Nästa artikel
Provkörning: Jeep Cherokee
Provkörning

Provkörning: Jeep Cherokee

Publicerad 21 maj 2014 (uppdaterad 23 maj 2014)
Cherokee har fått ett mjukare och mer europeiskt utseende.
Jeep Cherokee förknippar nog de flesta med en stryktålig tuff amerikan. Den nya versionen har fått finkostym. Men under kavajen finns nytrimmade muskler och ett driv som räcker långt.
Lite mesig design tänkte jag vid första anblicken den nya versionen av klassikern Jeep Cherokee. Men det rann av mig ganska snart. Om inte annat så efter körningen på Balocco, Fiats testbana utanför Turin i Italien.
Och så gick Chris Ellis, chef för Jeep, ut hårt vid presskonferensen och hävdade att amerikanerna var först ut på suvplanen med sin Jeep Cherokee 1984. Det där har vi hört från andra biltillverkare också. Men föregångaren till Cherokee, Wagoneer, kom faktiskt redan 1963.
 Det verkar som om Fiats övertagande av Chrysler har inneburit ett ökat intresse för Europa från Chrysler och Jeep – tvärtemot GM och Chevrolet.
Nya Cherokee är avsevärt nättare och mer up to date. Samtidigt har den lite kantiga och ruffa formen övergivits.  Faktum är att nya Cherokee, sedd från sidan eller bakifrån, skulle kunna tas för vilken annan europeisk eller asiatisk suv som helst. Framifrån råder däremot inga tvivel om att det är en Jeep. Den säregna fronten med sin ”waterfall hood” tar ingen miste på.
De andra små särskiljande designelementen noteras nog bara av märkeskännare, exempelvis att hjulhusen på Cherokee har samma form som på Wrangler. Eller att den lilla vinkeln på främre sidorutan också hämtats från samma Jeepmodell.

Jeep Cherokee finns med tre utrustningsalternativ: Longitude, Limited och Trailhawk. Longitude och Limited är lite snällare versioner, men självklart med fyrhjulsdrivning som kopplas in automatiskt.
– Men Trailhawk ska klara allt, säger Chris Ellis bestämt.
Jeep har, för att klara allt, tagit fram en ny fyrhjulsdrivning. Den kan lägga all drivning på framhjulen – eller bakhjulen. Framför bakaxeln sitter en elektroniskt styrd våt lamellkoppling som helt kan koppla bort bakhjulsdrivningen. Det sker när man kör på torr asfalt, för att spara bränsle, 2,5 procent enligt Jeep. Men om det börjar regna går 4WD in. Det finns sensorer som känner av till exempel när man startar vindrutetorkarna.
Cherokee har som standard fyra olika körprogram: Auto, Sport, Snö och Sand/lera. Och om man ger sig ut i sand eller lera, så kan bilen alltså skicka kraften till hjulen som har bäst grepp – i värsta fall all drivning antingen till fram- eller bakhjulen! Det är extremt.

Som grädde på moset finns lågväxel i ett paket som kallas Active Drive 2. Men det tas inledningsvis inte in till Sverige, vilket jag tycker är en miss. Antingen får man därför nöja sig med den automatiska fyrhjulsdrivningen eller köpa värsta sorten, Trailhawk, som har 4WD med hög och låg plus möjlighet att  låsa bakre diferentialen.
Förutom allt detta finns Selec-Speed med program för att klara branter både upp och nedför med kontroll. Det här fick vi pröva på Baloccos terrängbana.
Men först blev det en tur på de platta slätterna nedanför Sydalperna som sträckte ut sig i bakgrunden. Jag valde då att köra Cherokee med Fiats 170-hästarsdiesel.
Med den nya 9-stegade automatväxellådan blir det en bekväm och ganska tyst kombination. Lådan växlar mjukt, nästan omärkligt och bilen blir ganska snål. Jag nådde visserligen inte deklarerad förbrukning, men kom i alla fall ner till omkring 7,0 l/100 km.
Bensinalternativet är Chryslers V6, numera bantad till 3,2 liter men med 272 hästar och ett vrid på 315 Nm.

