Det känns bra att ha ett flygfält framför kylaren när man varvar upp för att testa accelerationen hos Jaguar F-type. Under den långa motorhuven sitter en V8 med 495 hästkrafter som slungar iväg bilen likt en dragster.
Och med vilket ackompanjemang! Motorn ryter, smattrar och ylar och varvräknarnålen sprätter upp till 6 500 då automaten klappar i nästa växel.
Innan jag hunnit säga ”Jaguar F gör noll till hundra på fyra komma två sekunder” åker jag fortare. Flygrakan är bara 1 200 meter så någon toppfart hinner jag inte nå. Jag måste börja bromsa långt innan bilen närmar sig 300 km/tim.
F-type är den första tvåsitsiga öppna sportbilen från Jaguar sedan den legendariska E-type lades ned i mitten av 1970-talet. Av en sådan efterföljare kan man förvänta sig en hel del och ingen lär bli besviken på F-type.
Den låga, släta karossen är byggd av aluminium och kompositmaterial. Hjulupphängningarna ser ut som på en formelbil och för viktfördelningens skull har batteri, en del elektroniska system och till och med spolarbehållaren flyttats bak. Bilens viktcentrum ligger mellan sätena vilket gör den neutral och fantastiskt stadig att svänga med.
F-type finns även med V6:or på 340 och 380 hästar. Även om accelerationen blir lite långsammare (0–100 på 4,9 sekunder) så räcker mellanmotorn väldigt bra. Den låter kanske inte lika mäktigt som V8:an men sjunger ändå njutbart och den dricker ett par deciliter mindre bensin per mil. Dessutom kostar den 140 000 kronor mindre.
De starkaste versionerna är standardutrustade med diffbroms som gör dem extra svängvilliga och avancerade stötdämpare håller fast dem på vägen. Dämparna är försedda med sensorer som mäter rattvinkel, gas och karossens läge och som anpassar hårdheten efter varje kurva, inbromsning eller acceleration. Bilen ligger helt platt på vägen, hur hårt jag än bänder den genom svängarna. Så ska en äkta sportbil kännas!
På raka stråk åker jag och bara njuter av motorljudet. Bilen är försedd med det ”aktiva” avgassystemet, vilket består av ventiler som öppnar vid 3 000 v/min och som ger motorn en extra djup basröst. Jag kan styra den åttaväxlade automaten med paddlar på ratten och när jag växlar ned kommer en dov ljudbang ur de kromade avgasrören.
Jag har även slagit på det ”dynamiska” körprogrammet som gör gaspedal och styrning extra känsliga och får växellådan att hålla varvet uppe. I informationsfönstret på instrumentpanelen kan jag kolla vilka G-krafter jag lyckas åstadkomma när jag accelererar och bromsar.
F-type kommer även som kupémodell men än så länge finns den bara som cabriolet med tygtak. Förvandlingen från täckt till öppen går på några sekunder. När taket åker ned i bagaget växer det upp ett par extra varmluftsblås mitt på instrumentpanelen. De behövs, för kupén fylls med turbulens som inte dämpas särskilt mycket av en vindskärm mellan stolarna.
Vindrutan är dessutom ganska låg. Jag som är 158 cm lång sitter rätt skyddat, men en lång kollega får frisyren ödelagd av den iskalla fartvinden.
En ”varmluftkrage” som blåser ur nackskydden skulle vara ett tacknämligt tillbehör men någon sådan finns inte. Däremot innehåller Jaguars utrustningslistor en hel del annat godis, exempelvis sportsäten för drygt 31 000 kronor och fälgar upp till 20 tum. Men moderniteter som autobroms finns inte.
En Jaguarförare förväntas nog kunna bromsa själv. Köparna kan välja mellan tre olika kraftiga bromssystem.
Diskutera: Vad tycker du om Jaguar F-Type?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Jaguar F-type 3,0 V6 380 hkBetyg
PRIS, FRÅN KR: 829 000.
MODELL: Tvåsitsig, öppen sportbil med tygtak.
SÄLJSTART: Säljs för fullt redan.
MÅTT, CM: L 447/B 192/H 131.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 614.
MOTOR: Kompressormatad V6 av aluminium med direktinsprutning och variabla insugs- och avgasventiler. Volym 2 995 cm3. Effekt 380 hk (280 kW) vid 6 500 v/min. Vridmoment 460 Nm mellan 3 500 och 5 000 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Åttastegad automatlåda, bakhjulsdrift.
PRESTANDA: Toppfarten begränsad till 275 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 4,9 s.
FÖRBRUKNING: 9,1 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 213 g/km.
KONKURRENTER: Porsche Boxster och 911 Cabriolet, Audi TT RS Roadster, BMW Z4, Mercedes SL.
Plus: Design, motor, väghållning, teknik, kort sagt: det mesta!
Minus: Blåsig sittbrunn.
Vad nytt? Första tvåsitsiga Jaggan sedan E-type.
För vem? Sportbilsentusiaster med gott om pengar.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag har alltid gillat Jaguar och var seriös spekulant på F-type V8S för ett år sedan. Det föll på att sverigerepresentanten (styrd från Danmark) velade omkring med priset när jag ville ha det i SEK. Då fanns ingen bil för påseende än så jag lade ner det hela. Jag spelar golf och bilen klara inte ens att ta med en liten golfbag. Bagageutrymmet är löjligt litet och man kan undra hur målgruppen ser ut? Det är ingen tävlingsbil (den får stryk av Porsche 911) utan ska vara en elegant sportbil och då tycker jag att man borde kunna åka två personer till golfbanan eller med lättare bagage på en långresa.
Vad gäller växellådan föredrar jag en manuell som det ryktas ska komma och dagens automat är inte en dubbelkopplingslåda och har "gammaldags" momentomvandlare med växelpaddlar.
Pensionären, jag tycker att det är utmärkt att den har "en gammaldags momentomvandlare".
Det har hittills inte kommit fram någon mer pålitlig växellåda.
Men några bilfabrikat kommer ju med Aisin dubbelkopplingslåda kombinerad med momentomvandlare, den hamnar kanske också i Jaguar på gott och ont (?).
Saabnisse, jag håller helt med dig, ska det sliras på kopplingen då vill jag kontrollera detta själv. Anledningen jag nämnde att det var en icke dubbelkopplingslåda var riktat till de som jagar millisekunder i växlingarna.
Jag vet att Jaguar vill byta automatlådan till en nioväxlad vilket tyder på att de själva inte är nöjd med nuvarande, vi får se vad det blir.
Ja Jes eller har i en följebil.
Enda felet på den här bilen är att den inte är min.
Det är väl bara att gå och handla Peter? Du fick väl lön denna månaden?
Föredrar min Nissan Micra Cab, än denna bil.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.