Om åkkomforten förbättras med mindre hjul får vi återkomma till när vi får chans att köra bilen i Sverige. Generellt är de små högbyggda suvarna ganska stötiga och risken finns att Kona uppträder på liknande sätt även med mindre hjul. Vi måste också sätta ett frågetecken för ljudnivån. Motorerna förefaller väl ljuddämpade men även på Spaniens asfalt bullrar det påtagligt från däcken när väg-ytan på något ställe blir grövre.
"Nästa år kommer Kona med eldrift, ett mycket spännande motoralternativ."
Kona 1,0 T-GDI är den trecylindriga, framhjulsdrivna versionen som tros bli bästsäljare hos oss. Motorn är en pigg krabat även om den vibrerar en del. Den sexväxlade lådan är enkel att hantera och bottendraget räcker till. Väljer man fyrhjulsdrift blir motorn istället en kraftfullare fyrcylindrig maskin på 177 hk i kombination med 7-stegs dubbelkopplingslåda. Den kraftfullare drivlinan går mjukare men väger drygt 170 kg mer, vilket delvis förklarar att den inte känns så mycket piggare än den lilla trepipen. Nästa år kommer Kona med eldrift, ett mycket spännande motoralternativ.
Resultaten från krockproven i Euro NCAP blev fem av fem stjärnor. När det kommer till den aktiva säkerheten är det väl sörjt: i Sverige blir bland annat autobroms som upptäcker fotgängare och dödavinkelnvarnare standard.
Diskutera: Vad tycker du om Hyundai Kona?
Pris, från kr: Ej fastställt.
Säljstart: Januari 2018.
Mått, cm: L 416/B 180/H 156.
Markfrigång, cm: 17,0.
Bagagevolym, l: 361–1 143.
Tjänstevikt, kg: 1 233.
Motor: Trecylindrig direktinsprutad bensinmotor med turbo. Max effekt 120 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 172 Nm från 1 500 v/min.
Kraftöverföring: Tvärställd motor. Framhjulsdrift. Manuell 6-vxl låda.
Prestanda: Toppfart 181 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 12 s.
Deklarerad förbrukning: 5,2 l/100 km. CO2-utsläpp: 117 g/km.
Konkurrenter: Kia Stonic, Opel Crossland X, Seat Arona, Mazda CX-3, Citroën C3 Aircross, Renault Captur.
Plus: Bra förarmiljö, 4WD som tillval, välutrustad.
Minus: Stötig, korta sittdynor, däckbuller.
Vad nytt? Ny bil i det populära b-suv- segmentet.
För vem? Den som prioriterar högt insteg framför komfort.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.