 170-hästars 1,4-liters bensinmotor. Förväntad försäljning i höst och till årets slut ligger på hela 450 bilar!
 
170 eller 140 dieselhästar innebär inte så stor skillnad. Lite högre vridmoment, men nästan samma fartprestanda. Bensinmotorn uppges vara lite snabbare, trots mindre volym och lägre vridmoment. En nackdel är lägre tillåten släpvagnsvikt, men importören undersöker för närvarande om släpvagnsvikten kan höjas för Sverige.
 
Nya Compass blir ett rejält kliv uppåt i en het bilklass. Och en Jeep är ju alltid en Jeep. På presskonferensen hävdades att Compass är den mest kompetenta bilen i klassen och det kan möjligen stämma när det gäller framkomlighet och när man talar om Trailhawk.

Elektrifiering är på gång, men inte förrän nästa år. Dieseln klarar visserligen Euro6, men bensinalternativet kan med tanke på dieseldiskussionen vara klokt i längden, inte minst för privatpersoner.
 
Diskutera: Vad tycker du om Jeep Compass?
Jeep Compass Limited multijet 170

Pris, från kr: Ej fastställt. Enligt uppgift förväntas Compass Longitude med 140 hk diesel hamna på ett pris omkring 280 000 kr.

Säljstart: Sept–okt 2017.

Mått, cm: L 439/B 182/H 164.

Bagagevolym, l: 368–438/1 251.

Tjänstevikt, kg: 1 615. Max släp 1 500 kg (1 000 kg för bensinmotor).

Motor: Fyrcylindrig commonrail turbodiesel på 170 hk och 380 Nm vid 1 750 v/min. 1 956 cm3. Stopp/start med kyld EGR avgasåterföring.

Kraftöverföring: Framhjulsdrivning med automatiskt inkopplingsbar fyrhjulsdrivning. Niostegad automat.

Prestanda: Toppfart 196 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,1 s. 

Deklarerad förbrukning: 5,7 l/100 km. CO2-utsläpp: 148 g/km.

Konkurrenter: VW Tiguan, Ford Kuga, BMW X1, Audi Q3, Mercedes GLA, Hyundai Tucson, Nissan X-Trail med flera.

 

Plus: Terrängkapacitet, komfort, pris.

Minus: Har inte autobroms vid stadstrafik.



Vad nytt? Helt ny bil.

För vem? Främst för den som behöver bra framkomlighet, eller som gillar biltypen och Jeeps rykte.   

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.