Nästa artikel
Provkörning: Jaguar X-type Estate 3,0 V6
Provkörning

Provkörning: Jaguar X-type Estate 3,0 V6

Publicerad 21 april 2004 (uppdaterad 8 maj 2014)
Det var säkert svårare för Jaguar än för många andra tillverkare att konstruera en kombi som kunderna skulle acceptera. Man löste uppgiften bra men poängterar att det är inte en kombi man byggt utan en Estate.

I grunden bygger Estate på  X-type som vi känner från år 2001 och den första frukten av Fords övertagande av Jaguar. Bilen är 476 cm lång och kan därför storleksmässigt jämföras med Volvo V70. Men där slutar också jämförelsen. Från B-stolpen och bakåt är Estate helt nydesignad. Tack vare ett fint flyt i linjerna ser Jaguaren betydligt större ut och framför allt ser den ut just som en Jaguar.

Märkesidentifikationen har inte överdrivits som annars är vanligt idag. Jaguars formgivare arbetar med små medel och når därigenom ett mycket gott resultat. Lastutrymmet står sig storleksmässigt bra vid en jämförelse med exempelvis svenska och tyska konkurrenter. Dessutom finns dubbla golv med förberedd plats för bärbar dator under uppladdning.

Tyvärr har det stora lastutrymmet gått ut över kupéutrymmet. För vuxna svenskar handlar det om hitta plats i fram- eller baksätet. Med en lång person fram finns överhuvudtaget ingen plats bak. Jaguar X-type blir därför en sällan sedd taxibil. Åker man två i bilen finner man utmärkt komfort i de välsydda skinnfåtöljerna som hör till i en bil i den här divisionen.

Estate finns med V6-motorer på 2.0, 2,5 och 3,0 liter. Dessutom finns en tvålitersdiesel på 130 hk. Alla motorer är tvärställda och driver framhjulen vilket är svårsmält för en Jaguarentusiast. För att ge en smula bakhjulsdrift finns på de större motorerna automatiskt inkopplingsbar bakhjulsdrift via en viskokoppling. En enkel lösning kan tyckas, men under de körförhållande bilen används i fungerar det klanderfritt.

V6-motorn från Ford spinner verkligen som en katt och varvar utan ansträngning till 7 000 varv. Något riktigt spark i ryggen ger den inte men det beror till stor del på avgasreningen. Som tillval finns en femstegad automat och frågan är om inte denna växellåda är det bästa valet. Låg bränsleförbrukning är ändå inte bilens mest framträdande sida och det ökar komfortkänslan.
 

Testad i Vi Bilägare nummer: 4/2004

Jaguar X-type Estate 3,0 V6

Modell: 4-5-sitsig lyxkombi.

Pris: 393 000 kr. Längd/ bredd/höjd: 4 716/1 789/1 483  mm. Tjänstevikt: 1 605 kg. Motor: 60° V6, 2 967 cc, 231 hk/ 6 800 varv/minut, 284 Nm/3 000 varv/min. Växellåda: 5-växlad manuell, 4WD med viskokoppling. Prestanda: 0-100 km/tim, 7,3 sek. Toppfart 232 km/tim. Bränsleförbrukning bl körn.: 10,4 l/100 km. CO2-utsläpp: 249 g/km.



+ Vägegenskaper, utseende, lastutrymme.

- Kupéutrymme.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.