Cherokee känns stadig och stabil på vägen med ganska fast fjädring och skapligt direkt styrning. De extra tjocka främre rutorna håller bullret utanför bilen. Men i Italien är i och för sig vägarna släta.
Utrustningen är väl tilltagen redan i Latitude med klimatanläggning, trådlös laddningsplatta för smarta mobillurar, eluppfärmd ratt. Limited har bland annat elbaklucka, xenonlampor, backkamera, nyckellös start & låsning, kollisionsvarning, p-assistans etc.
Trailhawk har det mest avancerade 4WD-systemet och hasplåtar undertill samt fjädring anpassad för terrängkörning. I det avseendet är Jeep Cherokee Trailhawk troligen en av de mest kompetenta i klassen.

Jeep Cherokee är testad av Euro NCAP och fick fem stjärnor.
Cherokee finns också med bara tvåhjulsdrivning, men den kommer inte till Sverige.

Diskutera: Vad tycker du om Jeep Cherokee?
Jeep Cherokee

PRIS, FRÅN KR: 349 900.

MODELL: Suv.

SÄLJSTART: Maj 2014.

MÅTT, CM: L 462/B 186/H 167.

Markfrigång: 15,7 cm med diesel, 16,2 med V6. 22 cm för Trailhawk.

TJÄNSTEVIKT, KG: Ca 1 950 (diesel).

MOTOR: 2,0-liters dieselturbo på 140 alt 170 hk och 350 Nm. 3,2 l V6 bensin på 272 hk, 315 Nm.  

KRAFTÖVERFÖRING: 6-växlad man eller 9-stegad aut med 4WD.

PRESTANDA: Toppfart 192 km/tim för 170 hk diesel. 8,2 resp 206 för V6 bensin. Acceleration 0–100 km/tim på 10,3 s.

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 5,8 l/100 km med 170 hk diesel, 10 l/100 km för V6 bensin.

CO2-UTSLÄPP: 154 g/km diesel, 193 bensin.

KONKURRENTER: Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLK med flera.



Vad nytt? Helt ny plattform, kaross och 4WD. Uppdaterad V6-motor.



För vem? En bil för de som behöver bra framkomlighet eller bara gillar biltypen.



PLUS: Snålare motorer, smart 4WD, krocksäker, välutrustad, flexibelt baksäte.



MINUS: Lågväxel endast på Trailhawk, höger krockkudde ej urkopplingsbar.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-05-21 15:05
Hackenbush

Säkert en kompetent Suv, men den fronten...........nääääääää.

#2 • Uppdaterat: 2014-05-21 19:01
Raphael

Hm, så fyrhjulsdriften kopplas in när det börjar regna? Känns ju lite väl överkänsligt... Ska inte bilen klara köra tvåhjulsdrivet i lite regn? Men Fiats fina dieselmotorer är ett plus.

#3 • Uppdaterat: 2014-05-21 23:30
Roger Skagerström

Innan man ser den konstiga vinklingen av Jeep-grillen ser den rätt snygg ut. Bilen ÄR nog rätt snygg i grund och botten. Men den där märkliga grillen alltså... Synd att den sitter ihop med huven, annars hade nog någon mindre nogräknad stylingfirma kunnat göra en variant som var mindre konstigt :P

#4 • Uppdaterat: 2014-05-21 23:46
Reverend Benny

Dimljus nertill, hel och halvljus upptill...och det i mitten, är det det DRL eller blinkers??

#5 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Vacker eller inte så är det alltid kul med bilar som man ser direkt vilket märke det är utan att behöva titta på logotypen.
Sådana bilar finns det alldeles för många av i trafiken idag.

#6 • Uppdaterat: 2014-05-22 11:45
Raphael

Det är hel- och halvljus i mitten. Högst upp är blinkers och DRL.
Jag tycker det är snyggt. Men bilen är alldeles för stor för mig, den lilla nya Jeep Renegade tycker jag verkar rolig, och jag tar den framhjulsdriven för jag har inget behov av fyrhjulsdrift men har gärna högre markfrigång med tanke på vägarna där jag bor. Nya Cherokee finns framhjulsdriven, men inte i Sverige. Jeep har tillverkat framhjulsdrivna bilar i många år, Cherokee från 80-talet fanns framhjulsdriven..

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.